באופוזיציה חגגו הבוקר (שלישי) את הפלת חוק האזרחות במליאת הכנסת, לאחר לילה מתוח שבסיומו הצביעו 59 בעד ההצעה לעומת 59 שהתנגדו לה. מהליכוד נמסר כי "עסקה מושחתת שנתפרה בחשכת הלילה בין בנט לפיד ושקד לבין רע"מ ומר"צ מהממשלה הישראלית פלסטינית הראשונה, התרסקה הודות למאבק נחוש שניהלה האופוזיציה בראשות נתניהו". 

עוד אמרו בליכוד כי "בנט ולפיד רצו לקנות שני קולות של רע"מ תמורת הכנסת אלפי אנשים שהיו מעמידים בסכנה את זהותה הציונית וביטחונה של מדינת ישראל. בעבר, דברים מסוג זה נכפו על ידי החלטות שיפוטיות. הפעם לא הייתה כל הצדקה לעסקת השוחד שנדחתה על ידי הכנסת. 
הליכוד דורש מהממשלה לעשות את המעשה הציוני ההכרחי והנכון שנהנה מרוב עצום בכנסת ולהעביר מיד את חוק יסוד ההגירה. החוק מהווה פתרון כולל ואמיתי לאתגר איחוד המשפחות, המסתננים והמהגרים הבלתי חוקיים".

בימינה תקפו בחזרה את הליכוד, ומסרו כי "האופוזיציה, בהובלת ביבי וטיבי, לא הצליחה להפיל את הממשלה, אבל יחד הם פגעו פגיעה ישירה בביטחון ישראל והפקירו את גבולותיה. ככה נראית פוליטיקה קטנה על חשבון אזרחי ישראל. זו הסיבה שהם באופוזיציה, ושם ישארו. מבחינת ביבי, אם הוא לא בשלטון - שהמדינה תעלה באש. הממשלה הזו תתקן את מה שהוא וחבריו עשו".

משה גפני בדיון על חוק האזרחות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
משה גפני בדיון על חוק האזרחות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

שרת הפנים איילת שקד אמרה כי "מי שלא ראה את הצהלות של חברי הליכוד והציונות הדתית עם עופר כסיף וסמי אבו שחאדה לא ראה טרוף כזה מימיו. ביחד הם הפילו את חוק האזרחות, חוק חשוב לביטחון המדינה ולאופייה. ניצחון גדול לפוסט ציונות".

שר הבינוי והשיכון, שר ירושלים ומורשת, השר המקשר בין הממשלה והכנסת וחבר הקבינט הבטחוני-מדיני, זאב אלקין, התייחס לתוצאות ההצבעה ואמר: ‏"ברכות לבנימין נתניהו וחברי הגוש שלו. גם לא הצליחו להפיל את הממשלה וגם הפילו את חוק איחוד משפחות ופגעו בבטחון המדינה. מי היה מעלה על הדעת, שגוש נתניהו יביא הישג אדיר עבור הרשימה המשותפת ויהפוך לאידיוט השימושי שלה. פעם היו אומרים: ביבי או טיבי. היום נוצרה ברית חדשה: ביבי וטיבי".

מי שהצטרף אליהם היה שר התקשורת, יועז הנדל, שטען כי "‏התמונות של המשותפת, סמוטריץ והליכוד מוחאים כפיים ומאושרים על נפילת חוק ציוני, מלמדות הכל. לדראון עולם. הממשלה כצפוי לא נפלה. מדינת ישראל ניזוקה אסטרטגית. גאווה גדולה לאיימן עודה, נתניהו וסמוטריץ".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) הוסיף: "הצעתי מתווה שהיה מביא תקווה לאלפי משפחות. ההצעה שקידמתי ושעלתה היום להצבעה הייתה מבטיחה בחינה מחדש של החוק תוך חצי שנה, ובינתיים בחינה פרטנית של כל בעלי היתר השהייה, כדי לתת מעמד תושבות ארעית א(5) לאלפים שחיים כאן ללא זכויות. את התקווה הזו גדעו היום שיקולים פוליטיים זרים. עצוב". 

יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, אמר בכאן ב' "עמדתנו הבסיסית היא נגד החוק. נמנענו הפעם כי הגענו להסכם למען משפחות שסובלות שנים ארוכות. מאחר וההצבעה היתה אמון - שני ח"כים הצביעו בעד. צריך לעשות בדק בית ולבדוק לאן פניו של כל ח"כ מועדות".

מנגד, יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', מסר כי "‏החוק הרע שהיה אמור לתת את מפתחות זכות השיבה לשקד, שתלויה ונתונה לסחיטה מתמדת של עבאס ומרצ, לא עבר. עכשיו נשארה אפשרות אחת והיא להעביר חוק טוב שיטפל בסוגיה באמת - חוק יסוד ההגירה. נביא אותו להצבעה ונראה את האחריות הלאומית שתגלה הקואליציה לביטחון ישראל ולרוב היהודי בה".

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, הוסיף: "הצבענו נגד החוק בלב שלם במיוחד לאחר ההסכמה בין איילת שקד לרעמ שהייתה מאפשרת פגיעה בביטחון ישראל וכניסת 1,600 'פלסטינאים' למדינה. נפתלי בנט ואיילת שקד מוכרים את מדינת ישראל ומפרים את כל ההבטחות לבוחרים שלהם. ההצבעה היום היא תחילת הסוף הפוליטי של ממשלת בנט - מנסור עבאס".

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, אמר: ״למרות שבמרצ וברע"מ העדיפו להצביע בעד אחדות הממשלה, האיסור הגזעני על איחוד משפחות בוטל! ניצחון לעשרות אלפי משפחות שחיכו קרוב לשני עשורים בשביל הזכות לחיות יחד״.

חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) ציינה כי "זה באמת בוקר טוב. הצלחנו להפיל את החוק הגזעני. זה ניצחון לנערות והנערים שהפגינו מחוץ לכנסת כל היום והביעו את הכאב שלהם. למענם נמשיך להיאבק".