בגיל 20 הדר אשוח הוא מיליונר שעשה את ההון שלו כתיכוניסט בשתי ידיו, באמצעות שיווק באינטרנט, בין בחינות הבגרות, הבילויים והדייטים כעת, לרגל ספר חדש המגולל את סיפורו עד כה, הוא מדבר על הילדות כילד דחוי ועל השירות הצבאי כלוחם ("מהמקום שבו אני יכול לעשות מה שאני רוצה, הגעתי למצב שבו אני צריך לבקש רשות בשביל לגרד באף") ומסביר מדוע למרות אהבתו לכסף, הוא נחוש לשכנע את העולם שכסף זה לא הכל: "החיים יותר גדולים מזה"

רק בן 20, הדר אשוח כבר מוגדר כיזם מיליונר וכאושיית רשת עם עשרות אלפי עוקבים. כזה שבגיל 16 ניהל שלוש חברות בתחום השיווק האינטרנטי, הרוויח את המיליון הראשון בגיל 17 והתברג לרשימת 70 הצעירים המשפיעים ברשימת בית הנשיא.

בשולי קורות חייו המרשימים, מופיעות הכוכביות באותיות קטנות: טיולים פרועים בחו"ל, התנסות באלכוהול ובסמים להרחבת התודעה, צלילה לדיכאון, התרסקות פיזית, נפשית ועסקית, והתאוששות. כיום הוא משרת ביחידה קרבית ולא מוותר על מדיטציה גם בלילות של אימונים, מתנדב בפרויקט עם הכפר השיקומי "עדי נגב – נחלת ערן" מייסודו של האלוף במיל' דורון אלמוג, ובימים אלה הוציא ספר חדש.

אובססיה היא מילת המפתח אצל אשוח.

"הצלחה היא לא עניין פשוט כמו שמנטורים אוהבים להציג אותה", הוא אומר. "אם אתה לא אובססיבי - כשההגדרה שלי לאובססיה היא שאתה כל כך נחוש לגבי משהו שאתה חולם עליו בלילה וחושב עליו במקלחת - יהיה לך קשה להצליח. ממש לא קל להקים שלוש חברות ולנהל עשרות עובדים בגיל צעיר, להתמודד עם תגובות שליליות או לכתוב ספר בזמן הצבא כשאתה לוחם ביחידה מובחרת. הרבה אנשים אומרים לי שהם לא אובססיביים. אני מתקן אותם, הם פשוט עדיין לא מצאו את האובססיה שלהם".

"כל בן אדם נולד עם כמה שריטות המלוות אותו לאורך החיים שלו", הוא מוסיף. "אותן שריטות יכולות להפוך למתנות הכי גדולות שלו או לקללות הכי נוראיות שלו, תלוי איך הוא משתמש בהן. ואני, השריטה הכי גדולה שלי היא אובססיה. אובססיה למשחקים חדשים, אובססיה לתשומת לב, אובססיה לממתקים, והאובססיה הכי גדולה שלי - כסף. אני פשוט רוצה אותו, ואני רוצה הרבה ממנו".

למרות זאת, לספרו החדש העניק את השם "זה לא רק הכסף – 7 עקרונות שסללו לי את הדרך לחופש כלכלי אמיתי עוד לפני גיל 20" (הוצאת ניב, עורך: סימון טטרו). "בעיניי זה פשוט מאוד", הוא מסביר, "אם יש לך כסף אבל אין לך זמן – אתה אומלל. אם יש לך כסף ואין לך אהבה או בריאות – אתה מסכן. אם יש לך כסף, אבל אין לך ערכים ואתה לא בן אדם טוב, זה לא שווה כלום. אם רק כסף מעניין אותך, לך לשדוד בנק. זו הדרך הקלה ביותר.

החיים יותר גדולים מזה. אהבה, בריאות, חופש, משמעות, אלו דברים חשובים יותר מכסף. כסף הוא לא יותר מהכלי שעוזר לי להשפיע בעולם. כן, כמובן שאני תורם, אבל אני לא אוהב לדבר על זה בפומבי. מה שאתה נותן, יחזור אליך פי עשרה. וכמה שתיתן יותר באהבה, ככה תקבל יותר. אני לא נותן לכסף להשפיע על מי שאני. אני מבין טוב מאוד שהוא לא יצטרף אליי לקבר. בצבא נפלה לי התובנה שאני מי שאני לא בזכות הכסף שהרווחתי. להפך, הכסף שהצלחתי להרוויח הוא בזכות מי ומה שאני. זה שבגיל 20 יש לי יכולת לעזור לאנשים - בין שלמשפחה, חברים או אנשים שאני אפילו לא מכיר - זו זכות גדולה. אמן שתהיה לי הזכות הזו כל החיים".

