חשד לרצח בנצרת: חאלד נחאש, צעיר בן 19, חוסל הלילה (שבת) לאחר שנורה ונפצע אנושות מירי מטווח קצר בשכונת אבו אל אמיר בנצרת. הוא פונה לבית החולים האנגלי בעיר במצב קריטי, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. המשטרה פתחה בחקירה.

כוחות משטרה גדולים הגיעו לזירה ופתחו בחקירה, כאשר במקביל מתבצעות מהאוויר סריקות נרחבות לאיתור חשודים במעשה. השוטרים מחפשים כעת מצלמות אבטחה ועדויות מעוברי אורח. בתום הערכת מצב של סגן מפקד מחוז צפון, תנ"צ שוקי תחכו, החקירה הוטלה על היחידה המרכזית של מחוז צפון.

מדובר בצעיר בן 19 שמוכר למשטרה מעבירות בתחום אמצעי הלחימה. למשטרה ידוע על סכסוכים פתוחים לא מעטים שהיו לו ולמעריב נודע כי בשבוע החולף המשטרה ביקרה בביתו מצוידת בצו חיפוש וביצעה חיפוש לאיתור אמצעי לחימה, אולם בחיפוש לא נמצא דבר.

זירת הרצח בנצרת (צילום: דוברות המשטרה)
זירת הרצח בנצרת (צילום: דוברות המשטרה)

על פי נתוני המעקב של עמותת יוזמות אברהם, 26 צעירים ערבים עד גיל 30 קיפחו את חייהם השנה בנסיבות הקשורות לאלימות ופשיעה. העמותה מסרה בעקבות הרצח: "למעלה ממחצית הנרצחים הערבים הם צעירים עד גיל 30. אף צעיר שכל החיים לפניו לא יבחר בחוסר מעש ותכלית על פני עשייה - על המדינה לקדם פתרונות לקבוצה זו".
 
מהעמותה נמסר: ״לתופעה הקשה של נוער ערבי מנותק וצעירים חסרי מעש השלכות קטסטרופליות על החברה הערבית, וזהו אחד מגורמי העומק המשמעותיים של האלימות והפשיעה. המעורבות של צעירים באירועי אלימות ופשיעה קשורה באופן ישיר לעובדה שקבוצת אוכלוסייה זו הוזנחה ואין לה מסגרות ייעודיות. אף צעיר שכל החיים לפניו לא יבחר בחוסר מעש ותכלית על פני עשייה".

עוד הוסיפו: "על מנת להתמודד עם התופעה, יש לקדם סיוע בהכוונה למסגרות תעסוקה ולימוד לצעירים (18-24) ערבים מחוץ למעגל עבודה ומסגרות לימודיות, לצד פיתוח והטמעת תוכניות לחינוך נגד אלימות במסגרות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות ביישובים הערביים ובערים המעורבות, המותאמות לחברה הערבית".

לפי נתוני המעקב של העמותה, מתחילת השנה קיפחו את חייהם 42 אזרחיות ואזרחים ערבים/ות בישראל בנסיבות הקשורות לאלימות ופשיעה, 9 ערבים שאינם אזרחים, ועוד 6 בידי כוחות משטרה/צבא. מבין כלל הנרצחים, 8 הן נשים. ב-42 ממקרי הרצח, הרצח נעשה באמצעות כלי ירייה. כאמור, 26 מהנרצחים היו צעירים עד גיל 30.

הנרצחים סמוך לצומת עילבון, כוחות הביטחון בזירת הרצח (צילום: רשתות חברתיות,צילום מסך: תיעוד מבצעי מד''א)
הנרצחים סמוך לצומת עילבון, כוחות הביטחון בזירת הרצח (צילום: רשתות חברתיות,צילום מסך: תיעוד מבצעי מד''א)

כזכור, בשבת שעברה אירע רצח משולש, כאשר יוסף ג'רושי, רעייתו נואל ובתם בת ה-16 חוסלו סמוך לצומת עילבון שבצפון הארץ. השלושה עברו לפני כחודש וחצי להתגורר בדיר חנא, זמן קצר לאחר רציחתו של ראש ארגון הפשע חתאם ג'רושי, לאחר שחששו מנקמה בתוך המשפחה, זאת מאחר וג'רושי היה מצוי בסכסוך עם אחיו זייד.

על פי חקירת המשטרה, המחסלים עקבו אחר יוסף ומשפחתו ופתחו באש כבדה לעבר רכבו. במשטרה פתחו בסריקות נרחבות בניסיון להתחקות אחר חשודים ובאחד השטחים הפתוחים בין דיר חנא לכפר מרר, אותר רכב שנשרף כולו ועל פי החשד שימש את המחסלים.

החקירה הוטלה על היחידה המרכזית (ימ"ר) במחוז מרכז בעקבות חשד לפיו החיסול המשולש קשור לרצח של חאתם ג'רושי, שחוסל בהר הבית בחודש שעבר כחלק מסכסוך בין גורמים בכירים במשפחה.

ביום ראשון האחרון אירע חיסול נוסף: כחצי שנה לאחר שנורה למוות אביו, סולימאן אזברגה בעת שהיה ברכבו בדרכו לתפילה במסגד, חוסל בנו, ג'אמיל אזברגה בן ה-33, בעת שנהג במשאית ברחוב אבא הלל סילבר בלוד.