אל"מ שרון אסמן (43), המפקד הנכנס של חטיבת הנח"ל, נפטר הבוקר (חמישי) במהלך אימון כושר קרבי בבסיס בית ליד, בנסיבות בריאותיות. אל"מ אסמן שהתגורר בתל אביב, הותיר אחריו אישה ושני ילדים.

אל"מ אסמן התמוטט סמוך לשעה 7:00 במהלך אימון כושר במחנה מפקדת חטיבת הנח"ל, סמוך לכפר יונה, בעת שרץ עם קצינים ולוחמים, שמיהרו להעניק לו טיפול רפואי ראשוני בשטח, בסיוע רופא החטיבה שהיה במקום, אבל לאחר פעולות החייאה ממושכות, נאלץ הרופא לקבוע את מותו.

בצה"ל פתחו בתחקור האירוע הטראגי, ובין היתר נבדק האם אירוע לבבי הוביל למותו הפתאומי של אל"מ אסמן. מבדיקה ראשונית עולה, שבעת אימון הכושר, לא היו הגבלות חום בצה"ל, שאסרו על אימוני כושר גופני.

אל''מ שרון אסמן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
אל''מ שרון אסמן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ספד לאסמן: "בשם אזרחי ישראל, אני שולח תנחומים למשפחת אסמן על מותו של אל"מ שרון אסמן, מפקד חטיבת הנח"ל שהלך הבוקר לעולמו. אל"מ אסמן היה מטובי בנינו. הוא תרם את מיטב שנותיו לשמירה על ביטחון ישראל. לכתו בטרם עת היא אירוע מצער וכואב. ליבנו עם המשפחה היקרה. יהי זכרו ברוך".

שר הביטחון בני גנץ כתב: "הלב נשבר עם מותו בטרם עת של מח"ט הנח"ל אל"מ שרון אסמן. שרון, הוביל לוחמים בכל הגזרות, לוחם ייחודי שצמח בחטיבת הנח"ל לאורך כל שרשרת הפיקוד".

גנץ הוסיף: "אני זוכר אותו היטב, כמג"ד בצוק איתן, מוביל לוחמים לתוך הרצועה, חד וממוקד במשימה, בגבורה ובשקט פנימי שכל כך אפיינו אותו. בטקס החילופים שלו לפני שבוע אמר שרון: 'בגבורה, ביוזמה ובענווה ננצח כל אויב'. כך נזכור אותו: גיבור, יוזם, ואיש צנוע שתרם רבות לביטחון ישראל. תנחומיי למשפחתו".

הנשיא היוצא רובי ריבלין כתב: "משפחת אסמן, ליבנו נשבר מול האסון הנורא. מותו של מח״ט הנח״ל, אל״מ שרון אסמן, בלתי נתפס ושובר לב. גיבור חיל ומצביא. איש מעשה עם לב רחב ואוהב לפקודיו ולכל הסובבים אותו. אני שולח אליכם חיבוק של נחמה ובוכה את לכתו אתכם". 

שר החוץ יאיר לפיד ספד: "משתתף בצערם הגדול של משפחת אסמן וחטיבת הנח"ל, על מותו בטרם עת של אל"מ שרון, לוחם ומפקד החטיבה. מילותיו בטקס קבלת החטיבה, רק לפני יומיים: "נציב רף עליון ונקפיד לדחוף אותו מעלה ולהיות רלוונטיים", יהפכו מעתה לציווי עבור כולנו. יהי זכרו ברוך".

שרת הפנים איילת שקד ספדה: "משתתפת בצערם של חטיבת הנחל ומשפחת אסמן על לכתו בטרם עת של אל״ם שרון אסמן. אסמן היה גיבור ישראל, שנלחם בצוק איתן, נפצע וחזר. קצין ערכי, חכם וחד, מקצוען שכוון על ידי מפקדיו לתפקידים הבכירים ביותר בצה״ל. שולחת תנחומים וחיבוק גדול למשפחה, לאישתו ולשתי בנותיו. יהי זכרו ברוך".

שרת התחבורה מרב מיכאלי כתבה: "כואב הלב על מותו של אל"ם שרון אסמן. לכתו היא אובדן גדול לצבא ההגנה לישראל ולחטיבת הנח"ל. חיזוק ידיים ותנחומים אדירים לאשתו שרון, לבנות ולכל המשפחה".

אל''מ שרון אסמן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
אל''מ שרון אסמן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ספד לאסמן: "אני שולח תנחומים מעומק ליבי למשפחתו של אלוף-משנה שרון אסמן, מפקד חטיבת הנח״ל, שהלך היום לעולמו במהלך פעילות גופנית בבסיס צה"ל במרכז הארץ". 

נתניהו הוסיף: "שרון תרם רבות לביטחון ישראל במשך כ-25 שנה, כששירת בתפקידי לוחמה ופיקוד. הוא נפצע במהלך מבצע ״צוק איתן״ בעת שירותו כמפקד גדוד ״שחם״, וביום פציעתו חזר לפקד על חייליו. אני מצדיע לו ומחבק את משפחתו - רעייתו, בנותיו, הוריו ואחיו. יהי זכרו ברוך".