כל טעות אפשרית

אשוח נולד בירושלים וגדל בזכרון יעקב, הצעיר מבין חמישה אחים במשפחה דתית. האב טייס לשעבר בחיל האוויר, והאם עבדה כמרפאה אלטרנטיבית ופרשה. "ילד די מופנם, חננה גדול", כהגדרתו. "לא היו לי הרבה חברים, למעט חבר אחד, ובכללי הייתי די מוזר", הוא אומר. ההצקות שמהן סבל והחרם שהוטל עליו לא עצרו את החלומות.

כשהיה בן 14 ניסה למצוא עבודה ונתקל בסירובים, שהובילו אותו ללמוד לתכנת מקורסים חינמיים ברשת ולבנות אתרים עסקיים להורים של מכרים. בהפסקות, במקום להיות עם חברים, ישב ותכנת. "היה לי כסף, והבנתי שכסף לא שווה כלום אם אין לך זמן ליהנות ממנו", הוא נזכר. בלי ידע מוקדם ועם הרבה ביטחון, הגיע לתחום "שיווק שותפים", שיטה ותיקה לשיווק ועשיית כסף מהאינטרנט שבמרכזה שותפות עסקית־שיווקית בין עסקים לבין שותפים בקידום המכירות. בהתחלה כמעט איבד את כל הכסף שהצליח לצבור עד אז, אך אחר כך התחיל להרוויח. בגיל 16 וחצי כבר היו לו מאות אלפי שקלים בבנק.

השלב הבא היה להעביר את הידע שצבר לאנשים פרטיים, ואז בקורס מצולם. חלקם הטיחו בו כי הוא "נוכל" או כי שיטת העבודה שלו היא "פירמידה, רמאות". אך הוא לא התייאש. "יש גם כאלו שטוענים שכדור הארץ שטוח", הוא אומר. "ההשוואה בין שיווק שותפים או מכירת קורסים לבין פירמידה (מודל עסקי שעוסק בתגמול כספי בתמורה לצירוף אנשים חדשים למשחק – כס"ו) היא מוטעית מיסודה.

כשאני עושה שיווק שותפים, אין מישהו שמרוויח כסף מעליי או מתחתיי, וכאשר תלמיד שלי מרוויח כסף, אני לא גוזר עליו קופון. אני אומנם מלמד אחרים איך להרוויח באינטרנט, אבל אני לא קשור להצלחה העסקית שלהם. להגיד שההתנהלות העסקית שלי מתבססת על שיטת הפירמידה משמע להגיד שכל מוסד לימודי כמו אוניברסיטה או מכללה עוסקים בפירמידה".

לאובססיה, כאמור, היה כוח משלה. "יכולתי לעבוד בלי למצמץ גם שלושה לילות רצוף בלי שינה", הוא מספר. "היה לי אומץ ומוסר עבודה, והייתי נחוש להפוך את הקורס שלי לרב־מכר. המשכתי לעשות כסף באינטרנט במגוון דרכים: מוצרים דיגיטליים, שיווק שותפים, ייעוץ לבעלי עסקים ועוד. כל זה במקביל לבגרויות, חברים, טיולים, חיי אהבה. כל הדברים שכל בן נוער רגיל עובר. התקופה של התיכון הייתה מטורפת לגמרי. דמייני איך זה לעשות 100 אלף שקל בלילה אחד, ובבוקר לקבל צרחות מהמורה לספרות ולהיכשל במתכונת".

את יום הולדתו ה־18 חגג בתאילנד, חודש שלם בסוויטות של אלפי דולרים ללילה. "במקום לקום לבית הספר מצאתי את עצמי בתאילנד, חי את החיים הכי חלומיים ושטחיים שיש: מסיבות, סמים, חופים, עסקים, בחורות", הוא אומר. "בזבזתי רבע מיליון שקל בחמישה שבועות. לכל דבר יש מחיר. גם כשהתחלתי לחזור לפוקוס, הדברים פשוט לא עבדו.

נכשלתי בכל דבר שעשיתי. הפסדתי כסף על שטויות. הייתי בטוח שהיקום משדר לי מסר לעזוב את העסקים בארץ ולצאת לכבוש את העולם הגדול. אמרתי לשותפים שלי שאני הולך לחזור מיליארדר מארצות הברית. כמה נאיבי הייתי. מאמצע כיתה י"ב ועד הקיץ העתקתי את העסק לחו"ל ובדרך עשיתי כל טעות אפשרית. לא באתי מוכן מספיק, לא עשיתי מחקר שוק, לא פעלתי לפי החוקים שלי. נתקלתי בחומה אחרי חומה".

במקביל התפתחה בעיה נוספת: התמכרות לגראס. אחרי חצי שנה, כשהוא בן 18.5, חזר אשוח ארצה עם הזנב בין הרגליים והפסד של מעל למיליון שקלים. "הפסקתי לעשן, אבל במקביל נאלצתי להפסיק את ההרפתקה הקטנה שלי בחו"ל", הוא מספר. "נכשלתי, אבל למדתי המון משכר הלימוד היקר ששילמתי".

