משטרת מרחב כנרת שבמחוז הצפוני פתחה הלילה (בין רביעי לחמישי) בחקירה בעקבות אירוע ירי לעבר בית קפה נמרוד שבאזור הגליל העליון. בית הקפה נקרא על שמו של נמרוד שגב ז"ל, חייל צה"ל שנהרג במלחמת לבנון השנייה. חזי, אביו של נמרוד, התייחס לאירוע בשיחה עם מעריב: "אני לא בעלי המקום אלא אביו של נמרוד ז"ל ואירע כזה מצער אותי מאד מה גם שזה מציק עוד יותר כי זה נופל בתזמון נורא בשנת ה-15 למלחמת לבנון השנייה וממש עוד מעט נתייחד עם זכרו של נמרוד כך שזה כואב מאד".

"הבעלים של המקום, שהוא זכיין של הרשת אוחיון, נפטר לפני כשבועיים ממחלה קשה וכל זה לא מוסיף לאווירה. אני מבחינתי כששמעתי על הירי מרגיש שירו בנמרוד פעם נוספת", הוסיף וחיזק את בית הקפה: "חשוב שידעו שהמקום פתוח ועובד ומחכה לכולם שיגיעו לפרגן ואני מקווה שאירוע כזה לא ירחיק משם לקוחות".

סניף קרית מוצקין של קפה נמרוד (צילום: אהוד שגב)
סניף קרית מוצקין של קפה נמרוד (צילום: אהוד שגב)

אנשי המסעדה טוענים כי מדובר בניסיון לגבות דמי חסות (פרוטקשן).  לצד זאת, במשטרה, שמכירה היטב את התופעה המתרחבת באזור הצפון, לא ממהרים לצאת בהצהרות ומציינים כי כל כיווני החקירה נבחנים לרבות חשד לסכסוך עסקי או אירוע של עובד שפוטר מהעבודה. בתוך כך, גורם המעורה בפרטים אישר ל"מעריב", כי לאחרונה פוטר עובד מהמסעדה והאירוע נבחן כעת גם במשטרה.

יחד עם זאת, נציין כי בימים אלו מונחים על שולחנה של הפרקליטות מספר זימונים לשימוע לפני הגשת כתבי אישום כנגד מספר חשודים בגין אירועים הקשורים לקבלת דבר במרמה לכאורה, מאחורי הפרשות חברות שמירה וגורמים מטעמם שפעלו לגבות דמי שמירה תוך הפעלת איומים או התחייבות שלא קוימה.

עוד נודע, כי במשטרה ובפרקליטות הביעו כבר מזמן מחאה על כך שעד היום לא נעשה שינוי בחקיקה המאפשרת הקמת חברות שמירה כמעט לכל דורש וזאת ללא בחינה מעמיקה, תוך יצירת מצב של חברות שמירה וחברות קש שמפעילות סוכני שטח המציעים שירותי שמירה שלא ניתנים באמת בפועל ובמקום שומר מודבק שלט וזה מספיק לכאורה, לצרכי הרתעה.

במקרים שבעל העסק לא עומד בהסכם הוא סופג איומים או אירועי אזהרה ביניהם גניבה, גרימת נזק לעסק, הצתה או ירי. גורמים המעורים בפרטים מספרים ל"מעריב": "כל עבריין 'שמכבד את עצמו' ויש לו 'שם טוב', מקים חברת שמירה תוך שהוא נעזר ב'קופים' שהם אנשים ללא עבר פלילי ודרכם מופעלת החברה. לכל השאר הם דואגים ואין עסק שירצה להסתבך עם אותם גורמים, כל עוד למשטרה אין יכולת לאכוף את החוק נגד חברות שמירה לכאורה לגיטימיות".

נמרוד שגב ז״ל משמאל ואהוד שגב מימין (צילום: אלבום פרטי)
נמרוד שגב ז״ל משמאל ואהוד שגב מימין (צילום: אלבום פרטי)

"בטובא זנגריה זו תופעה ידועה, יש חברות שמירה וקשה לפעול נגדן במסגרת החוק של סחיטת דמי חסות ולכן עושים עבודה סזיפית על מנת להפליל בעבירות אחרות שגם שם יש בעיה לא קלה", מוסיפים הגורמים. 

עוד אמרו הגורמים כי אותן מעסיקות פועלות באמצעות עמלות, צעירים מחוסרי עבודה שמציעים את שירותי החברות ועסק שלא מעוניין להתקשר בהסכם: "מבצעים ירי או גורמים נזק, גונבים אחרי שמוודאים שאין נוכחות של אזרחים במקום וכאשר בעל העסק מבין שיש עליו איומים הוא ממהר ליצור קשר עם חברת שמירה. זו לא באמת שמירה אבל החוק לצערינו בעייתי".

בתוך כך, במשטרה מנהלים חקירה בעקבות אירועי ירי נוספים שאירעו לאחרונה האחת על מסעדות נוספות, בהם BBB ומסעדת כביש 90. בשני המקרים נבחן כיוון חדש ומשמעותי לסכסוך עסקי שסביבו בוצעו אירועי הירי לכאורה.