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסר: "קיבלנו בכאב ובתדהמה את הבשורה על מותו של אל"מ שרון אסמן. יחד, עם כל עם ישראל אנו מבכים על פטירתו בטרם עת של אל"מ אסמן, לוחם אמיץ מפקד נערץ שמונה רק השבוע למפקד חטיבת הנח"ל. איש שהקדיש את כל חייו למען מדינת ישראל. מטוביה בניה של הארץ הזו. אובדן גדול לחטיבה, לצה"ל ולכל עם ישראל. שולחים חיבוק ותנחומים מעומק הלב למשפחה. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".

יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן כתבה: "אני מוסרת את תנחומיי הכנים למשפחתו של אל"מ שרון אסמן מח"ט הנח"ל. אל"מ אסמן נתן את מיטב שנותיו וזמנו לטובת שמירה על ביטחונה של מדינת ישראל, אזרחיה וגבולותיה. משמיים תנוחמו".

אל''מ שרון אסמן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
אל''מ שרון אסמן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ספד: "פיקוד הדרום מרכין ראש וכואב את נפילתו של מפקד חטיבת הנח״ל, אלוף-משנה שרון אסמן ז"ל. שרון היה ממפקדי השדה המובילים בצה״ל, מפקד לוחם עתיר ניסיון קרבי במערכות האחרונות ובמשימות הביטחון השוטף. שרון היה אוהב אדם, איש נעים הליכות שהיווה דוגמה ומופת ללוחמיו ולעמיתיו".

אל''מ שרון אסמן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
אל''מ שרון אסמן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

אל"מ אסמן הוא הקצין הבכיר ביותר בצה"ל שנפטר בשנים האחרונות בעת מילוי תפקידו ונחשב כאחד מהמפקדים המוערכים ביחידות השדה. לאחר שהגשים את סגירת המעגל ומונה למפקד על החטיבה הירוקה, בה החל את דרכו וצמח, קרה האירוע הטראגי, שעורר תדהמה ועצב רב.

אל"מ שרון אסמן נכנס רק ביום שני לתפקידו כמפקד חטיבת הנח"ל, בטקס החילופים שהתקיים באנדרטת הנח"ל בפרדס חנה, במעמד מפקד פיקוד דרום אלוף אליעזר טולדנו, מפקד עוצבת הפלדה תא"ל סער צור ומפקדים, חיילים ובני משפחה.

אל"מ אסמן החליף בתפקידו את אל"מ ישראל שומר, אשר כיהן בתפקיד בשנתיים האחרונות ואמור להתחיל בחודשים הקרובים את תפקידו כראש מחלקת המבצעים באגף המבצעים במטה הכללי. בשל מותו הפתאומי של אל"מ אסמן, הוחלט שאל"מ שומר, המכיר הייטב את החטיבה, יקבל בחזרה את הפיקוד עליה.

אל''מ שרון אסמן (ראשון משמאל) (צילום: דובר צה''ל)
אל''מ שרון אסמן (ראשון משמאל) (צילום: דובר צה''ל)

"אסמן, מפקד ולוחם, ביחד עם מפקדי וחיילי החטיבה, מצעיד את הנח"ל לרף גבוה נוסף ולהצלחות מבצעיות", ציין בטקס תא"ל צור. אסמן (43) ביצע שורת תפקידי פיקוד מבצעיים עד למינויו, בהם קצין אג"ם של פיקוד הצפון, מפקד חטיבת בנימין, מפקד חטיבת עציון, קצין אג"ם של אוגדת עזה ומפקד גדוד 931.

מינויו למפקד הנח"ל היווה סגירת מעגל אישית עבורו, לאחר שעם גיוסו לצה"ל, בשנת 1977, הוא שובץ כלוחם בגדוד 931 בחטיבה. בהמשך הוא עבר את כל המסלול – כלוחם, קורס מ"כים חי"ר וקורס קציני חי"ר.

באוגוסט 2012 הוא הועלה לדרגת סא"ל ומונה לראש ענף חי"ר במרכז לאימונים באש במל"י ושימש בתפקיד עד 2013. אז הוא סגר מעגל ראשון, כאשר מונה  למפקד גדוד 931, שם החל את דרכו כלוחם.

הוא פיקד על הגדוד בצפון רצועת עזה במהלך מבצע צוק איתן בקיץ 2014 והיה מראשוני המפקדים שחצו לתוך שטח עזה עם תחילת המבצע הקרקעי. בשנת 2015, עם סיום תפקידו, הוא מונה לקצין האג"ם של אוגדת עזה.

אל"מ אסמן המשיך לטפס בסולם הדרגות והתפקידים וכעבור כשנתיים הוא הועלה לדרגת אל"מ ופיקד על החטיבות המרחביות עציון ובנימין, שפעלו באזורי בית לחם ורמאללה. הוא נחשב כמי שהוביל את השינוי המבצעי בפעילות שתי החטיבות סביב עוטף ירושלים.

בהמשך הוא פיקד על חטיבת בנימין ולפני כשנתיים מונה לקצין אג"מ של פיקוד הצפון, תפקיד אותו מילא עד למינויו למפקד הנח"ל, שם את דרכו כלוחם וכמפקד.