משרד הבריאות הודיע הבוקר (שישי) כי 295 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה אובחנו ביממה האחרונה. עוד נמסר, כי מתוך כלל החולים הפעילים העומד על 2,125 - 26 נמצאים במצב קשה, בהם 16 מונשמים. על פי הנתונים אחוז הבדיקות החיוביות עומד על 0.5% לאחר שכ-63,067 בדיקות בוצעו אתמול.

ברשימת הערים והיישובים האדומים נמצאים כוכב יאיר, כפר סבא וצופים. ברשימת הערים והיישובים הכתומים נמצאים תל אביב-יפו, הרצליה, בנימינה-גבעת עדה, פרדס חנה-כרכור, רמלה ופתח תקווה. רמת השרון, מודיעין-מכבים-רעות, נתניה, עפרה וראשון לציון מוגדרים כערים ויישובים צהובים.

על רקע העלייה המדאיגה במספר המאומתים היומי לקורונה, גורמים במשרד הבריאות אמרו ל"מעריב" כי אין מנוס מהחזרת התו הירוק."ניסו להקל על בעלי העסקים כדי שלא יצטרכו לגייס כוח אדם כדי לבדוק את האנשים, אבל בסוף גרמו לאנשים לחשוב שהקורונה נגמרה", אמר גורם במשרד הבריאות, ואילו בכירה בקופת החולים לאומית אמרה: "היו לנו שיחות עם מנכ"ל משרד הבריאות, וכולם התריעו שמדובר בצעד בעייתי - אבל הם נכנעו ללחצים של בעלי הממון".

אתמול נרשם שיא במספר הנוסעים שעברו בנתב"ג מאז משבר הקורונה: 35 אלף איש. מירב כהן דיווחה בוואלה! כי יותר מ־350 אלף נוסעים נכנסו לארץ דרך נתב"ג ביוני, מתוכם 188 אובחנו כחולים ביממה לאחר הגעתם. בחודש שעבר חזרו מרוסיה 55 חולים - יותר מאשר מכל מדינה אחרת.

על פי הנתונים, בעשרת הימים האחרונים נכנסו לישראל 22 חולים מאומתים דרך נמל התעופה בן־גוריון, מתוכם ארבעה חולים נכנסו מטורקיה וגיאורגיה, שלושה מרוסיה ומהונגריה, שני חולים מארה"ב וחולה אחד מכל אחת מהמדינות אוזבקיסטן, איחוד האמירויות, בלרוס, בריטניה ויוון. לגבי חולה נוסף, לא ידוע מהיכן טס ארצה.

בינתיים התחלואה בבתי הספר נמשכת. כמה עשרות מתלמידי חטיבת הביניים של בית הספר לאומנויות בתל אביב נמצאו מאומתים לנגיף הקורונה.

ההדבקה התרחשה ככל הנראה עקב השתתפות התלמידים בנשף סיום שנערך בחלל סגור, לפני שמשרד הבריאות הנחה לעטות מסיכות. מדובר בתלמידים משכבות ז', ח' ו־ט', שבהן יש שתי כיתות בכל שכבה (סך הכל 240 תלמידים). כל ההורים והתלמידים קיבלו הנחיות כיצד לנהוג.

"היינו בלי מסיכות אבל גם לא הייתה שום הנחיה להיות עם מסיכה", סיפרה אם לאחד התלמידים שהשתתפה באירוע. "היו כמה שהחליטו על דעת עצמם לשים מסיכה. גם במבט לאחור אני לא רואה דרך שיכולנו למנוע את זה, כי איש לא באמת דמיין שיהיו חולים במסיבה. כבר שבועות שיש עשרות חולים ביום, ואצלנו בבית הספר הרוב דווקא התחסנו".

בישיבת הנהלה של מרכז השלטון המקומי אמרה אתמול שרת הפנים איילת שקד כי "על הרשויות להיערך להתפשטות הקורונה. שקד אמרה לראשי הרשויות מכל הארץ: "ראש הממשלה ואנוכי מתכוונים להעביר לכם כמה שיותר סמכויות וכמה שיותר חופש פעולה. אל תחכו שהתחלואה תגיע, תפתחו כבר עכשיו את כל החמ"לים בכל הערים, גם הירוקות, כדי שתהיו מוכנים. מבחינתנו, אתם המנהלים המרכזיים של האירוע".

