אוי כמה שחיכיתי לריגוש הזה של הדיוטי פרי, לעיקצוצים בבטן כשהמטוס ממריא, לריח של מדינה חדשה , לחום הזה שמרגיש מוכר אבל שונה, לאוכל עם טעמים אחרים, לחופש ולרוגע.
אני מודה שבשניה שהשמיים השתחררו, התחלתי לחפש לאן לטוס, היה לי ברור שזה חייב להיות קרוב ומהיר ובעיקר לא מאד יקר ויוון תמיד נכנסת לקטגוריה הזו. נסיעה לאתונה היא בחירה אוטומטית כי משם אפשר להגיע לכל מקום ביוון, אבל אז גילינו שיש טיסות ישירות לקוס, מה שהופך את הטיסה להרבה הרבה יותר אטרקטיבית ואם יש לכם סבלנות כמוני אז פשוט טוסו היישר לקוס לבטן גב וים ומשם תחזרו לעוד יומיים של עיר באתונה והא לכם חופשה מושלמת.

האי קוס - הכל השתנה ואנחנו אוהבים את זה

קוס, הממוקם כ- 40 דקות טיסה מאתונה או בטיסת צרטר מהארץ, הוא אי שתמיד היה מזוהה עם צעירים, מסיבות ובאלאגן, הקורונה שינתה לחלוטין, לפחות לכרגע, את אופי האי. התושבים כל כך כמהים לעבודה ולתיירים שכל ההתנהלות באי היא סביב רוגע ותיירות קצת אחרת.
אין מה לומר שיש איים יפים מקוס אבל בעיני הטיסה הישירה מספקת מענה נח לחופשה מהירה של בטן גב.
 קוס הוא אי ארוך וצר עם למעלה מ-30 ק"מ של חופים חוליים עם מים כחולים. התיירות חוזרת ויש לא מעט אפשרויות לינה מעולות באי, מס' לא גדול של מלונות יוקרתיים ומפנקים ועוד הרבה מלונות קטנים ופשוטים בסגנון האופייני לאיים היוונייים ואפילו מלון אוהלי גלאמר מגניב.
תוסיפו לכל זה היצע עשיר של אוכל מהשפעה טורקית ועד קלאסיקות מקומיות  וכמובן מסעדות מודרניות ואנשים חמים ואוהבים שכמהים לתיירים.

לטייל על אופנוע ולגלות מקומות חדשים (צילום: אסנת גואטה)
לטייל על אופנוע ולגלות מקומות חדשים (צילום: אסנת גואטה)

את קוס חייבים לעשות על טוסטוס או רכב עם עדיפות לדו גלגלי, הנופים מלאי כחול, יש שפע של מקומות קטנים בדרך וזה נותן לכם את היכולת לקפוץ ליקבים ומסעדות בלי לחשוב על חניה.

מה אוכלים?

האוכל בקוס מאד מגוון, יש פה השפעות טורקיות ויווניות שונות, בגלל היותם אי הדגה מאד חזקה אבל כמעט בכל מקום יגישו לכם מנות בשר מגוונות, מקבב ועד גירוס, נקניקיות שונות, עלי גפן ממולאים אורז וכרוב ממולא בשר ואורז, גבינות מטוגנות, סלטים עשירים ועוד.

שולחן טורקי יווני במסעדת עלי בקוס (צילום: אסנת גואטה)
שולחן טורקי יווני במסעדת עלי בקוס (צילום: אסנת גואטה)

מסעדת ALI - טורקיה בצלחת
מסעדת ALI ממוקמת בתוך העיר והיא בבעלות משפחה יוונית טורקית מאז 1988 ונחשבים לאחת המסעדות הטובות באי שתמיד מספקת חווית אוכל משובחת. התפריט גדול ועשיר, מה שמקשה על הבחירה כי בא לי הכל! מכיוון שתכננו לאכול בכמה מסעדות דגים בימים הקרובים, התמקדנו פה בבשר אבל שתדעו שהמקום מספק כמה מנות דגים מדהימות, ללא קשר לבשר  - לכו על ארוחה של מנות קטנות, תפריט הראשונות עשיר וטעים בטירוף, אל תוותרו על הנקניקיות היווניות המתובלות האורגנו היווני, עלי הגפן פה דקיקים ונגיסתיים ממולאים באורז וטעמם עדין, המנטי הם גלילי בצק פריכים ומטוגנים ממולאים בבשר מתובל ומוגשים עם יוגורט חמצמץ, במסעדה תמצאו כמה סוגי גבינות מטוגנות, לכו על הסגנאקי המטוגנת עם דבש מקומי (בהמשך נגלה לכם איפה לקנות אותו) ותתכוננו להתמכר, הגירוס דווקא מעט מאכזב אבל הקבב, כיאה למשפחה טורקית, פשוט מושלם, עסיסי ומתובל. בהחלט מקום לבקר בו פעמיים לפחות.

