העולם נעשה מקוטב יותר ויותר. אידיאולוגיות סותרות מפרידות את האנושות ונראה כי הקרקע המשותפת שלנו הולכת ומתכווצת. הדבר נכון גם לעם היהודי. קרעים מרובים מתרחבים בתוכנו בכל שנה שחולפת והאחדות נותרת כרעיון חמקמק.  

עם זאת, יש הרבה דברים שאנחנו יכולים להסכים עליהם. קדושת חיי האדם והחיפוש אחר כבוד האדם וצדק חברתי ממלאים תפקיד מרכזי בהשקפת העולם היהודית. זהו המכנה המשותף שלנו ונקודת המוצא לסדר יום פילנתרופי יעיל.

במשך דורות, מנהיגים יהודים יוצאי דופן הזניקו את האנושות קדימה על ידי גילוי תרופות למחלות, קידום זכויות אדם, יצירת יצירות מופת תרבותיות ופיתוח טכנולוגיה שנועדה לשפר את החברה.

פרס בראשית מבקש להעצים ולמנף את השפעתם והישג ידם של יהודים בולטים בעלי הישגים גבוהים בני זמננו, אישים יוצאי דופן המסוגלים לחולל שינוי באמצעות דוגמה אישית ופילנתרופיה בעלת השפעה רחבה.

בשנת 2018, שופטת בית המשפט העליון בארה"ב רות ביידר גינסבורג הגיעה לישראל כדי לקבל את פרס בראשית על מפעל חיים. בנאומה אמרה: "פרס בראשית הוא הרבה יותר מפרס - זהו זרז לשינוי".

 מדד עוצמתי לשינוי הוא השפעתו על חיי אדם. הנה כמה דוגמאות לכך (השמות שונו כדי להגן על הפרטיות):

רייצ'ל, אישה יהודייה בת 85 שחיה לבדה במינסק, קיבלה אוכל, מסכות, תרופות ותמיכה נפשית מתלמידי "הלל" בשיא משבר הקורונה.

סם, צעיר עם מוגבלות התפתחותית המתגורר בפנסילבניה, קיבל הכשרה לעבודה ולמד כישורי חיים שסייעו לו לעבור מבית הספר ולצאת לחיים עצמאיים.

אסתר עברה יחד עם בתה בת השלוש למקלט לנשים מוכות בתל אביב וזכתה לייעוץ ותמיכה מאנשי מקצוע בכדי להחזיר את כוחותיה ולהצליח לפתוח בחיים חדשים.

רון, תושב אונטריו, התאמץ להשתלב בחברה לאחר שחרורו מהכלא. הוא קיבל הכשרה ללא עלות, הפך לנגר מצליח וכיום משמש כיועץ לאסירים משוחררים אחרים.

חייהם של רייצ'ל, סם, אסתר ורון – וחייהם של עשרות אלפי אנשים נוספים – הושפעו לטובה מהפילנתרופיה של פרס בראשית. רבים שמעו על חתני וכלות הפרס יוצאי הדופן שלנו, אך מעטים יודעים על שיטת המענקים רחבת ההיקף של קרן פרס בראשית ועל השפעתה העולמית. 

פרס בראשית מגיע עם פרס בשווי מיליון דולר. אף אחד מבין שמונת כלות וחתני הפרס לא קיבל לידיו את כספי הפרס, במקום זאת הם בחרו "להחזיר" אותם לחברה, באמצעות תמיכה ביוזמות פילנתרופיות משמעותיות. יחד עם חתני וכלות הפרס, קרן פרס בראשית פועלת לפיתוח תוכניות מענקים רחבות היקף ולמשיכת תורמים נוספים. בכל שנה יוזם כל חתן פרס מעגל צדקה חדש, המביא לשינוי חיובי בישראל, בקהילה היהודית העולמית ומחוצה לה.

בתוך שמונה שנים בלבד, הפך הפרס השנתי שעומד על סך מיליון דולר ליוזמות פילנתרופיות בהיקף כולל של 45 מיליון דולר, עם מענקים שהועברו ל-197 תוכניות ללא כוונת רווח ב-31 מדינות, והשיגו השפעה ישירה על חייהם של עשרות אלפי אנשים.

סטן פולובץ (צילום: courtesy of The Genesis Prize Foundation)
סטן פולובץ (צילום: courtesy of The Genesis Prize Foundation)

פרס בראשית מכונה לעתים קרובות "הנובל היהודי" על ידי התקשורת. זהו תיאור מחמיא ליוזמה כה צעירה. עם זאת, שאיפתנו ארוכת הטווח היא להיות הפרס של העם היהודי - פלטפורמה דמוקרטית פתוחה, המונעת על ידי השתתפות רחבה של יהודים מכל רחבי העולם.

בשנה שעברה שינינו את תהליך המועמדות וההצבעה, כדי לתת קול רב יותר לקהילה היהודית העולמית. התהליך, שהיה מונחה על ידי ועדה דיסקרטית הפך ל"בחירות גלובליות"- הצבעה מקוונת שעירבה 3.5 מיליון יהודים משש יבשות, וכתוצאה מכך הביאה ל-40 אלף מועמדויות ול-200 אלף קולות עבור שבעת המועמדים הסופיים.

סטיבן שפילברג קיבל את מירב הקולות ונבחר לחתן פרס בראשית לשנת 2021 על ידי ועדת הפרס. בהתאם למסורת, תרם שפילברג את כל כספי הפרס בסך מיליון דולר - ביחד עם תרומה נוספת בסך מיליון דולר שניתנה במשותף עם רעייתו קייט קאפשו - לארגונים הפועלים למען צדק חברתי וכלכלי בארצות הברית.

בעוד העולם היהודי של ימינו נראה מפוצל יותר מתמיד, המסורת היהודית קוראת לנו להתאחד סביב השאיפה לצדק ולעזור לפגיעים ביותר מתוכנו. 

בנאום שנשאה בתל אביב, אמרה השופטת גינסבורג: "שינוי אמיתי, שינוי מתמשך, קורה צעד אחר צעד". הצטרפו אלינו כשאנחנו מהווים זרז לשינוי חיובי, עבור חיים יקרים- פעם אחר פעם. על ידי התכנסות סביב מטרה זו, אנו יכולים לחזק את הזהות המשותפת שלנו ולמצוא משמעות בעולם מורכב ועמוס בסכסוכים.

אני מזמין אתכם להיכנס לקישור זה בכדי להציע מועמד/ת לזכייה בפרס בראשית לשנת 2022. הצטרפו אלינו בספטמבר על מנת להצביע לאחד המועמדים הסופיים. 

הכותב הוא יו"ר ומייסד קרן פרס בראשית