בג"ץ דחה אתמול (שלישי) את העתירה של חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס) נגד יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) ונשיאות הכנסת, באשר להחלטה שלא לאפשר העלאת הצעות חוק פרטיות בחודש הראשון של הממשלה. בריאיון לתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM, הגיב ח"כ לוי לדברים וציין כי החל מהכנסת ה־15 ועד לכנסת ה־20 הצעות חוק אלו "נדחו באופן אוטומטי בחודש ימים, לעיתים יותר מחודש כדי לאפשר לשרים החדשים להתארגן במשרדים".

ח"כ לוי הסביר כי האופוזיציה לא התנגדה למהלך, משום שוועדת הכנסת וועדת שרים לחקיקה טרם הוקמו: "זה התקבל בהבנה רבה מצד האופוזיציה, לא עשו רעש ושום דבר", אמר. כמו כן, ציין יו"ר הכנסת כי גם קודמו בתפקיד, יולי אדלשטיין נהג באופן דומה: "קודמי בתפקיד דחה את זה במעל לחודש ימים. היו תקדימים מ-1999. זה הכול".

בהמשך, התייחס ח"כ לוי להתרעמותם של חברי הכנסת מהאופוזיציה שטענו כי הודרו מוועדות הכנסת. יו"ר הכנסת הסביר כי שינה את יחס אליהם: "אני אישית דיברתי עם ח"כ לוין ועם ח"כ ביטן. אמרתי 'אני פועל לטובת שינוי היחס, ברור שהיחס שניתן לכם הוא לא יחס נכון'. באתי בהידברות עם נציגי הממשלה, שינינו את היחס הזה, נתנו יותר חברי כנסת לאופוזיציה והוסיפו גם ועדות", הסביר. 

"אפשר להתנהג ולפעול אחרת"

עוד התייחס ח"כ לוי לשיח הקיים בכנסת, שהחל להתדרדר מאז השבעת הממשלה ועד לקריאות ה־'ילדה קטנה' כלפי ליו"ר הועדה המסדרת ח"כ עידית סלימן. לוי הסביר כי לדעתו "יש לפעול להקמת ועדות הכנסת, ועדת כנסת קבועה ולא ועדה מסדרת". עוד ציין כי "צריך גם להקים במיידית את ועדת האתיקה, היא תקרא לסדר את חברי הכנסת".

יו"ר הכנסת הוסיף כי בעקבות השבעת הממשלה שלוותה בצעקות וקריאות ביניים, הוא קיבל טלפונים מגורמים מהעולם: "המראות שראינו בכנסת ישראל, לא היה להן אח ורע. קיבלתי טלפונים מרחבי העולם, שראו את הפרלמנט הישראלי בכיעורו. אני מנסה להשכין שלום, לשנות תדמית", הסביר. 

"אסור לנו להמשיך בדרך הזאת, אסור שיד מכוונת בידי מכוון תביא אותנו למצב הזה. אנחנו יריבים פוליטיים אבל אפשר להתנהג ולפעול אחרת", המשיך יו"ר הכנסת והוסיף: "עברו לירידה לגופו של אדם, וזה? אסור שיקרה. זה צריך להיפסק".

בסיום דבריו, התייחס ח"כ לוי לסערה המעסיקה את הקואליציה סביב העברת חוק האזרחות, שימנע איחוד משפחות מישראל והרשות הפלסטינית. לוי הסביר כי הוא אינו מבין כלל על מה הסערה והסביר כי לדעתו אין צורך להילחם על העברת החוק: מה כל כך דחוף? כמה מתדפקים בפתח? מיליון איש? לא, כמה אלפים.

יו"ר הכנסת סיכם: "אם זה לא יעבור, אני לא הייתי מביא את זה בעת הזאת להצבעה בכלל. הייתי מקים במשרד הפנים מיני מחלקה עם עשרה איש, כל הבקשות מגיעות לשם, בודקים לגופו של עניין, מאשרים או דוחים בהתאם לנסיבות".