בדיוק כשהתחלנו להרגיש בטוחים לצאת מהבית – הווירוס חזר לככב במהדורות החדשות, גם אם בעוצמה פחותה, ועבור מי שמעדיפים להישאר בבית זוהי בהחלט תזכורת שמגיעה בזמן טוב. 

 ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק Wild מציג מרתון של סרטי כרישים

שלא כמו בסרטי כרישים מהעבר, שעסקו בעיקר בהפחדה, הסרטים החדשים מתמקדים דווקא בסכנות שמציבים ציידי הכרישים ליצורים הימיים, שחלקם נמצאים בסכנת הכחדה, והם מגיבים באופן טבעי לאיום על קיומם, ולאו דווקא מתקיפים בגלל היותם מפלצות מרושעות. 

המרתון מתחיל מחר עם הסרט 'חוף הכרישים' שמגיש השחקן האוסטרלי כריס המסוורת', (3.7 19:00). אחרי עלייה במספר התקיפות של כרישים בחופה המזרחי של אוסטרליה, המסוורת' יוצא לגלות מה מניע את התנהגותם של הכרישים. הוא צולל למים העכורים בהדרכתה של פעילת הסביבה וצלמת הטבע ולרי טיילור, שגם בגיל שמונים פלוס ממשיכה לשחות עם כרישים. טיילור המיניאטורית, לבושה בחליפת הצלילה הוורודה שלה, מרגיעה את פחדיו של המסוורת' כששניהם מנסים להתקרב לכרישים המפחידים. התוכנית של המסוורת' היא הטובה בסרטי הכרישים המשתתפים במרתון. 

כרישים (צילום: אינג אימג')
כרישים (צילום: אינג אימג')

רבים מהסרטים האחרים עוסקים בתקיפות של כרישים שהן מעניינות אבל די מפחידות. ראו הוזהרתם. לא ברור למה יוצרים כל כך הרבה סדרות על תקיפות של כרישים. אני מעריכה שיש לזה קשר לכך שרוב מי שמותקפים על ידי כרישים הם צעירים חתיכים ושזופים. Orca vs. Great White הוא סרט פחות סנסציוני מבין הסרטים הללו והוא עוסק בסיבות לכך שכרישי האורקה התחילו לתקוף את הכריש הלבן ולהרחיקו מחופי ניו זילנד. 

Genius - סדרה אנתולוגית שזכתה לשבחים רבים

הפעם הסדרה מתמקדת בגאונותה המוזיקלית של ארית'ה פרנקלין. בסדרה מככבת סינת'יה אריוו, המגלמת באמינות רבה את דמותה של מלכת מוזיקת הנשמה בשנותיה הבוגרות, מבלי לנסות לחקות את קולה ואת המחוות של פרנקלין. שאיין ג'ורדן כובשת את הלב בדמותה של פרנקלין הצעירה.

פרנקלין הייתה ילדת הפלא של מוזיקת הגוספל הכנסייתית בתחילת דרכה, והפכה ללוחמת רהוטה למען זכויות הפרט בבגרותה. רבים מחשיבים אותה לזמרת הגדולה ביותר ב-50 השנים האחרונות והיא זכתה באינספור פרסים ואותות הוקרה במהלך הקריירה שלה. אבל, על אף שדומה שהצלחתה של פרנקלין הייתה מובטחת, מתברר שבתחילת הדרך היא נאלצה להילחם בתעשיית המוזיקה והצליחה לפרוץ רק כשהסכימה לשלב את מוזיקת הנשמה והגוספל עם מעט פופ. את דמותו השנויה במחלוקת של אביה הכומר-המטיף מגלם בצורה נפלאה קורטני וואנס.

