נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ הודיע היום (רביעי) על הגשת תביעה ייצוגית נגד פייסבוק, טוויטר וחברת אלפבית-גוגל, ונגד המנכ"לים שלהן - מארק צוקרברג, ג'ק דורסי וסונדאר פיצ'אי. החלטת טראמפ התקבלה בעקבות החסימות שהוטלו על חשבונותיו בתחילת השנה וטרם שוחררו. 

הבקשות של הנשיא לשעבר הוגשו לבית המשפט המחוזי במיאמי, בטענה כי הפלטפורמות הללו, הנמצאות בקליפורניה, פגעו בזכות לחופש הביטוי - התיקון הראשון בחוקה. הוא מבקש שיהיה מדובר בתביעה ייצוגית, דבר אשר יוכל לייצג את האינטרסים של משתמשים אחרים בפלטפורמות, אשר הושתקו בצורה לא הוגנת. "נשיג ניצחון היסטורי לחופש האמריקאי, ובמקביל גם לחופש הביטוי", אמר. 

עם זאת, יש לציין כי עד היום טראמפ ומבקרים שמרנים אחרים לא הציגו ראיות משמעותיות לכך שפייסבוק וטוויטר היו מוטות במדיניותן נגד אנשים בעלי השקפות פוליטיות שמרניות. הרשתות החברתיות לא הגיבו להודעת טראמפ.

כזכור, לאחר המהומות בגבעת הקפיטול שאירוע בחודש ינואר, פייסבוק וטוויטר חסמו את חשבונותיו של טראמפ. הנשיא לשעבר וציבור תומכיו מתחו על כך ביקורת קשה ואילו ענקיות הטכנולוגיה טענו בתגובה שהמהלך בא מטעמי בטיחות בעקבות המצור שהיה על הקפיטול. בחודש שעבר הודיעה פייסבוק כי חשבונו של טראמפ יישאר מושעה למשך כשנתיים והפעילות בו תתחדש רק אם "הסיכון לביטחון הציבור יצטמצם". 

גם במהלך כהונתו ניהל טראמפ מאבק ברשתות החברתיות ובחברות הטכנולוגיה. בשנת 2020 חתם על צו ביצוע שנועד להגביל את ההגנות החוקיות להן זוכות חברות מדיה חברתית אשר מסירות מהן את האחריות לתוכן שמשתמשים מפרסמים בפלטפורמות שלהן. הנשיא ביידן ביטל את צו זה במאי.