המשבר הכלכלי החמור בלבנון פוגע בעיקר במשפחות וילדים, כך עולה מדו"ח של קרן האו"ם לילדים (יוניצף) שפורסם היום (חמישי). לפי הדוח, סדרה של משברים שחיזקו זה את זה, בהם מיתון הרסני, הותירו משפחות בלבנון במצב קשה כמעט בכל היבט בחייהם, עם מעט משאבים וללא גישה לתמיכה חברתית.

על פי הערכה שנערכה לאחרונה על ידי יוניסף, למעלה מ-30 אחוזים מהילדים בלבנון הלכו לישון רעבים ודילגו על ארוחות בחודש האחרון. ל-77% ממשקי הבית אין מספיק אוכל או מספיק כסף לקנות אוכל. במשקי בית פליטים סורים הנתון מגיע ל-99%. עוד עלה כי 60% ממשקי הבית צריכים לקנות אוכל באשראי או ללוות כסף.

בין הנתונים המטרידים בדוח בלטה העובדה כי אחד מכל עשרה ילדים נשלח לעבודה, ו-15 אחוזים מהמשפחות הפסיקו את חינוך ילדיהם. כמו כן, 80 אחוזים אמרו שילדיהם מתקשים להתרכז בלימודים בבית - דבר שעשוי להצביע על רעב או מצוקה נפשית.

עוד עלה בדוח כי 30 אחוזים מהילדים אינם מקבלים את הטיפול הרפואי הראשוני שהם זקוקים לו, בעוד ש-76% ממשקי הבית אמרו שהם מושפעים מהעלייה העצומה במחירי התרופות.

"הבנק העולמי תיאר את המתרחש בלבנון כאחת משלוש הקריסות הכלכליות הגדולה ביותר שנראתה מאז אמצע המאה ה-19. מה שסקר יוניסף מציג הוא שילדים נושאים את עיקר האסון המתגבר הזה", אמר נציג הארגון בלבנון, יוקי מוקו. "יותר ילדים מאי פעם הולכים לישון רעבים בלבנון ולא נראה שיפור באופק".

הוא הוסיף: "בריאות הילדים, החינוך ועצם עתידם מושפעים מכיוון שהמחירים מרקיעי שחקים והאבטלה ממשיכה לגדול. יותר ויותר משפחות נאלצות לנקוט באמצעי התמודדות שליליים, כולל שליחת ילדיהם לעבודה בתנאים מסוכנים ולעיתים קרובות מסוכנים, נישואין לבנותיהם הצעירות או מכירת חפציהם".

הדיכאון הכלכלי הממושך הוא רק אחד המשברים המורכבים בלבנון, בהם גם מגפת הקורונה ותוצאות הפיצוץ האדיר שאירע באוגוסט 2020 בנמל ביירות, כמו גם מחוסר היציבות הפוליטית המתמשכת. בעוד שמצבם של מיליון וחצי הפליטים הסורים הוא הקשה ביותר, מספר הלבנונים הזקוקים לתמיכה גדל במהירות.

בארגון הרחיבו את תוכנית הסיוע ללבנון כדי לעזור ליותר ילדים ומשפחות וקראו לרשויות הלאומיות ליישם הרחבה משמעותית של רשת ההגנה החברתית, להבטיח גישה לחינוך איכותי לכל ילד, ולחזק הן שירותי בריאות ראשוניים והן שירותי הגנה על ילדים.

"פעולה נחושה ומתואמת היא קריטית כדי למתן את הסבל, במיוחד בקרב הפגיעים ביותר, הכלואים בספירלת העוני", אמר מוקו. "רווחתם וביטחונם של ילדים חייבים להיות בראש סדר העדיפויות בכדי להבטיח את קיום זכויותיהם בכל מצב. לבנון לא יכולה להרשות לעצמה שילדיה יהיו בתת תזונה, יפרשו מהלימודים, יהיו בבריאות לקויה ובסיכון להתעללות, אלימות וניצול. ילדים הם השקעה, ההשקעה האולטימטיבית, בעתיד האומה".