תקופת הקורונה גרמה לרבים מאיתנו להתאהב מחדש בארץ ישראל. מטיילים רבים ויתרו על חופשות בחו"ל, והחלו לגלות את פניני התיירות שמסתתרות לנו ממש מתחת לאף. ועכשיו, בשיא הקיץ, כשבשביל חופשה באילת צריך להיפרד מעשרות אלפי שקלים, יש מקום להתרחק מההמוניות ולבחור בחופשה קצת אחרת אך לא פחות טובה.

מתי בפעם האחרונה חשבתם לצאת לנופש בירוחם? כשחושבים על ירוחם, לא פעם עולות לנו בראש כל מיני סטיגמות על פריפריה מנומנמת בדרום, אך העיירה שנמצאת בסמוך למכתש הגדול עוברת בשנים האחרונות מהפכה תיירותית מדהימה. ומכיוון שגם הלוקיישן מצוין, רק כשעה וחצי מהמרכז ועל עורק של מסלולי טיולים, הגיע הזמן שעוד מטיילים יגלו אותה. אז קחו לכם פסק זמן של 24 שעות או יותר מהשגרה, וצאו למסע מדברי שישאיר אתכם צמאים לעוד. הנה כמה מההמלצות שלנו לטיול המתחיל באזור:

טעימה מהטבע

אי אפשר להגיע לירוחם ולא ליהנות מאוצרות הטבע שנמצאים בסביבתה. ומאחר שעכשיו קיץ, הדרך הכי טובה להכיר את המרחב המדברי היא בשעות הקרירות יותר, לפני הזריחה או אחרי השקיעה. רעואל קסל, מורה דרך מקומי, מציע סיורי זריחה מעוררים.

את הבוקר פותחים בעמדת התצפית של הר אבנון. שם תוכלו להתעורר מול הנוף ובעזרת כוס קפה שהוא מכין. אחרי כמה לגימות תוכלו כבר לשמוע את סיפורו של המכתש הגדול. לאחר מכן כל אחד ברכבו יירד לעבר החולות הצבעוניים, שם הוא יחלק בקבוקונים שאותם תוכלו למלא בחול צבעוני. משם ממשיכים לטבילה קרירה בעין ירקעם. הסיור מותאם לכל גיל.

מתי: 6.8, 13.8, בשעות 05:45-09:00. ב-27.8 בשעות 06:00-09:00
מחיר: 40 שקל למבוגר (מעל גיל 18), 35 שקל לילד מעל גיל 3. למשפחה גרעינית - מחיר יחיד כנ"ל, או עלות מקסימלית של 200 שקל.

תצפית אל המכתש מהר אבנון (צילום: מיטל שרעבי)
תצפית אל המכתש מהר אבנון (צילום: מיטל שרעבי)

חלק מהותי מהזהות של ירוחם היא האגם שנמצא בכניסה אליה. האגם הוא פנינת טבע מקסימה שמושכת טיילים, משפחות וחובבי צפרות. אפשר להגיע אל האגם לסתם פיקניק מול הנוף, לטייל בשבילים המוסדרים שהקימה קק"ל, וליהנות מהחיבור הייחודי בין מים למדבר שמגיע לשיאו בסכר הגדול של ירוחם. עוד דרך ליהנות מהאגם, היא בפעילות ספורטיבית קלה, שמציעים ב"ויטמין שיא"- מרכז אופניים חוויתי לכל המשפחה.

בסמוך למרכז יש פארק (odt (outdoor training עם מתקנים, משחקי חשיבה וחידות, שמתאימים בעיקר לקבוצות. וממנו ניתן גם לצאת להשכיר אופניים משפחתיים, סגוואי, קארטינג, אופניים זוגיים, ועוד. למשפחות שמחפשות אתגרים מנטליים, הם מציעים "פארק בריחה" - תיק מסע עם מפה, חידות ומשימות. 240 שקל למשפחה.

מתי: ראשון-שישי עד 15:30. ביולי-אוגוסט עד 13:00 ו-16:00-19:00
מחיר: 150-45 ש"ח
פרטים נוספים: 054-7959237

סכר אגם ירוחם (צילום: מיטל שרעבי)
סכר אגם ירוחם (צילום: מיטל שרעבי)

החווה ההר הלבן

חווה חקלאית אקולוגית הנמצאת למרגלות ההר הלבן בירוחם. זוהי חווה שיתופית, שבמרכזה שיתופי פעולה ושכנות טובה בין תושבי ירוחם והבדואים מכפר רחמה. בחווה מתקיימת פעילות שבועית של משפחות יהודיות ובדואיות, כשהכל מתבצע בין עצי פרי וגינת הירק. תיירים ומשפחות יכולות להגיע בתיאום מראש אל החווה, ולקחת חלק בסדנאות מרתקות, לדלג בין הדיונות, לשחק לצד תעלת המים שנחפרה בשטח, ולבשל קציצות תרד טעימות ופיתה על הסד.

