תארו לכם שלאחר המהפך בישראל ב־1977, כאשר הליכוד עלתה לשלטון, היו מתקיימות הפגנות נגד החלטת ראש הממשלה מנחם בגין לצרף כשר בממשלתו את משה דיין, מכיוון שהיה מהצד השני של המתרס הפוליטי. במבחן התוצאה, שיתוף הפעולה בין בגין לדיין היה נכון והוביל לפריצת דרך אשר הולידה את הסכם השלום עם מצרים, שמפירותיו אנו נהנים עד היום.

דווקא בעת הזו ולאחר שנתיים רוויות יצרים, בתוכן ארבע מערכות בחירות, במקום לעסוק בממשלה החדשה, באתגרי הקורונה החוזרת ובסוגיות חברתיות ומדיניות, התקשורת והרשתות החברתיות עושות הכל על מנת למנוע מנאור יחיא, ששירת במערך ההסברה של הממשלה הקודמת, לשרת במערך ההסברה של בית הנשיא החדש יצחק הרצוג.

דוברים, יועצי תקשורת ומינויים דומים אחרים צריכים לעמוד בתקנות נציבות שירות המדינה ובתקנות התקשי"ר. לפיכך, לא ניתן שלא להעלות תמיהה על הסערה המיותרת סביב מינויו של יחיא, שרבים מהקולגות שלו, גם מעברו השני של המתרס, מציינים את מעלותיו וכישוריו. מה מטריד במינוי מקצועי זה בתחום ההסברה ומדוע לא עלתה הסוגיה במינויים קודמים?

והדוגמאות רבות. אף אחד לא הרים גבה כאשר ישראל בכר, יועצו לשעבר של נתניהו, חצה את הקווים ועבר לייעץ לבני גנץ ולכחול לבן. אף אחד לא תהה כאשר רונן צור עבר מייצוג "חוסן לישראל" לעבוד עבור מפלגת העבודה. אף אחד לא תמה כאשר שלום שלמה התמנה למזכיר הממשלה לאחר שייצג כמה מפלגות.

אין סיבה למנוע מינוי כזה, גם אם הקליינט הקודם של אותו אדם אינו אהוד ויש מחלוקת לגבי המסרים שלו ודרכי ההתנהלות שלו. כפי שלא יעלה על הדעת למנוע מעורכי דין לייצג לקוחות כאלו ואחרים או לקבע אמות מידה לגבי תחומי הייצוג, כך גם במקרה דנן. מניעת העסקה או ביטול התקשרותו של יחיא עם בית הנשיא תייצר תקדים.

יתרה מכך, האם בעידן שבו מצהירים נבחרי ציבור כי פניהם לאיחוד בין חלקי העם המשוסעים, בין תפיסות עולם פוליטיות שונות, בין יהודים וערבים, בין ימנים ושמאלנים, בין דתיים וחילונים, הגיוני לצאת נגד מינוי מקצועי בשל הקשר שלו לממשל קודם? האם זה ייגמר רק במינוי של יחיא? אחדות וריפוי הם ערכים חשובים והכרחיים כעת. הם לא כוללים חרמות על עובדים ובלימת עתידם המקצועי בגלל מחלוקת על דרכי הפעולה של מעסיקם לשעבר.

מה גם שהמפגינים נגד המינוי שוכחים שראש הממשלה נפתלי בנט היה ראש לשכת נתניהו, שר האוצר אביגדור ליברמן הלך כתף אל כתף עם נתניהו שנים רבות וכיהן בתקופת ממשלת נתניהו הראשונה כמנכ"ל משרד ראש הממשלה, ושר המשפטים גדעון סער כיהן כמזכיר הממשלה של נתניהו. אם לא המשקעים הקשים שנוצרו ביניהם לבינו כתוצאה מהתנהלותו ומיחסי האנוש שלו, יכול להיות שעד עצם היום הזה הם היו מכהנים תחתיו. אז נאור יחיא הוא הבעיה?