החום לא מאפשר לנו לבלות הרבה זמן בחוץ, אך גם לכך יש לנו פתרון עבורכם. אם אתם חובבי טיולים שמתקשים לרבוץ ללא מטרה בסופ"ש, אתם מוזמנים לצאת למסע אל המערות הצוננות. כי כפי שארצנו הקטנטונת עשירה במסלולי טיולים, כך היא עשירה במערות מרתקות - בהן אפשר למצוא מחסה בימים החמים של יולי־אוגוסט. במערות, שם נשמרת הטמפרטורה לאורך השנה, תוכלו לגלות עולם מרתק וגם למצוא מפלט מהשמש.

מערת הנטיפים (צילום: גבריאלה רשף שוורץ)
מערת הנטיפים (צילום: גבריאלה רשף שוורץ)

מערת הנטיפים ונחל קטלב

מדובר באחת המערות המתוירות בארץ ובצדק. מערת הנטיפים היא לא פחות מפלא טבע שנמצא בלב המדינה. כמו הרבה אוצרות טבע, היא התגלתה במקרה במהלך עבודה במחצבת הר טוב הסמוכה. כיום היא מוסדרת לחלוטין, וכוללת מסלול שמתחיל בגובה של 500 מטר מעל פני הים. מנקודת הפתיחה, ואחרי למעלה מ־150 מדרגות, תגיעו לפתחה. בתוכה מחכה מספר דומה של מדרגות, אך ההליכה בה נעימה וקרירה. בתוך המערה יש סיור מעגלי שההליכה בו אורכת כ־20 דקות, ובסיומו תוכלו לטפס שוב למעלה.

הטיול במערה עם הסיור נמשך פחות משעה, ולכן כדאי מאוד לשלב אותו עם ביקור בנחל קטלב, שנמצא לא הרחק משם, במרחק נסיעה קצר. בנחל יש מסלול מוצל וקל להליכה עם מעיינות קרירים.

איך מגיעים? כתבו בווייז: שמורת טבע מערת הנטיפים.
הכניסה מותנית בהרשמה מראש באתר רשות הטבע והגנים.

מבט מתוך מערת אצבע  (צילום: יעקב שקולניק)
מבט מתוך מערת אצבע (צילום: יעקב שקולניק)

מערת אצבע

מסלול מעגלי בלב הכרמל לוקח אותנו אל מערת אצבע הפרהיסטורית, שבעבר נקשרו בשמה לא מעט מעשיות ואגדות. המסלול לא קצר, כשלושה קילומטרים, אך גם בימים החמים הוא נעים להליכה בזכות הצמחייה הרבה.

המסלול מתחיל ליד צומת אורן, מחניה מוסדרת, ועליכם ללכת בעקבות המסלול המסומן בסימון שבילים בצבע שחור ומטפס מעלה. אחרי כשעה ורבע של הליכה קלה שכוללת עצירה לתצפיות, תגיעו אל מערת אצבע. בכניסה למערה תוכלו לראות שהמערה מאורכת, ומכאן גם שמה. מומלץ להיכנס אל המערה עם פנסים.

מערת אצבע היא מערה קרסטית אשר נוצרה מהמסת הסלע באמצעות חומצה פחמתית. לפי העדויות היא הייתה מיושבת כבר בתקופת האדם הקדמון. בתוכה ישנם שלושה חללים, בדרגות תאורה שונות.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 4, פונים לכביש 721 ומחנים בהתאם לשילוט במקום.

מערת נמר  (צילום: הדר יהב)
מערת נמר (צילום: הדר יהב)

מערת נמר

בגליל יש לא מעט פינות חמד שבהן ניתן לבלות, מקורות מים וגם חופים יפהפיים, אך הפעם אנחנו ממליצים לכם להגיע לאזור בגלל מערת נמר המרהיבה. המערה, שנמצאת במרחק נסיעה קצרה מנהריה, מתאימה לחובבי ההרפתקאות. מערת נמר נמצאת לא רחוק ממערה אחרת, מוכרת לא פחות, מערת קשת היפהפייה. ובעוד מערת קשת מספקת נוף קסום על נופי הגליל, מערת נמר מספקת הצצה אל תופעת טבע מופלאה - נטיפים שנוצרים במחשכים.

הכניסה אל המערה אתגרית במקצת, כך שאם מטיילים עם ילדים קטנים, צריך להביא את זה בחשבון. המערה מסתתרת לה בתוך השביל, לכן קל לפספס אותה, וכבר בתחילה יש לזחול כדי להיכנס לתוכה. אחרי שנכנסים, צריך להסתמך על אור פנסים, לעבור במקומות צרים ולרדת בסולמות.

