סערת חוק האזרחות: מליאת הכנסת דנה במהלך הלילה (בין שני לשלישי) על חוק האזרחות, שנפל בסופו של דבר - לאחר שתוצאות ההצבעה השמית היו 59 תומכים מול 59 מתנגדים. את הסערה עוררו מספר ח"כים, בהם ח"כ עמיחי שיקלי, שהצביע נגד החוק, זאת לאחר שעל פי הדיווחים הופעל עליו במהלך הלילה מסע לחצים עז משני צידי המפה הפוליטית. כמו כן, שני ח"כים מרע"מ, בהם היו"ר מנסור עבאס וח"כ תמכו בחוק, ושני ח"כים נוספים נמנעו. עוד תמכה בחוק בניגוד להחלטת הקואליציה -  ח"כ איבתיסאם מרעאנה ממפלגת העבודה.

לאחר נפילת החוק דווח כי בימינה שוקלים להכריז על שיקלי כפורש, זאת בעקבות הצבעתו המנוגדת לעמדת המפלגה. עוד דווח כי שקד שוקלת להעלות פעם נוספת את החוק להצבעה במליאה. בהמשך הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הלילה קיבלנו הוכחה לבעייתיות של ממשלה שאין בה רוב ציוני מובהק. כזו שמתחילה את הלילה עם הארכת חוק לשנה ומסיימת אותו עם הארכה לחצי שנה, שמתחילה עם 1,500 היתרים ומסיימת עם למעלה מ 3,000. ישראל צריכה ממשלה ציונית מתפקדת ולא שעטנז שתלוי על בלימה בקולותיהם של רע״ם ומרצ".

בטרם ההצבעה אמר יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי כי ראש הממשלה מבקש לראות בהצבעה כהצבעת אמון בממשלה. "מי שמצביע בעד אישור הצו מביע אמון בממשלה. מי שמצביע נגד אישור הצו מביע אי אמון בממשלה", הדגיש.

ההצבעה על חוק האזרחות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ההצבעה על חוק האזרחות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בסביבות השעה שש ועשרים בבוקר, ההצבעה הפכה, לבקשת ראש הממשלה נפתלי בנט, להבעת אמון בממשלה. התוצאה הסופית של ההצבעה עמדה על 59 תומכים מול 59 מתנגדים, כך שהחוק נפל. בין הח"כים שעוררו סערה עם עצם התנגדותו של ח"כ עמיחי שיקלי לחוק (בניגוד לעמדת מפלגתו), ותמיכתו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס בחוק.

כאמור, החוק נפל למרות שהקואליציה הגיעה במהלך הלילה לפשרה בנושא. שרת הפנים איילת שקד הציגה את חוק האזרחות במליאה בצו להארכת תוקפו לחצי שנה בלבד. זאת, לאחר כשלוש שעות בהן נערך דיון בנוסח המקורי לפיו ההארכה תהיה בשנה. חברי האופוזיציה דרשו ששקד תשוב לדוכן הנואמים, ותחשוף את ההסכמים בקואליציה שעומדים מאחורי השינוי בחוק. במהלך הדיונים קראו חברי האופוזיציה למהלכים "בושה". 

שקד שבה לדוכן והצהירה כי "אין הסכם כתוב אבל יש הבנות וסיכומים". על פי שקד, בין הסיכומים בקואליציה הוחלט על מתן אישורים מיידים ל-1,600 מבקשי מעמד מקרב המשפחות הפלסטיניות, וכן הקמת ועדה לבעלי אשרות שהייה עם בעיות הומניטריות, שתבחן את הפתרונות "שיאפשרו להם להקל עליהם את החיים". 

סער, לפיד וגנץ, בדיון על חוק האזרחות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
סער, לפיד וגנץ, בדיון על חוק האזרחות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

כאמור, חוק האזרחות והכניסה לישראל קובע עיקרון לפיו שר הפנים לא יעניק אזרחות או רישיון ישיבה בישראל לתושב האזור, ולתושב או אזרח איראן, לבנון, סוריה ועיראק. כן קובע החוק כי מפקד האזור לא יהיה רשאי להעניק לתושב אזור יהודה, שומרון וחבל עזה היתר לשהייה בישראל.

עם זאת, החוק מגדיר חריגים וסייגים לאיסור על הענקת אזרחות, היתר הישיבה או היתר שהייה בישראל. מקצתם של החריגים היו בחוק מלכתחילה, ורובם נוספו בתיקוני חקיקה ב- 2005 וב- 2007. סייגים אלה מאפשרים מתן היתרים לבני זוג וילדים, היתרים למקרים הומניטריים מיוחדים, היתרים למטרת טיפול רפואי, עבודה או למטרה זמנית שלא תעלה על שישה חודשים.