משבר חוק האזרחות: מרצ הודיעה היום (חמישי) להנהלת הקואליציה על התנגדותה לחוק "איחוד המשפחות". "כל עוד אין פשרה זו עמדתנו", הבהירו. "אם חוק האזרחות יגיע לכנסת, מרצ תתנגד לו. זה חוק שמפלה אוכלוסיה על בסיס גזעי, שבא לעולם בחטא. מרצ עתרה נגד החוק לבג"צ בעבר ותצביע נגד כאמור במידה ויובא להצבעה", אומרים במפלגה.

בתגובה, אמרו גורמים בהנהלת הקואליציה כי ביום שני ינסו להעביר בוועדה המסדרת החלטה להעביר את התיקון לחוק האזרחות לאישור בוועדת החוץ והביטחון בלבד, ולדלג על ועדת הפנים, שאמורה לאשר אותו במשותף. אם לא יהיה לכך רוב בוועדה המסדרת הכוונה להביא את הצעת החוק לאישור מליאת הכנסת.

"נמשיך לנסות להשיג פשרות עד יום שני, ואם לא נצליח נעלה בכל מקרה את ההצעה להצבעה במליאה. אם ההצעה תיפול, האחריות תעבור לליכוד", הוסיפו.

חברת הכנסת גבי לסקי (מרצ) התייחסה גם היא לנושא, ואמרה: "חוק האזרחות מעולם לא היה צריך להכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, לא אצביע בעד חוק המפלה בין בני אדם. מרצ באופן עקבי הצביעה נגד החוק המיותר הזה, ובעבר אף עתרה עליו לבג"ץ. מדובר בחוק שפוגע בזכות לשוויון באופן עמוק, ומפלה בין בני אדם. למשפחות יש זכות לחיות יחדיו, גם אם מדובר במשפחות שחיות משני צידי הקו הירוק".

לדבריה, "הנימוק האומר כי אסור לפלסטינים להיכנס למדינת ישראל מטעמים ביטחוניים הוא נימוק לא רציני. אלה המתנגדים לאיחוד משפחות מתנגדים מטעמים גזעניים, או מטעמים דמוגרפים, הריי ממילא כל משפחה עוברת בדיקות פרטיות".

בתוך כך, שרת הפנים איילת שקד ויו"ר רע"מ מנסור עבאס שוחחו אמש בטלפון בניסיון לפתור את המחלוקת סביב ההצעה, אולם לא הגיעו להסכמות בנושא. השניים קבעו להמשיך ולדבר במטרה לסלול את הדרך להסכמות שיאפשרו להעביר את החוק, בזמן שברע"מ דורשים הקלות הומניטריות לכל המשפחות שלא קיבלו אישור להתאחד. 

בינתיים, ל"מעריב" נודע כי ישיבת הוועדה המסדרת בעניין החוק שתוכננה להיום נדחתה ליום שני בשל היעדר רוב בקואליציה. הוועדה תדון בין היתר בהחלטה להעביר את התיקון לחוק האזרחות לאישורה של ועדת החוץ והביטחון, שכן יממה לאחר מכן, ביום שלישי, צפוי לפוג תוקפו של החוק הנוכחי, ואם לא יוארך - יתאפשר איחוד המשפחות בישראל, עד לאישורו מחדש.

חוק האזרחות והכניסה לישראל קובע כי לא יוענקו היתרי שהייה בישראל לתושבי השטחים הפלסטינים או לאזרחים או תושבים של מספר מדינות עוינות. תוקפו הוארך מדי שנה, והוויכוח הנוכחי עוסק בהצעת הממשלה להאריכו בשנה נוספת.