עונת הקיץ החלה ועם הארטיקים, האבטיחים והמדוזות, מגיעים גם הנחשים הארסיים, המהווים סכנה עבורנו וגם עבור חברינו ההולכים על ארבע - הכלבים והחתולים.

בארץ ישנם מספר מיני נחשים ארסיים, כשהנפוץ ביניהם הוא הצפע המצוי, אותו ניתן למצוא בכל חלקי הארץ שאינם מדבריים. לכל נחש מדברי אזור האופייני לו. באזורים המדבריים ניתן לפגוש מיני עכן, את האפעה, את הפתן השחור, את שרף עין גדי ושפיפון הנגב. הנחשים נוהגים לצאת בימי הקיץ החמים מתנומת החורף ולכן בעונה זו רצוי להיות ערניים להופעתם בקרבתנו.

ד"ר דיויד רוזנבלט, רופא וטרינר מטעם חברת "ביופט", מסביר מה הן הסכנות לחיות המחמד שהוכשו על ידי נחש ומה הטיפול הנדרש במקרה של הכשה:

כל מיני הנחשים הארסיים הם בעלי חיים מוגנים והפגיעה בהם מהווה עבירה על החוק. אם נתקלים בנחש ארסי באזור מגורים יש להזעיק לוכד נחשים מקצועי, אשר יגיע למקום ויעביר את הנחש למקום מבטחים בטבע. 

ממש כמו לבני אדם, הכשת נחש מהווה סכנה מוחשית גם לחיות המחמד. אם ראיתם שהכלב או החתול שלכם הוכש על ידי נחש, יש להחיש אותו למרכז רפואי וטרינרי אשר ערוך להתמודד עם מצבי חירום בהקדם האפשרי. עד ההגעה לבית החולים יש להרגיע את הכלב או החתול ואם אפשר, לקרר את אזור ההכשה. 

במקביל, נסו לצלם את הנחש כדי שבמרפאה יוכלו לנסות להבחין בסוג. בכל מקרה של הכשה במרכז הארץ, ניתן להניח שמדובר בנחש צפע.

לעתים קרובות אנחנו לא נראה את ההכשה. חשוב להיות ערניים ורגישים למצבו של הכלב או החתול. אם הוא מתנהג מוזר, צולע ללא סיבה נראית לעין, מראה נפיחות (בדרך כלל בפנים או בגפיים, אך ההכשה יכולה להיות בכל מקום), עייפות פתאומית, כאב או כל סימן מדאיג אחר ניתן לחשוד בהכשת נחש. לעתים קרובות ניתן לראות את סימני ההכשה, בדרך כלל שני פצעים זה לצד זה במקום בו ננעצו שיני הנחש. 

כלבים וחתולים (צילום: אינג אימג')
כלבים וחתולים (צילום: אינג אימג')

אם הכלב או החתול מתחיל לקבל טיפול נמרץ בזמן, סיכויי ההחלמה טובים. במרפאה יקבלו החלטה אם יש הצדקה לטפל באמצעות נסיוב המופק מדם בעלי חיים, ובו נוגדנים לטיפול בפגיעה של ארס, כתוצאה מהכשה או עקיצה, המכיל נוגדנים נגד הארס של נחשי צפע. הנטייה היא לא לתת נסיוב אם המצב הקליני אינו קריטי, כי קיים סיכון לתגובה חריפה נגד הנסיוב, אשר עלולה לגרום ליותר נזק מתועלת. 

למען הבטיחות שלנו ושל חיות המחמד שלנו, כדאי לשמור על סביבת מגורים מטופחת ולמנוע אזורי סבך ועשביה לא מטופלים.

בנוסף, לכלבים וחתולים אין מד"א, אז התייעצו מבעוד מועד במרפאה הווטרינרית שלכם ובררו את מידת היכולת שלהם להתמודד עם מצבי הכשות נחש. וודאו שאתם יודעים בכל רגע היכן נמצא מרכז רפואת חירום וטרינרית. דבר חשוב נוסף - הודיעו שאתם בדרך עם חיה מוכשת כדי שיוכלו להתכונן להתחיל טיפול ללא דיחוי.