מי זוכר את הצהרת מנהיג חיזבאללה בשנת 1986 לעיתון “אל־חליג’” של האמירויות? הנה תזכורת: בין היתר הצהיר נסראללה אז ששאיפתו היא שלבנון תהפוך לחלק מתוכנית של העולם המוסלמי, שבמסגרתה יבוטלו הפריבילגיות, אבל יישמרו זכויות המיעוטים. לכן הוא ישמח על התמוטטות הסדר בלבנון. עד כאן דבריו.

האם לבנון המתפרקת לנגד עינינו בימים אלה מקרבת אותו אל חלומו זה? כאשר חיזבאללה הוקם ב־1985 הוא עסק במה שנקרא "ההתנגדות" לנוכחות הישראלית. בשנת 2000, אחרי הנסיגה הישראלית ויישוב סכסוך הדמים עם יריבו דאז, נביה ברי, מנהיג תנועת אמל השיעית, בתיווך איראני, הפך הארגון לפוליטי. בעזרתה של איראן השתלט הארגון אט־אט על החיים הפוליטיים והחברתיים בלבנון, ובמקביל בנה ארסנל נשק שלא מבייש צבא שלם.

כיום אין כוח פוליטי או צבאי בלבנון היכול לעמוד מול חיזבאללה. גם לא הצבא הלבנוני. לכן המשבר החמור מאוד בלבנון כיום מקרב את נסראללה למימוש מאווייו לגבי עתידה של המדינה, שפעם קראו לה שווייץ של המזרח התיכון. לפנינו אם כן משבר עדתי, פוליטי, אידיאולוגי ואסטרטגי. אם לא יהיה כוח פוליטי, כלכלי ואף צבאי שיעמוד מול חיזבאללה, ייתכן שנראה התפוררות של השיטה העדתית השולטת בלבנון מאז קיבלה עצמאות בשנת 1943.

נסראללה לא יתאבל אם הסדר הנוכחי יעבור מהעולם בגלל השחיתות, המצב הכלכלי והמתחים הפוליטיים. העיקר שהוא לא יואשם בכך. התערערות הסדר הקיים תאפשר לנסראללה לבקש ואף לקבל נתח גדול יותר מהעוגה הלבנונית. במקום החלוקה הקיימת בין שתי עדות, הנוצרים והסונים, הוא ידרוש חלוקה משולשת, בין הנוצרים, הסונים והשיעים. הנוצרים והסונים מובילים את כלכלת לבנון, כך שהתמוטטות הכלכלה, כפי שמסתמן, תהיה מכה לשתי העדות ותחליש אותן אל מול השיעים.

לבנון בצומת דרכים מסוכן. חוץ מחיזבאללה, שאר העדות אינן מסוגלות להתמודד עם המצב למעט חזרה להקמת מיליציות חמושות כדי להגן על עצמן. לזה קוראים מלחמת אזרחים. הממשלה משותקת, ופתרון לא נראה באופק. האזרחים הרימו ידיים מרוב ייאוש. אם הסנקציות האמריקאיות על איראן יוסרו, יוזרם כסף לחיזבאללה. הצבא, שלעת עתה הוא העוגן היחיד המונע התפוררות כללית של המדינה, פועל בתנאים קשים, ועתידו כגוף מלוכד לא ברור.

נשארו רק צרפת וארצות הברית שיכולות להתערב במישרין כדי להציל את המצב על ידי סיוע כספי רחב ובפיקוח; הפעלת לחץ להקמת ממשלת חרירי בלי דיחוי; חיזוק העדות האחרות; הגבלת הפעילות האיראנית במסגרת הסכם הגרעין, לרבות הנשק המדויק שבידי חיזבאללה; הצבת נוכחות צבאית אמריקאית וצרפתית משותפת מול חופי לבנון כדי למנוע מחשבות זדון של חיזבאללה ואיראן. במילים אחרות: עליהן להציל את לבנון מהתמוטטות טוטאלית על ידי מעורבות ישירה.

ישראל צריכה לתאם מהלכיה עם ארצות הברית ולהבהיר לה מהם הקווים האדומים שלה בסוגיות המסכנות את ביטחונה. אין לי ספק שלוושינגטון תהיה אוזן קשבת לטיעוני ירושלים.