זוהי חוויה נהדרת בעיקר למשפחות עם ילדים, כך שבזמן שהקטנים פורקים כל עול במרחבים הפתוחים ומשחקים, המבוגרים יכולים לשבת על כל קפה במתחם מוצל ונעים. בסוף, כולם מוזמנים לעלות להר הלבן וליהנות מתצפית מקסימה על הסביבה.

מחיר ביקור: 50 שקל לבנאדם לסדנה הכוללת משחקי גיבוש ומנהיגות, ובסופה הכנת פיתות, קציצות ושקשוקה. לפרטים נוספים: 0505914174 - שי.

חוות ההר הלבן (צילום: מיטל שרעבי)
חוות ההר הלבן (צילום: מיטל שרעבי)

רגע של יצירתיות:

כשמטיילים בזוג או משפחה לא מזיק להכניס ערך מוסף תרבותי, בעיקר במקום כמו ירוחם בו יש רב תרבויות ואסופה של אנשים מכל הארץ.

למשל, תוכלו לבקר ב"זואק" - סטודיו לאומנות מרוקאית, שהקימה הדסה יצחק שרת, אמנית ומעצבת שמתמחה באומנות הזואק המרוקאית. הדסה, מעצבת גרפית בהכשרתה, הגיעה לפני 11 שנים לירוחם. לפני 4 שנים הקימה את הסטודיו, מתוך רצון להשפיע על הקהילה באמצעות האומנות. את אמנות הזואק המרוקאית היא למדה לפני כשש שנים במרוקו, בזמן שלקחה פסק זמן של שנה מהחיים ונסעה עם בעלה ובתם התינוקות לחיות בחו"ל. אחד מהיעדים שלהם היה מרקש, שם הם גרו ארבעה חודשים, ושם גם הייתה שולייה של אמן בשם איברהים זואק – שבנה רהיטים מעץ.

בסטודיו היא למעשה מנגישה את האמנות המרוקאית המסורתית, באמצעות טכניקה ייחודית שהיא פיתחה, ובאמצעות שבלונות ליצור כלים וחפצים בסגנון מרוקאי. באמצעות השבלונות כל משתתף בסדנה שהיא מציעה יכול ליצור אריח אישי בעיצוב מרוקאי.  

בסופי שבוע: שישי סטודיו פתוח לסדנאות. סביב השעתיים. 

בין 120 שקל למבוגר, 95 לילד. 220 שקל לסדנה של 3 שעות.

במהלך חודשי הקיץ יהיה אפשר לתאם גם סדנאות במהלך השבוע אחר הצהריים.

יש גם גלריית מכירה שמציגה עבודות של אמנים מרוקאים.

לפרטים נוספים: 052-5603121.

זואק (צילום: מיטל שרעבי)
זואק (צילום: מיטל שרעבי)

סדנת צילום והדפס אבגדה

מיכל בן יעקב, אמנית וצלמת בעלת הסטודיו "אבגדה" עורכת סדנאות והדפס שמתאימות לכל המשפחה. מיכל, שמתמקדת בצילומים במרחב הציבורי מוכרת כבר שנים בשל התמונות הייחודיות שלה, המביאות לקדמת הבמה אותיות שנגלות אל העין בחפצים שונים בסביבה. בסדנה שלה, בה היא מתחילה בסיפור האישי שלה, היא מזמינה את המשתתפים לצאת איתה אל המרחב ולגלות בעצמנו את העולם הפונטי. אחרי סיור איתה אתם תסתכלו על העולם באופן שונה, ופתאום כל חפץ סתמי יקבל משמעות אחרת. לאחר הסיור, בו תצלמו בעזרת הסמרטפון אותיות וצורות, תחזרו שוב לגלריה ותצרו תמונה אישית ממאגר הצילומים העשיר שלה. 

בנוסף, תוכלו לקנות במקום מזכרות, מארזי מגנטים, כרטיסי ברכה מקומיים ותמונות.

גיבתון 4, ירוחם. מחיר: החל מ-140 שקל למשתתף.

לפרטים נוספים: 058-7956083.

אבגדה (צילום: מיטל שרעבי)
אבגדה (צילום: מיטל שרעבי)

מה אוכלים?

חלק מהחוויה בעיני בטיול במקומות קטנים ואינטימיים, היא מפגש עם האנשים שעושים את המקום – ומה יותר מקרב ממפגש על ארוחת צהריים. בירוחם יש מספר בשלניות ביתיות שפותחות את ביתן למבקרים כחלק מפרוייקט "נשים מבשלות" של עמותה ״עתיד במדבר״.

אחת מהן היא לאה גרינברג, מורה בפנסיה, שנולדה וגדלה במושב ברכיה ליד אשקלון. עד שלאה הגיעה והשתקעה בירוחם היא עברה הרבה תחנות ואספה עשרות סיפורים, וכשאוכלים אצלה טועמים מקצת מסיפור חייה העשיר. 

