שלושה תושבי הכפר טובא זנגריה נעצרו בחשד שהפעילו חברת שמירה פיקטיבית, שגבתה דמי חסות (פרוטקשן) בסך של למעלה מ-11 מיליון ש"ח מעשרות בעלי עסקים בצפון הארץ. חקירת המשטרה החלה לאחר שהתברר כי לאחר שנתיים לאחר שסוכלה פעילותם של "חברות השמירה" שהופעלו על ידי עברינים תושבי הכפר טובא זנגריא, היא החלה שוב פעילות של גביית דמי חסות ברחבי הצפון. במהלך החקירה התגלה שקרובי המשפחה של העבריינים שנכלאו בשנת 2017, הקימו חברה חדשה וביולי 2018 לאחר שקיבלו אישור להפעלת חברת שמירה החלו אט אט לגבות דמי חסות מאותם "לקוחות" של חברות השמירה שפעילותן סוכלה על ידי המשטרה. 

בשל מגבלות החוק באשר לעבירת גביית דמי החסות פעלו החוקרים, בליווי הפרקליטים, על מנת לאסוף תשתית ראייתית לעבירות מרמה אותם ביצעו העבריינים כנגד גופי הרגולציה של חברות השמירה בישראל. בין העבירות: קבלת דבר במרמה, עבירות הלבנת הון, שימוש במסמך מזוייף ועבירות בתחום התאגידים ועבירות לפי פקודת מס הכנסה. במהלך החקירה המסועפת שבה לקחו חלק 20 חוקרי משטרה המתמחים בתחום הכלכלי, בשיתוף חוקרי מס הכנסה, נחקרו עשרות עדים ובוצעו מאות פעילויות חקירה. 

מהחקירה עלה כי החשודים קיבלו אישור להפעלת חברת השמירה ממשרד המשפטים ומשרד העבודה לאחר שנעזרו בשלד של חברה קיימת, שהוקמה על ידי אחד החשודים, תוך מתן הצהרות כוזבות והצגת מצגי שווא. חוקרי המשטרה התרכזו באופן קבלת האישור להפעלת החברה, אישור שהוא הכרחי על מנת לקיים את פעילות גביית דמי החסות, בכך שמאפשר לבעלי העסקים להצדיק את הוצאת הכספים כנגד חשבונית "חוקית" ואף מספק את חברות הביטוח המבטחות את בתי העסק.

בנוסף, במהלך החקירה התרכזו החוקרים בעבירות כלכליות הקשרות להפעלת חברת השמירה והוצאת הכספים ממנה על ידי החשודים תוך ביצוע עברות שונות בתחום התאגידים והעלמות מס. החשודים זומנו בימים האחרונים לשימוע לפני הגשת כתב אישום.

מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא מסר: "אנו נאבקים בתופעת גביית דמי החסות בצפון בכל הכלים העומדים לרשותנו, פעילות חקירה כנגד חשודים וארגונים, פעילות משותפת עם הישובים באבטחה ומניעת פשיעה חקלאית, וגם בתחום החקיקה. עד כה, לתופעת גביית דמי החסות לא ניתן מענה הולם בחקיקה, עובדה שהקשתה רבות על פעילות המשטרה".

"אנחנו לא מחכים ומצאנו את הדרכים לבסס תשתית ראייתית כנגד העבריינים בעבירות עקיפות כדי להביא לחיסול פעילותם והעמדתם לדין. אני מקווה ששינוי החקיקה המבוקש יקודם במהירות ויאפשר למשטרה ולמערכת אכיפת החוק לפעול בצורה יעילה הרבה יותר כנגד התופעה, תופעה אשר השתרשה באוכלוסיות ואזורים מסויימים במשך עשרות שנים", הוסיף.