בצל החשש מהתעצמות התחלואה בעקבות התפרצות וריאנט הדלתא בישראל ואזהרת משרד הבריאות על ירידה ביעילות החיסון, מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי שיבא-תל השומר, בשיתוף אוניברסיטת הארוורד, דווקא מצא כי מחוסנים נגד קורונה, לא רק שנדבקים פחות, אלא גם מדביקים פחות. ממצאי המחקר, שפורסם בכתב העת LANCET REGIONAL HEALTH, הצביעו כי הירידה בהדבקה מתחילה כבר לאחר מתן המנה הראשונה ולא רק לאחר השנייה. עוד נמצא חיזוק לממצאים ממחקרים קודמים, שלפיהם יעילות החיסון של פייזר עומדת על 90%.

פרופסור גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי סיפרה כי המחקר עקב אחרי 9,650 עובדי שיבא. לדבריה, במשך שלושה חודשים, מהיום שבו קיבלו את המנה הראשונה, עקבו החוקרים אחר ההשפעה של החיסון על אותה קבוצה: "בדקנו את יעילות החיסון בקרב כל הנבדקים, את שיעור ההידבקות בקרב מי שנחשפו לקורונה, את העומס הנגיפי בקרב מחוסנים שחלו לעומת העומס הנגיפי בקרב לא מחוסנים שחלו ואת יעילות החיסון". 

פרופסור רגב-יוחאי הוסיפה כי ממצאי המחקר הראו שהעומס הנגיפי היה נמוך יותר באופן מובהק בקרב אנשים מחוסנים שחלו לעומת כאלו שלא היו מחוסנים. עוד היא ציינה כי "ככל שהעומס הנגיפי נמוך יותר, כך היכולת להדביק קטנה יותר". 

בנוסף, העלו הממצאים כי מתוך 4,900 אירועי חשיפה לקורונה, נדבקו בנגיף 150 עובדים בלבד. כמו כן, נמצא כי יעילות החיסון במניעת מקרים א-סימפטומטיים מידבקים עמדה על 83%. "במובן מסוים, אלה המקרים הכי מסוכנים כי קשה לזהותם", מסבירה פרופסור רגב-יוחאי.

ממצא נוסף במחקר העלה כי בקרב כאלו שחוסנו בשתי מנות יעילות החיסון עמדה על כ-90%, וזאת כפי שנמצא במחקרים קודמים ובהתאם לדיווחים של פייזר. עוד הובילו את המחקר: ד"ר שרון עמית ומוריה ברגוורק מהמרכז הרפואי שיבא, ד"ר איליה נוביקוב וארנונה זיו ממכון גרטנר ופרופ' מארק ליפשיץ מאוניברסיטת הארוורד.