לא לוקח ללב

כיום אשוח עוסק בתחומי השיווק הדיגיטלי ומרוויח כסף משיווק שותפים, מוצרי מידע. הוא גם משווק מוצרים וקורסים באינטרנט ומקבל עמלות על כל מכירה, ובנוסף מלמד יזמים נוספים ובעלי עסקים איך לשווק את עצמם ולייצר הכנסה נוספת. בעבר אף היה הבעלים של סוכנות השיווק wonder ושל אקדמיית 2100 המלמדת אלפי ישראלים להרוויח כסף ממקצועות השיווק הדיגיטלי.

בעידודו של אחיו הגדול, אור אשוח, רב בישיבת הסדר שלקח על עצמו לנהל את ענייניו, התגייס לצה"ל כלוחם. "מאיגרא רמא, מהמקום שבו אני יכול להיות בכל מקום מתי שאני רוצה ולעשות מה שאני רוצה, הגעתי למצב שבו אני צריך לבקש רשות בשביל לגרד באף", הוא מתאר. "ידעתי שאני עושה את הדבר הנכון. בזמן שאני סוחב אלונקה, העסקים שלי מייצרים לי כיום מיליוני שקלים בחודש. זה כבר בונוס. כשאני חוזר הביתה מהצבא פעם בשבועיים־שלושה, הדבר הראשון שאני עושה זה לתת לאמא ולאבא חיבוק גדול. אני נח, עובד, עושה פגישות עסקיות, יוצא עם המשפחה והחברים, הולך לים, אוכל חומוס בשישי ושותה בירה. מדי פעם אני גם יוצא לדייטים. אני מתמרן בין החיים האישיים שכל חייל חווה לבין חיים של מנכ"ל שמנהל עובדים, מפתח סטארטאפים וחולם בגדול. הבנתי שיש לי דרך אמיתית להצלחה, ומשם בא הרעיון לכתוב את הספר. הדרך שלי הייתה רצופה בקשיים, בכישלונות ובאכזבות, אבל עברתי את זה כמו גדול".

מהן מבחינתך התחנות המשמעותיות ביותר בחייך עד כה?

"יש לי המון חוויות משמעותיות שלעולם לא ייכנסו בכתבה אחת. היציאה בשאלה, ההתמכרות לגראס, תוכנית בר־אילן למצטיינים במתמטיקה, הטיולים, הכישלונות, החיים האישיים, זוגיות, הצבא. אם הייתה לי את היכולת הייתי משנה דבר אחד בלבד - הייתי מבלה יותר זמן עם דוד שלי רון, זיכרונו לברכה, שנהרג בתאונת צניחה. הוא היה בן אדם מדהים, עם לב ענק וחיוך רחב. הלוואי שהייתי יכול להיפגש איתו שוב".

לא כולם מפרגנים להצלחה, וישנם ברשת המוני קולות שכותשים אותו. "קנאה תמיד יש ותמיד הייתה", הוא אומר. "הדגש הוא לחנך לאהבה ולא לשים לב לקנאה. המסר שלי הוא: יש לי כסף, וגם לך יכול להיות. כשהייתי קטן סבלתי מהמון הצקות והעלבות. הייתי מאוד לא פופולרי, היו ימים רבים שהייתי חוזר הביתה בוכה. היום אני יודע שהדרך להתמודד עם שנאה היא על ידי הפצה של עוד ועוד אהבה ואנרגיות טובות. אני מבין שאני לא צריך לקחת ללב דברים, במיוחד בעידן של היום שאנשים מרגישים משוחררים על המקלדת. אני משתדל לתת תשומת לב יתרה למי שמשתף אותי במצב חברתי קשה. אני מבין אותו, וכל כך כואב לי הלב שבריונות חברתית היא משהו שקורה פה עדיין".

מה מקום האמונה בחייך כיום?

"אני מאמין שאלוהים קיים. בלעדיו - אין לנו הרבה. אמונה היא אחד הכוחות החזקים ביותר שיש, ומי שלא משתמש בכוח הזה לא מבין מה הוא מפספס. אני לא דתי, וזה לא משנה. התורה והמצוות הן דרך להתחבר לאלוהים, אבל אני מאמין שיש גם עוד דרכים".

מה הלאה?

"יש לי כל כך הרבה חלומות שאני אפילו לא יודע מאיפה להתחיל. אני רוצה לסיים את הצבא, להקים עסקים חדשים, ללמוד תואר או שניים או אפילו יותר, לשנות את העולם לטובה. להפסיק את זיהום האוויר, לעשות דברים משמעותיים כל יום. אבל את יודעת מה החלום הכי גדול שלי עכשיו? למצוא אהבה אמיתית, שלא תלויה בדבר. ללמוד להיות מאושר בזכות מי שאני ולא בזכות מה שיש לי. להיות בן אדם טוב, צנוע יותר. לטייל בעולם, לפגוש חברים. זה באמת מה שחשוב. זה לא רק הכסף".