לאה מבשלת בסגנון תוניסאי/טריפוליטאי, וכבר כשמתיישבים מסביב לשלוחן אפשר ליהנות מהסלטים שהיא עושה במו ידיה, כמו סלט צ'ירשי מדלעת כתומה ותפוחי אדמה, סלט סלק, טחינה, כרוב סגול, מאפים טריים וכמובן גם קצת חריף כדי לפתוח את בלוטות הטעם. אחרי שתמלאו את הבטן בסלטים היא תמהר להוציא קוסקוס נפלא, מרק ירקות סמיך, קציצות בקר מעולות, תבשיל בקר מענג עם עלי מנגולד ושעועית, ועוד. לקינוח, היא חתמה את הארוחה עם תה ובוטנים. 

הכל בתיאום מראש: 110 שקל לאדם. ילדים מתחת לגיל 10 ב-50%. טלפון: 052-5052520, או דרך ״עתיד במדבר״.

לאה גרינברג (צילום: מיטל שרעבי)
לאה גרינברג (צילום: מיטל שרעבי)


אם חשקה נפשכם בארוחה חלבית, נסו את "גלו - אופים אהבה במדבר". גל לוי, שעבר לפני שנתיים לירוחם, החליט להביא את הכישרון הקולינרי שלו לידי ביטוי - ופתח מסעדה חלבית בחצר ביתו. לגל, שלמד בישול ואפייה בבית הספר "בישולים", יש ותק של כעשור בתחום המסעדנות, וזה ניכר בכל מנה שהוא מוציא. 

מכיוון שמדובר במסעדה ביתית, הוא שולח תפריט מראש לכל מי שמזמין מקום (וחובה להזמין), ובאמצעותו בוחרים את המנות מראש. בין המנות: לביבות סלק, פטריות ממולאות, פסטות, סלטים וקישים. יש גם ארוחות בוקר מפנקות, שאותן אוכלים בחצר המקסימה. אם את הארוחות שלכם אתם מעדיפים לאכול בשטח, הוא מציע גם סלסילות פיקניק מפנקות עם בקבוק יין קטן או שני בקבוקי בירה, גבינות, פירות העונה, קישים קטנים, טארטלטים, לחמים, שלושה מטבלים, שוקולדים, שקדים, אגוזים ושתייה קלה. לכל זה הוא מוסיף שמיכת פיקניק, ספרוני שירה וכרטיסיות להעמקת הקשר. מחיר 199 שקל. כשרות ביתית.

מתי: ראשון עד שישי.

לפרטים נוספים: 052-3141912.

גלו (צילום: מיטל שרעבי)
גלו (צילום: מיטל שרעבי)


על צבי בורנשטיין, הרחוב הראשי של ירוחם תמצאו את "חומוס אינתי" - חומוסייה יחסית חדשה שפתח דותן זיבר. זוהי חומוסייה טבעונית, מצוינת בה הכל נעשה על המקום – ובכל שעה היא עמוסה במקומיים. 

יש בה את כל המנות הקלאסיות כמו חומוס מסאבחה, חומוס פול, וחומוס פלאפל. אך גם מנות מעט שונות בנוף כמו חומוס טריפולי עם חציל מטוגן בציפוי עם אריסה ביתית. מנה נפלאה עשירה בטעמים. לצד החומוס יש גם תוספות מגניבות כמו כרובית מטוגנת בבלילה מצויינת ומתובלת, שלל מטבלים ופלאפל ללא גלוטן. אם אתם מחפשים ארוחה טעימה ומשביעה – במחירים נוחים – אל תוותרו. 

צבי בורנשטיין 800, ירוחם. פתוח ראשון-שישי. פרטים בטלפון: 08-6344614.

חומוס אינתי (צילום: מיטל שרעבי)
חומוס אינתי (צילום: מיטל שרעבי)

איפה ישנים?

אחרון, אך לא פחות חשוב הוא נושא לינה. עליו יקום וייפול נופש של ישראלים רבים. אז קודם כל נספר שבירוחם יש לא מעט אופציה של לינה, החל מאיר בי אנד בי, גסט האוס, ואפילו מלון. מלון "אירוס המדבר", בו לנתי כשטיילתי בעיירה, נמצא על הרחוב הראשי.

זהו מלון בוטיק בעל 47 סוויטות, והוא למעשה המלון החברתי הראשון בארץ. מה זה אומר? למעשה כל מי שמועסק במלון הם תושבי ירוחם, כשמרבית הרווחים מועברים למען חינוך הדור הצעיר. חוץ מהחשיבות החברתית שלו, המלון מספק את כל הפסילטי החשובים לחופשת קיץ, בהם בריכת שחייה מפנקת, מדשאות, חדר אוכל ומסעדה חלבית, מועדון ילדים וחדר כושר.

צבי בורנשטיין 108, ירוחם

מחירים: אמצע שבוע החל מ-1,199 שקל לזוג על בסיס לינה וארוחת בוקר. תוספת לילד – החל מ-299 שקל. סוף שבוע - החל מ-1,399 שקל לזוג על בסיס לינה וארוחת בוקר. תוספת לילד – החל מ-349 שקל. מינימום 2 לילות. פרטים נוספים: 08-6300900.