שמה הייחודי של המערה ניתן לה ככל הנראה משום שבעבר היה זה אזור של ציד נמרים. ולמרות האתגריות בטיול בה, לא כדאי לוותר עליה בשל הנטיפים היפהפיים שנשמרו בצורה מרשימה.

ההגעה אליה פשוטה יחסית, מחנים את הרכבים ברחבת חניה בסמוך לכביש, ויורדים בעקבות סימון השבילים השחור. כפי שציינתי, הכניסה למערה לא בולטת, לכן היו ערניים כדי שלא תפספסו את הכניסה. אחרי שאיתרתם את הכניסה, תצטרכו לעלות אליה, לעבור את האבנים שחוסמים אותה ולהדליק פנסים. מיד אחרי שתחצו את המפתן, תעברו לעולם אחר, שבו תצטרכו להיות ערניים ומרוכזים. אם אתם מטיילים עם ילדים מתחת לגיל 8, היו זהירים במיוחד ותמכו בהם בעליות ובירידות.

המסלול במערה הוא מעגלי, והוא משולט על ידי מחזירי אור קטנטנים. המסלול מוביל למספר חדרים, וגולת הכותרת היא אולם הנטיפים הגדול.
איך מגיעים? כביש מספר 899, מחנים ברחבה קטנה שנמצאת ליד השלט "מערת נמר".

מערת עלמה (צילום: הדר יהב)
מערת עלמה (צילום: הדר יהב)

מערת עלמה

בגליל העליון נמצאו לאורך השנים מספר גדול של מערות, אך המרשימה בהן היא מערת עלמה, מערת קרסט יפהפייה באורך של כ־500 מטר. במערה, שהגישה אליה לא קלה, מסתתרים נטיפים רבים, ובתחתית שלה אפילו אפשר למצוא נביעת מים.

הפתח של המערה נמצא בלב שטח פתוח, והוא מסומן בשלט. ליד הפתח תקעו עמוד, שבעזרתו ניתן לרדת מטה בתוך המערה. הירידה קצת חלקלקה, אז היו זהירים. אל המערה אפשר להיכנס רק עם פנסים, ויותר מזה, מומלץ מאוד להיכנס עם מישהו שכבר טייל בה בעבר. המסלול בתוכה כולל טיפוס וירידה בעזרת מעקה ויתדות. את המסלול קל לזהות, כי הוא משולט בעזרת חצים מחזירי אור: לבן בהלוך, אדום בחזור. ההליכה בחושך היא אתגרית, ותוכלו להרגיש את אופי המערה כשתעברו בחללים השונים. חלק מהחוויה היא זחילה ב"מעבר הלידה" הצר. בסיום המסלול, אחרי שתעברו במסדרונות ובחדרים, תגיעו אל בריכונת קטנה.

איך מגיעים? נוסעים על כביש 886 לכיוון כפר ריחניה. מימין לכניסה לכפר יוצאות מספר דרכי עפר, בחרו בזאת המסומנת בסימון שבילים אדום.

מערת צדקיהו (צילום: הדר יהב)
מערת צדקיהו (צילום: הדר יהב)

מערת צדקיהו

מתחת לחומת העיר העתיקה בירושלים נמצאת מערת צדקיהו המסתורית, שמאפשרת גם לעכברי העיר לחוות מעט מחוויית הטיול במערות. המערה, שנמצאת ממש מתחת לאפם של המטיילים, בין שער הפרחים לשער שכם (הרובע המוסלמי), נחצבה ככל הנראה כבר בתקופת בית ראשון. הביקור במערה מתאים לכל המשפחה, ואף שהירידה אליה היא בשיפוע, ההליכה נוחה ומובילה אל חדר גדול. למעשה מערת צדקיהו נחשבת לעצומה, היא מתפרשת על שטח של 9,000 מ"ר. בעומקה גם נמצאת נביעת מים, ולצד סימני החציבה שניתן לראות לאורכה ישנן גם כתובות גרפיטי בארמנית, יוונית, אנגלית וערבית.

בתוך המערה יש מסלול טיול קצר ומעגלי, שכן לא כל חלקי המערה מונגשים לציבור. ומכיוון שהיא מערה מעט שונה מהמערות שיצר הטבע, לא תצטרכו לזחול בה, להתלכלך ואפילו לא להצטייד בפנסים.

איך מגיעים? הכניסה נמצאת כֿ־100 מטר משער שכם. הכניסה בתשלום. סגור בשבת.