יום עצמאת עצוב חל היום (ראשון) בארה"ב. הרביעי ביולי השנה היה יום פגרה כבל שנה, בלילה הוארו שמי מנהטן בזיקוקי דינור ומיליוני אמריקאים מלאו את נמלי התעופה בדרכם לחגוג את החג בחברת בני משפחה וחברים.

אבל כמו שאומרים, זה לא זה. הרביעי ביולי השנה הבליט ביתר שאת מה שאמריקאים רבים מרגישים בשנה-שנתיים האחרונות. משהו לא בסדר, חסר, מטריד, תחושה לא נעימה, הרגשה לא נוחה. 

זאת לא אמריקה הישנה והבטוחה בעצמה, זאת אמריקה שסועה, מפולגת וחצוייה במידה והיקף שאינם זכורים מזה שנים רבות. למעשה לדברי פרשנים, מאז מלחמת ויאטנם. 

הכותרת בעמוד הראשון של גליון הניו יורק טיימס היום מצהירה באותיות ענק: "התשישות הגדולה של אמריקה". אפשר גם לתרגם את הכותרת "the great American languishing", ל"חוסר החיוניות", "הרפיון", "החולשה האמריקאית הגדולה". זוהי לא בדיוק מחמאה לרפובליקה, לדמוקרטיה, למעצמת העל שאיזכור שמה היה מעורר קנאה, התפעלות, הערצה. ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

זו לא מגיפת הקורונה. למרות שנגיף COVID-19 עשה שמות במדינות ארה"ב, גרם למותם של מאות אלפים ולנזק והפסדים עצומים לכלכלה ולמשק. המאבק, ההתמודדות נגד התפשטות המגפה, המאמצים לבלימתה שננקטו בחודשים האחרונים בארה"ב הצליחו. 

היקף החיסונים ומספר המתחסנים הולך וגדל. הקורונה לא חוסלה, אבל בהחלטה נבלמה, מסכימים פרשנים ומומחים. מעידה על כך העובדה שהממשל התפנה ועוזר למדינות זרות להאבק במגפה. 

הרביעי ביולי השנה איננו חגיגה, איננו עליז ואיננו מעודד, רחוק מכך. "ארה"ב הייתה מדינה מפורסמת בכושר הדרמטי שלה בתחומי היצירה, ההמצאה, החידושים. היום הפוליטיקה שלנו נוקשה, מסויידת עורקים. התרבות האזרחית שלנו במשבר והחלומות שלנו קטנים. מה קרה?", מקונן פרשן, פרופסור להיסטוריה, במאמר ארוך הסוקר את מצוקותיה של ארה"ב בתחומים שונים, שהתפרסם בגליון יום העצמאות של הניו יורק טיימס. הכותב סופד למה שהוא מגדיר: "מותו של כוח הדימיון והמחשבה בפוליטיקה האמריקאית".

מה שמפחיד אמריקאים היא ההתפשטות הבלתי נבלמת של הפשע האלים ברחובות הערים הגדולות והמרכזיות ברחבי ארה"ב. תקריות ירי ברחובות הפכו כמעט לשגרה, הדיווחים על התקריות מתפרסים באמצעי התקשורת כמעט כעדכונים של מזג אוויר. בתוך כך, מאות בני אדם נהרגו בשנה האחרונה ביריות שנורו לתוך עוברים ושבים. התקרית האחרונה אף אירעה בטיימס סקוור במנהטן, מקום מתוייר, שמלא תמיד תיירים. 

הגידול בתקריות הירי עורר חילוקי דעות בין פוליטיקאים בשאלה, האם דרושה רפורמה בפעילות המשטרה? אבל תקריות הירי נמשכות. משפטנים ופרשנים לא אהבו את הכרעת בית המשפט העליון משבוע שעבר, שנתנה למעשה אישור והסכמה לצעדים ונהלים שמדינות בארה"ב נקטו במטרה להטיל מגבלות על זכות ההצבעה של אזרחים ועל השתתפותם בבחירות לנשיאות.

צעדים ונהלים שלדעת משפטנים מטרתם למנוע במיוחד משחורים ובני מיעוטים המתגוררים בשכונות עוני להצביע ולהשתתף בבחירות. "סכנה לדמוקרטיה באמריקה", הייתה הכותרת בניו יורק טיימס לדיווח ארוך על הכרעת בית המשפט העליון שהתקבלה ברוב של שישה שופטים מול מיעוט של שלושה.

יום עצמאות עצוב.