מסעדת Limnionas - שלושים שנה של דגים ודייגים
כמעט בכל מקום ששאלתי על מסעדת דגים מומלצת שלחו אותי ל-Restaurant Limnionas שקיימת כבר מעל 30 שנה בשפיץ האי. טרום קורונה, כשהאי היה עמוס בתיירים, הדייגים היו מתאספים אצל מסעדת Limnionas  ומציגים לראווה את תוצרתם כדי שכל סועד יוכל לבחור מתוך השפע שהאי מציע.
הנסיעה למסעדה היא מעט ארוכה , כמובן שזה תלוי איפה אתם ישנים, אבל מכיוון שהיא ממוקמת בצד השני מהעיר הראשית , כנראה ייקח לכם איזה 40 דקות, מצד שני זה תירוץ נהדר לעצור בדרך ולטעום קצת דבש, לשתות קפה ולהתלהב מהמים הכחולים שילוו אתכם.
מה אוכלים: כל דבר מהים, התפריט עשיר במנות ראשונות קלאסיות, מגבינה מטוגנת ועד סלט יווני, איקרא וורודה נהדרת וסרדינים טריים מטוגנים, צ'יפס אמיתי לצד דגי ים שדגו לפני כמה שעות, אנחנו אכלנו פלמידה אדומה מופלאה ותמנון צלוי מושלם, שרימפסים טריים, סלטים נהדרים, וכמובן רצינה קרה ואוזו.
*צמוד למסעדה יש חוף מטריף עם צוקים וחול זהוב שיגרום לכם לשקוע לחלומות 

דבש Melissa
יוון ידועה בשפע סוגי הדבש שלה ולכל איזור יש את הסגנון שלו, באתונה תוכלו למצוא חנויות שיש בהן מכל יוון וככה לטעום כמה סוגים.
הדבש המזוהה עם קוס הוא דבש תימין ואחת המכוורות הגדולות בקוס היא מכוורת מליסה שנמצאת ממש על הדרך שלכם למסעדת Limnionas. במכוורת מליסה תמצאו את דבש התימין הנהדר שהם אבל שניה לפני שאתם קונים והולכים, שווה לטעום את שאר סוגי הדבש כי יש להם דבש מריר ממש מסקרן ועוד כמה סוגי דבש ששוה לכם לרכוש. חוץ מזה יש להם מרפסת כיפית ששווה לשבת בה לקפה ואיזה קינוח.

אוזו, שקיעה ואוכל. מסעדת אורומדון בקוס יוון (צילום: אסנת גואטה)
אוזו, שקיעה ואוכל. מסעדת אורומדון בקוס יוון (צילום: אסנת גואטה)

מסעדת Oromedon בכפר ZIA, נוף ואוזו אל מול שקיעה
בקוס יש כמה כפרים ולכל כפר יש את הסגנון שלו, ZIA הוא כפר פופולארי במיוחד בגלל הלוקיישן שלו בהרים והנוף המדהים שנשקף ממנו ולכן תמצאו שם חנויות צבעוניות, תיירים ומסעדות כיפיות בנקודות גובה שונות של הכפר.
אחת המומלצות היא מסעדת Oromedon  הוותיקה והיא הייתה כל כך מוצלחת שהיינו בה גם בערב וגם למחרת בבוקר. התפריט בנוי בעיקר על מטבח מקומי כפרי, פה תמצאו פחות פירות ים ודגים ויותר תבשילים ובשר. ההמלצה שלי היא להגיע כחצי שעה לפני השקיעה ולהזמין לכם איזה אוזו משפע סוגי האוזו שיש במקום ולהתענג על כל לגימה עד שהשקיעה תגיע ותתחיל את הערב המושלם שהולך להיות לכם.
מה חובה לטעום: עלי הגפן נהדרים, גם גבינת הPASSA, גבינה שמבשילה כחודשיים בתוך חביות יין מתוק ומקבלת צבע חום עז מבחוץ וחמצמצות בפנים. מומלץ לקחת החזיר בלימון ומנגולד וגם חזיר בבישול ארוך בתנור עץ, קבבים ברוטב יוגורט וכמובן נקניקיות יווניות וסלט יווני גדול. למחרת אכלנו שם בצהריים ארוחה של מזטים קטנים ורצינה קרה והסתובבנו בחנויות וגילינו בית קפה נהדר במעלה ההר (The watermill of Zia cafe bar) ועוד כל מיני מקומות שיעבירו לכם שעה וחצי בכיף.