ארית'ה פרנקלין ב-1969 (צילום: רויטרס)
ארית'ה פרנקלין ב-1969 (צילום: רויטרס)

את אישיותו של המטיף הקונטרוברסלי מתארת אחת מהדמויות בסרט כמי ש"אוהב את מאוד את הבוקר של יום ראשון, אבל אוהב לא פחות את הערב של שבת..." האב, שנהג לקחת את בתו למופעי הגוספל, היה עסוק מדי בבילויים ולא ממש הצליח להשגיח על מעשיה של בתו בת ה-12, מה שנגמר בהריון ובלידה עוד לפני שהגיעה פרנקלין לגיל 13. אבל האב הנחוש נשבע שהוא לא תן ללידה להפריע לה בדרכה בעסקי המוזיקה. בהמשך הדרך, ובאופן מאוד לא מפתיע, פרנקלין נישאה לגבר מתעלל ואלים, שהיא נאלצה להילחם כדי להשתחרר ממנו, בסיפור שמזכיר מאוד את הסיפור של טינה ואייק טרנר. פרנקלין התמודדה גם עם ביטויי גזענות וניסתה להשתמש במוזיקה כדי לקדם את המלחמה למען זכויות השחורים. 

הסיפור של פרנקלין מאוד מרגש והמשחק בסדרה מצוין, אבל הסדרה הילוקה בפשטנות יתר – לדוגמה כאשר הבמאי משתמש בבובה שנופלת כדי לסמל את אובדן התום, אחרי שהיא נתקלת בבריונים גזענים, ויחד עם זאת היא גם בנויה בצורה מבלבלת, עם קפיצות קדימה אחורה בזמן בצורה שלא מצליחה להסוות את האופי הקלישאתי של התסריט.

בני משפחתה של פרנקלין סירבו לשתף פעולה עם הסדרה בטענה שהיא מציגה את הכוכבת באור שלילי, ומנעו מהיוצרים להשתמש בכמה משיריה היותר מפורסמים של פרנקלין, בהם השיר המוכר 'ריספקט'. בני המשפחה כן שיתפו פעולה עם סרט אחר על חייה 'בכיכובה של ג'ניפר הדסון, שיצא לאור בהמשך השנה.

באיחור של כמה חודשים מהגרסה של קשת - יס מוציאה לאוויר את סיפורה של אתי אלון

מתברר שלעתים קרובות יוצא ששני סרטים או תכניות טלוויזיה, שעוסקים באותו הנושא, יוצאים בתאריכים סמוכים. כאלה הן הסדרות שעוסקות בדמותה של אתי אלון. הגרסה של קשת, בכיכובם של חן אמסלם ויניב סוויסה בתפקידים הראשיים, הוקרנה לראשונה בסתיו שעבר, ועתה הודיעה חברת 'יס' על תאריך ההשקה של הסדרה שלהם על אתי אלון בסוף יולי. הסדרה של יס, שתיקרא 'מעילה', מציגה רשימת כוכבים בהם דאנה איבגי בתפקיד אתי ויהודה לוי כאחיה. בעוד הסדרה של קשת הייתה מעין דוקו-דרמה, והתבססה על עדויות, הגרסה של 'יס' יותר דרמטית. חוץ מאיבגי ולוי, מככבים בסדרה הבמאי דובר קוסאשווילי בתפקיד אבא של אתי וחנן סביון (מכתוב), בדמותו של בעלה.

מתוך התכנית על אתי אלון (צילום: צילום מסך)
מתוך התכנית על אתי אלון (צילום: צילום מסך)

האם שווה לראות עוד סדרה על הסיפור שכולנו כבר מכירים? בהינתן גודל המעילה והתפקיד הזוטר של מי שהצליחה לרמות את הבנק במשך חמש שנים, כנראה שהסיפור שווה צפייה נוספת. באופן אישי, רק מלקרוא את הפרסומים לקראת צאת הסדרה, הרגשתי צורך דחוף לבדוק את מצב החשבון שלי. 

בונוס

מעריצי הסדרה 'השבאבניקים', על תלמידי ישיבה ירושלמים שמסתבכים בצרות, ישמחו לשמוע שהעונה השנייה תעלה לשידור ב'הוט 3' ב-25.7 ותעלה ל VOD ול-Next ב 21.7. בסדרה, שתוארה כ"הפמליה עם כובעים שחורים", מככבים כמה מהשחקנים היותר עסוקים שלנו בהם דניאל גד, אורי לייזרוביץ', ישראל אטיאס ועומר פרלמן סטריקס.