שלשום חל יום הולדתי ה־84. לא הייתי מציין פרט אישי זה, אלמלא פג תוקף רישיון הנהיגה שלי באותו תאריך, ואלמלא חשבתי שבעייתי היא גם בעיית אלפי אזרחיות ואזרחים בסביבת גילי, שעדיין נוהגים במכוניותיהם כחוק.

רשות הרישוי במשרד התחבורה, שמחדשת רישיונות נהיגה בתאריכי הלידה של כל נהגת ונהג, אולי חשבה שהיא מעניקה בכך מתנת יום הולדת לאוחזים בהגה, אבל בתהליכי העבודה הבירוקרטיים שלה היא למעשה מקשה את דרכם. במקום להקל על קשישים נוהגים ולסייע להם לפתור את בעיותיהם בתחום, היא בעצמה מהווה בעיה שלא מאפשרת בירור, תשובות ופתרונות.

אני נוהג כבר 53 שנים. מעולם לא הייתי מעורב בתאונה, לא עמדתי למשפט תעבורתי, ולא נשלל רישיון הנהיגה שלי. נהגים בגילי מקבלים מדי שנתיים מרשות הרישוי טופס מיוחד לעדכון פרטיהם, כחצי שנה לפני מועד פקיעת תוקף רישיון הנהיגה שלהם, ומשגרים אותו עם תשובות לשאלות האישיות ואישור וחתימת רופא למצבם הרפואי פלוס אישור וחתימה של אופטומטריסט, שערך לנשאל בדיקת ראייה. גם אני קיבלתי טופס כזה, מילאתי את הפרטים, ראייתי נבדקה ואושרה וכן מצבי הבריאותי.

ב־12 באפריל השנה שלחתי לכתובת המייל את הטופס החתום, ומאז נעלמו עקבותיו. בנוהג, עד כה, אם הוצאת רישיון הנהיגה התעכבה, הייתה הרשות שולחת לנהג רישיון זמני, שיאפשר לו להמשיך ולנהוג כחוק, עד לקבלת הרישיון. לא קיבלתי רישיון זמני וניסיונותיי לברר מדוע, נבלמו בהודעה מוקלטת: נציג מטעם רשות הרישוי ייצור איתי קשר ב־24 השעות הקרובות. זה לא קרה, אלא אחרי שלושה ימים.

שבוע לפני שפג תוקף רישיון הנהיגה קיבלתי תשובה מודפסת, ונאמר בה ש"לאור הממצאים הרפואיים הוחלט על ידי רופא האגף לשלוח את הטופס להמשך בירור במכון הרפואי לבטיחות בדרכים". אילו ממצאים משני תודעה התגלו פתאום בטופס המאושר? ומדוע הטופס שנשלח לפני כמעט שלושה חודשים זוכה בתשובה רק שבוע לפני פגוּת התוקף של רישיון הנהיגה שלי? ומדוע לא נשלח אליי בזמן רישיון זמני, שישמש אותי בתקופה שעד להחלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

אני מסיע פעמיים בשבוע בת משפחה לטיפול אורתופדי בקצה השני של העיר, בשעות הפיקוק בתחבורה, ואיני יכול יותר לעשות זאת ללא רישיון נהיגה תקף. האם זו השיטה החדשה שנוקטת רשות הרישוי להורדת נהגים קשישים מהכביש, אף שלכאורה לא נמצאו סיבות רפואיות, מנטליות או בטיחותיות לכך? האם טופס אימות הכשירות והתיק הריק במשטרת התנועה אינם מספיקים?

התייגעתי קשות בטלפון ובמחשב להגיע למישהו מהדוברות או משירות הלקוחות של רשות הרישוי כדי לברר שאלות אלה, ולשווא. המענה הטלפוני, כנזכר, בלם אותי והבטיח שנציג הרשות יתקשר אליי תוך 24 שעות. אפשרות צ'אט עם נציג התגלתה כמיועדת לשאלות טכניות בלבד. בטלפון למכון הרפואי הנ"ל, הסתבר שהטופס שלי לא הגיע לשם והתבקשתי לשלוח אליהם את הטופס בעצמי כדי לזרז דיון בענייני.

אחרי שלושה ימים צלצלה הנציגה המתבוששת של רשות הרישוי, ובתום שיחה לא נעימה ותקיפה מצדה, בדקה ואמרה ש"אינני חסום" ושאני יכול לבקש, בקישור שיישלח לי, תור במשרד הרישוי לקבלת רישיון זמני. משרד הרישוי נמצא בחולון - ואני, שהרישיון נשלל ממני, נמצא במרכז תל אביב. איך אני מגיע לשם? בעיה שלי, כנראה. "לקוחות יקרים", אתה שומע בהקלטה המקדימה את פנייתך הטלפונית לרשות הרישוי. "לידיעתכם, חלק מהשיחות מוקלטות לצורכי בקרה ושיפור השירות". השירות, ככל שזיכרוני אינו מטעה אותי מ־53 שנות נהיגה ברישיון, רק נעשה גרוע יותר. לידיעת השרה החדשה והמבטיחה. 

תגובת משרד התחבורה: רשות הרישוי הודיעה לבן נר כי הוא נדרש להגיש סיכום בדיקות רפואיות לצורך חידוש הרישיון עוד בנובמבר 2020, שבעה חודשים טרם מועד פקיעת רישיונו. בן נר שלח את הסיכום הרפואי רק כעבור חמישה חודשים, בחודש אפריל. בעקבות הסיכום הרפואי שהוגש, התברר כי עניינו דורש בירור רפואי מעמיק, האורך זמן רב מהממוצע ולכן הרישיון טרם התקבל. אנו ממליצים לנהגים להגיש את הסיכומים הרפואיים בהקדם האפשרי, על מנת להימנע מעיכובים בחידוש הרישיון.

יצחק בן-נר מגיב: תשובת הדובר אינה מתייחסת כלל להיבטים הכלליים של הטור שלי, שעוסקים בקשיים שמציבה רשות הרישוי בפני מחדשי רישיונות הנהיגה בני 80 פלוס-מינוס: התראות מאוחרות על העברת עניינם לשיקול רופאים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ללא סיבה ואי מתן רישיון זמני עד לאישור (או שלילת) הרישיון החוקי, וכן אי היכולת לברר את המצב, בלי אפשרות (הקיימת ברוב שירותי הלקוחות בשירות הציבורי) לשוחח עם נציג הרשות בטלפון, בצ'אט או במייל. הוא גם לא התייחס לטענתי, שהסחבת ושרירות הלב שנוהגת הרשות בנהגים קשישים, מסמנת אולי את כוונתה להיפטר מגילאים מתקדמים, הנוהגים בכבישים מבלי לגרום כל נזק לזולת או לעצמם.  ובענייני הפרטי, בשיחת טלפון ששיתף אותי הדובר עם נציג רשות הרישוי, טען האחרון כי בטופס ששלחתי (אגב, שלושה חודשים כמעט לפני תפוגת רישיון הנהיגה שלי) לא סימן הרופא המשפחתי את המשפט "האם יש מניעה מאישור כשירות נהיגה לפי הבנתי המקצועית במצב הרפואי הנוכחי?". ובכן, כנראה שהנציג הנ"ל לא בדק באמת את הטופס הנ"ל, שכן רופאי סימן גם סימן, אישר גם אישר את כל השאלות הנוגעות לכשירותי הבריאותית, גופנית ונפשית. אם כך, מדוע הועבר הטופס לבחינה מחודשת במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולמה לא נשלח אלי רישיון-נהיגה חלופי?