מסעדת BARBUNI , כל הים בצלחת מעוצבת 
עוד מסעדת דגים ופירות ים שמאד אהובה על המקומיים רק הפעם לא צריך לנסוע הרבה בשבילה כי היא ממוקמת בתוך העיר.
מסעדת ברבוני היא קצת מעבר לעוד מסעדת דגים מקומית, פה תקבלו את חווית המסעדה. הרבה מהמנות מצולחתות עם לא מעט סטייל מהקרפצ'יו דג ים עם קרם האנשובי ועד הסשימי בשני צבעים על אורז קלוי. יש פה המון דגש על דגים נאים וזיקה למטבח יפני אבל כמובן עם המון חיבור לתרבות המקומית.
מה אוכלים? כמו שאמרנו, לא מעט דגים נאים, סלט רוקט, גבינת עיזים מטוגנת ואבטיח, ריזוטו סרטנים יווני, פסטת דיונון, דגים טריים בשיטות הכנה שונות וקוקטיילים משובחים אל מול הים.

לינה // מלון OKU

בריכה צמודה ושקט. מלון OKU קוס (צילום: מתוך האתר)
בריכה צמודה ושקט. מלון OKU קוס (צילום: מתוך האתר)

אחרי שישנתי שם ב-2 מקומות שונים, החוויה ב- מלון OKU היממה אותי. האי מספק מגוון מאד מסקרן של לינה, מאוהלי גלאמר מפנקים, דרך מלונות 3 כוכבים משתלמים ממש ועד מלונות מפנקים. מה שמצאתי בOKU הוא שילוב של הכל. המלון פרוש לאורך רצועה של חוף ובנוי ממבנים מעוצבים של קומה אחת, הבנויים מחומר שנראה כמו שילוב של חימר וחול, המשתלב עם כל הנוף, לא מבנה מפואר שתקוע באמצע הנוף אלא שפע של צמחיה וחדרים שפשוט מרגישים כאילו נוצרו מתוך הטבע. בכלל כל התחושה הטבעית והאקולוגית מורגשת מאד במלון, בכל מקום יש שולחנות עץ מעוצבים, ערסלים קלועים בחבלים עבים, בריכות קטנות המנצנצות מבין העצים, גינת תבלינים ענקית בה משתמשים במסעדת המלון, חמאם, ספא, חדר כושר ואפילו שיעורי יוגה על הים ללא עלות.
זהו מלון ללא ילדים, בעיני זה מביא את המלון לדרגה אחרת של שלוה, בלי לפגוע באף הורה, מי שמגיע לכאן בא כדי לשחרר כל מחויבות ולסוג של שקט שלא ניתן לקבל ממלון משפחות. החדרים מפנקים במיוחד, ולא תרצו לצאת מהמיטה או חדר הרחצה, בכולם יש מכונת קפה וכל מיני פינוקים, מיטה רכה ושפע של מקום. אם  יש לך מזל והזמנתם לכם בריכה בחדר, תתכוננו לחוויה מענגת שבארץ הייתה עולה לכם 2000 שקל ללילה, דק עץ ענק, ספות רביצה ומיטות שיזוף, צמחיה עשירה שמספקת בידוד כאילו אנחנו באי קטן משלנו ובריכה צלולה צלולה שבגללה כמעט ולא יצאנו לים.
במרכז המלון יש בר נהדר שבילינו בו כמעט כל ערב לכמה דרינקים. השירות שחווינו הוא כל כך אישי ומלא בחיוך ונטול אגו שפשוט לא יכולנו לפספס את הדרינק ערב הקבוע שלנו, לא משנה מאיזו מסעדה חזרנו. הבר עשיר באלכוהול משובח מכל העולם ויינות מעולים אבל יש פה דגש על אלכוהול מקומי כגון צ'יפורו ממזקקה קטנה שזוג מקומיים פתח, יין אורגני ויינות לבנים מיושנים בחבית מיקבים שנמצאים עשר דקות מהמלון ועוד. הבר ממוקם ליד המסעדה של המלון שאפשר לשבת בה גם סתם למנה קטנה ודרינק וכמובן לארוחה עשירה של מטבח מקומי עם טוויסטים מודרנים. בבוקר תקבלו ארוחת בוקר ענקית, שכיאה לקהל שנמצא במקום נמשכת עד 11 בבוקר!! וזה כל כך כיף לאלו שאוהבים לישון כמוני!
המלון ממוקם יחסית במרכז האי כך שיש לכם 30 דקות בערך מהעיר הראשית וכ- 40 דקות מהצד השני רווי החופים , יחד עם זאת הוא ממוקם כ-20 דקות משדה התעופה ורבע שעה מכפרים נהדרים בהרים כגון ZIA וניתן להשכיר ממנו אופנועים ומכוניות. המלצה ממש חמה. להזמנות 