במקביל, ד”ר ארז בירנבוים, מנהל בית החולים הציבורי אסותא אשדוד, אמר אתמול בראיון לענת דוידוב, בתוכנית “איפה הכסף” ברדיו 103FM, כי הוא צופה שהמאבק בקורונה יישאר עוד זמן רב.

איילת שקד בנתב''ג  (צילום: משה כהן)
איילת שקד בנתב''ג (צילום: משה כהן)

"למרות שחווינו אופוריה מסוימת, אנחנו צריכים להתרגל לעובדה שנהיה עם הקורונה עוד הרבה מאוד זמן", אמר. "יכול גם להיות שהקורונה תחזור עם עוד כמה תת־וריאנטים, שיהיו מידבקים יותר או פחות, בשנתיים הקרובות. הרי אנחנו לא מדינה סגורה, וברגע שנכנסים לפה אנשים – הכל יכול לקרות לנו”.

מסמך רשמי של משרד הבריאות מעיד כי בחברה הערבית שיעור המחלימים בקרב בני ה־12־15 הוא הנמוך ביותר ועומד על כ־7% בלבד. בנוסף, פחות מ־3% מילדי המגזר הערבי נמצאים בהליך חיסון. בקרב החרדים, שיעור המחלימים הוא הגבוה ביותר ועומד על 24%, וגם שם כ־3% בלבד נמצאים בהליך חיסון. בחברה הכללית, לעומת זאת – שיעור הילדים שחלו והבריאו הוא הנמוך ביותר ועומד על 7.5%, ואילו שיעור הילדים שנמצאים בהליך חיסון באוכלוסייה זו הוא הגבוה ביותר ועומד על כ־18% - פי שישה לעומת הערבים והחרדים.

בתוך כך, עיריית תל אביב-יפו פתחה בקמפיין נרחב לעידוד התחסנות בקרב בני ובנות נוער, תחת הכותרת "מצילים את הקיץ!". במסגרת הקמפיין תקים העירייה מדי יום, החל מיום ראשון הקרוב ולמשך חמישה ימים בשעות 17:00־23:00, מתחמי פופ־אפ במיקומים שונים בעיר שבהם יוכלו בני ובנות הנוער להתחסן. העמדות יכללו עמדת צילום לאינסטגרם וחלוקת גלידה למתחסנים - חינם.

בנוסף תעניק העירייה כרטיס כניסה לאחת האטרקציות המרכזיות בעיר לבני ובנות הנוער שיתחסנו: פארק החבלים בגני יהושע, הכדור הפורח, כרטיס זוגי לסרט, פארק הנינג׳ה באקספו או כניסה לבריכה עירונית. ההתחסנות בעמדות מותנית באישורי הורים, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. גם בני נוער שכבר התחסנו לא יקופחו, ויהיו זכאים לכרטיס לאחת האטרקציות, לגלידה ולצילום לאינסטגרם, בהגעה לאחת מעמדות הפופ־אפ ותוך הצגת אישור התחסנות.

גם בראשון לציון יצאו בצעד דומה. העירייה פרסמה כי היום צפוי להתקיים בעיר הפנינג חיסונים לבני 12 עד 18. החל מהשעה 10:00 ועד השעה 18:00 ייפתח מתחם מיוחד עם ביליארד מתנפח, משקפי מציאות מדומה, עמדות צילום באולפן ירוק, קיר טיפוס, אומגה וניידת חיסונים.

מתחסנים מתחת לגיל 18 צריכים להגיע עם טופס הסכמת הורים לחיסון של קופות החולים, וכמובן כרטיס קופת החולים. המתחסנים יקבלו קרטיב ביציאה מהניידת וגם כניסה חינם לקאנטרי 360 נחלת וקאנטרי 360 מערב ולבריכה העירונית בשיכון המזרח.