הסרט "הברך" של נדב לפיד נכנס אתמול לתחרות הרשמית על פרס דקל הזהב בפסטיבל קאן והתקבל בתשואות.

הסרט, המתאר את חייו של במאי קולנוע שמגיע לערבה הנידחת ונאלץ להתמודד עם משבר מות אמו, בצד לחצים מדכאים של בירוקרטיה וממשל המאיימים להגביל את חירותו האומנותית, יתמודד מול שמות ידועים כמו ליאוס קאראקס, פרנסואה אוזון, ווס אנדרסון, האיראני אסגר פרהאדי, פול ורהובן, שון פן ואחרים. 

נדב לפיד (באמצע) (צילום: רויטרס)
נדב לפיד (באמצע) (צילום: רויטרס)

ישראלי נוסף, שלומי אלקבץ, מציג בפסטיבל את "מחברות שחורות", סרט דוקומנטרי בשני חלקים על אחותו המנוחה השחקנית רונית אלקבץ, המשלב תיעוד ורחשי לב של האח הבמאי. בין האורחים שהגיעו מישראל נמצאת גם האם מרים. 

מנהל הפסטיבל תיירי פרמו אמר כי רונית המנוחה, שתמיד הייתה נוכחת בפסטיבל, ממשיכה להיות נוכחת אף שכבר אינה עמנו. פרמו ציין את ההשתתפות הישראלית הגדולה השנה.

לפסטיבל הגיעו השנה קצת יותר מ־20 אלף איש, כמחצית ממספר המשתתפים בעבר. החום הכבד לא פטר אותם מהחליפה החגיגית ועניבת הפרפר בהקרנות הערב, כמו גם לא מהמסיכות ומבדיקות הקורונה לכל מי שלא התחסנו על פי הכללים האירופיים.

פסטיבל קאן ה־74 יצא לדרך לאחר הפסקה של שנה. הבמאי הקוריאני בון ג'וון הון, הזוכה הגדול מלפני שנתיים, הספרדי פטרו אלמודובר, השחקנית ג'ודי פוסטר וראש חבר השופטים, המורכב הפעם ברובו מנשים, הבמאי האמריקאי ספייק לי, שתמונתו מתנוססת על כרזת הפסטיבל השנה – כל אלה הכריזו, כל אחד בשפתו, על פתיחת הפסטיבל.

שלומי אלקבץ (משמאל) (צילום: Amy Sussman Getty Images)
שלומי אלקבץ (משמאל) (צילום: Amy Sussman Getty Images)

פוסטר, שדוברת צרפתית רהוטה וזכתה בדקל זהב של כבוד על קריירה מרשימה עוד מנעוריה בחברת רוברט דה נירו ב"נהג מונית", הגיעה בחברת רעייתה. "אחרי שנה של סבל אנחנו יכולות סוף־סוף לצאת ולצפות בסרט בבגדים יפים", אמרה.

התוכנית גדושה ומרשימה, וגם אם סרט הפתיחה הוא ארוך, קודר ומייגע, לפחות חלק מהמבקרים התרשמו ממנו. 

סרטו של הבמאי הצרפתי ליאו קאראקס, הפעם באנגלית, בכיכובם של האמריקאי אדם דרייבר והצרפתייה מריון קוטיאר, עוסק במתכונת אופראית בסטנדאפיסט אפל שמגדל את הבת שלו מזמרת אופרה ומבצע סדרה של פשעים.