בר מלא ואלכוהול וחוף צמוד עם ים כחול, מה עוד צריך (צילום: מתוך האתר)
בר מלא ואלכוהול וחוף צמוד עם ים כחול, מה עוד צריך (צילום: מתוך האתר)

מסלול יין

חבל ממש לפספס את היקבים שנמצאים לאורך האי ויחסית קרובים אחד לשני, וחבל לא לטעום יין מקומי כי הוא באמת מעניין. באי עצמו יש כ- 4-5 יקבים ורובם מקבלים אורחים לטעימות וכולם כמעט ולא לוקחים שקל עליהם אם אתם קונים כוס יין. כמה לא שגרתי. לאורך הכביש הראשי תמצאו גם חנויות לשמן זית ששווה לקפוץ ולטעום.
מצרפת המלצות על 2 מיוחדים אבל בהחלט ניתן לבקר כל יום ביקב אחר או לעשות מסלול יין :
Mesariano Organic Winery -יקב אורגני שמייצר רק 2 אדומים מקברנה, זהו. כל יין מקבל את מלוא תשומת הלב והגידול וכמות היינות כל כך קטנה שאין מצב שאתם לא חוזרים עם איזה בקבוק, היין עשיר מאד, גוף מלא ופה עשיר בטאנינים וטעמי פירות אדומים ופירות יבשים.
Hatziemmanouil Vineyards - האחד האהובים עלי, ביקב הזה מתמחים ביינות לבנים, רובם מתיישנים בחבית, כל היינות עשירים ורעננים, מינרלים אבל יש בהם עומק ופירותיות עדינה ואל תוותרו על הרוזה היבש- הוא מצויין.  זהו יקב משפחתי כמובן והבעלים הוא דור 3 , בן 89 ותוכלו לראות אותו מתרוצץ ביקב כאילו היה בן 20, הטעימה לא עולה אם תקנו כוס או בקבוק יין שעולה כ-11 יורו. אבל לא פחות חשוב, יש ליקב מרפסת הורסת עטופה בגפנים ומושלמת לעתירה של שלווה ולגימה, לצד היינות מקבלים קצת נשנושים . בהחלט עצירה חובה.

דרך היין בקוס יוון (צילום: אסנת גואטה)
דרך היין בקוס יוון (צילום: אסנת גואטה)

לסיכום, קוס עוברת שינוי מרתק בימים אלו ולפני שעונת הצעירים תחזור , מומלץ ממש לנצל את הטיסה הישירה ולקפוץ לסופ"ש או שבוע. המחירים נוחים במיוחד, המלונות רק מחכים לאורחים ויפנקו אתכם ממש, האוכל טעים כמו תמיד והאלכוהול זורם ובשפע.
בהחלט המלצה חמה ומקום שאחזור אליו