פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת מסלע המחלוקת לסלע הפיוס של הקיום האנושי. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים והמגוונים.

פרק 59: תיאורית המקדש – מחוץ לקופסה

אם מישהו לפני כאלפיים שנה היה כותב את ההיסטוריה של בית המקדש, הוא קרוב לוודאי לא היה מדמיין את העיסוק העכשווי במיקום, זוויות, פתחים ועוד של בית המקדש. כמה גלגולים עברו על המקום, אפילו רעידת אדמה הייתה בו.

המקום שהיה נטוש, זנוח ומופקר במשך מאות בשנים הפך לעיסוק כמעט אובססיבי למי שמכנה את עצמו פעיל הר הבית והמקדש. בשם ''החפירות'' הספרותיות בנושא נפגשתי עם גל ערמון סופר סת''ם וחוקר היסטוריה, שלשיטתו מיקום בית המקדש וזוויותיו הם שונות ממה שמקובל לחשוב היום, אפילו הגדיל לעשות והביא זווית ראיה אחרת, שונה מכל מה שנשמע עד כה.

דבריו מעוגנים במשנה, כך שהתיאוריה שלו כמו של אחרים, אכן מתקבלת על הדעת. מה שבטוח הוא שכל הטיעונים הללו הם הנחות לא מבססות, את האמת נדע כאשר יתרחש במקום אירוע שיחשוף את האמת לאמיתה ויגלה אותה כפי שהיא. עד אז ניתן לשער השערות להניח הנחות ולחשוב מחוץ לקופסה.