אחד הדברים המכאיבים ביותר הוא לקרוא מדי שנה את הידיעות על נטישת כלבים בידי משפחות שיוצאות לנופש, בין אם בארץ ובין אם בחו"ל. אמנם מדובר במיעוט שבמיעוט, ורוב אוהבי הכלבים מתייחסים לכלב כאל בן משפחה ולעולם לא היו עושים מעשה כזה, ועדיין אי אפשר להתעלם מהמגמה שהולכת וגוברת, בעיקר לקראת חודשי הקיץ והחגים.

התעריפים הגבוהים מאוד של חופשות משפחתיות בארץ גורמים לכך שההוצאות עבור פנסיון לכלב, שנוספות על מחיר החופשה, עשויות להיות גבוהות מדי עבור משפחה ממוצעת. בחודשים האחרונים החלה מגמה מבורכת בקרב כמה בתי מלון ואתרי נופש, שהבינו שחברו הטוב ביותר של האדם רוצה גם הוא לנפוש עם משפחתו, והם מאפשרים כניסת כלבים לתחומם. זוהי ללא ספק חלופה שעשויה לא רק לחסוך לכם כסף, אלא גם לספק לכם שקט נפשי ופחות חרדות נטישה לכלבכם.

השאלה הראשונה הנשאלת היא איך מחפשים מקומות אירוח עם כלב. "בשביל לצאת לאירוח זול עם הכלב, צריך לעשות עבודת שטח יסודית", אומרת אירנה נבוטובסקי, מההתאחדות הישראלית לכלבנות. "מקומות האירוח נחלקים לכמה סוגים: אלה שמדגישים שהם מארחים כלבים בשמחה ואף מציעים צ'ופרים מיוחדים עבורם ומקומות שלא מציינים כלום בנוגע לאירוח בעלי חיים, אך כשמתקשרים אליהם ושואלים באופן ישיר ייתכן שיסכימו לשילובו בחופשה. אל תסתפקו במה שכתוב באתר, מצאתם מקום מתאים? תמיד תשאלו".

עוד מוסיפה נבוטובסקי כי חשוב לוודא שהמקום מותאם לשהיית כלב. "האם יש ציוד מתאים או שעליך להביאו עמך? האם יש תוספת תשלום על ציוד נוסף? חשוב לברר היכן בדיוק ממוקם הצימר, הבקתה או האוהל ועד כמה יהיה לכלב נוח. למשל, בחלק מהמקומות הכלבים של הבעלים נמצאים בעצמם בחצר. לכן לפני ההגעה ולפני הוצאת הכלב, כדאי לברר אם הכלב המארח לא מסתובב חופשי ומחפש אחר טרף קל".
ומה בנוגע לכלוב אישי או לכלב שרגיל להיות בכלוב בזמן שהותו בבית?

"מצאתי שנוח מאוד להגיע עם כלוב אישי, בייחוד אם יש לך גור שטרם סיים את תקופת האילוף. ברוב המקרים, הכלב, אם הוא רגיל לכלוב מהבית, ירגיש נוח ובטוח בכלוב במקום החדש, יוכל להתמודד ולהיות רגוע. בטח ובטח שמומלץ לקחת איתכם לכל מקום את הכרית שאליה הכלב רגיל. בכל מקום חדש זה יסמן לכלב את המקום שלו ויקל עליו את המעבר. כמובן לא לשכוח כלי אוכל ומים ואת האוכל הרגיל של הכלב. בעיניי לא יהיה חכם לשנות מזון בזמן שינוי אחר כמו טיול".

האם צריך להיערך באופן מיוחד לקמפינג?
"אם אתם יוצאים לקמפינג או ללינה באירוח דמוי טבע - בונגלו, אוהלים, חושות וכדומה - הביאו בחשבון שהכלב יהיה חשוף כמוכם לחיות אחרות שיש בטבע. זה יכול להיות ג'וק לא נחמד או חזיר בר או תן שמסתובב באזור, והכלב יכול להגיב אליו. גם אם בעלי המקום לא דורשים מכם לקשור את הכלב, חשוב שהוא יהיה קשור תמיד ובהשגחתכם. בשביל זה יש רצועה ארוכה, שהיא לרוב נוחה מאוד במצבים האלה, או כלוב כמו שכבר הזכרנו".

"חשוב לשקף לבעלי המקום תמונת מצב אמיתית ומדויקת ככל האפשר על הכלב - גזעו, גודלו, מצבו והתנהגותו - כדי להבטיח חוויה חיובית", מוסיף טל יפה, דובר ההתאחדות הישראלית לכלבנות. "נופשים ישראלים נוטים לעגל פינות בתיאור, וזה עלול להביא לידי פיצוץ ולחוויה לא נעימה. כבר שמענו לא מעט סיפורים על מלונות ברחבי העולם שהגיעו אליהם מטיילים ישראלים עם כלב אחרי סגירת החופשה והטיסה, ורק במקום, אחרי מבט על הכלב, מתקבלת ההודעה שלא זו כוונת המשורר, הכניסה מוגבלת - ולך חפש עכשיו מקום במדינה זרה. אותו הדבר בישראל. האינטרס של כל הצדדים צריך להיות לייצר תמונת מצב מדויקת ככל האפשר".

ומה בנוגע לעלויות?
"צריך לזכור שבחלק מהמקומות השהייה של הכלב תהיה כרוכה בעלות נוספת.לפעמים זה מופיע באותיות הקטנות מאוד בתיאור המלון באתר או ברשת הזמנת המלונות - אך הסכום יכול להיות בעל משקל בשקלול ההעדפות ביחס למלון כזה או אחר, ולכן חשוב לוודא ולשאול לא רק על האפשרות להכניס כלב, אלא גם על העלות. אבל חשובה יותר מהכסף היא העצה, שרלוונטית גם פה בישראל, לדאוג מבעוד מועד למקרי חירום. כדי להימנע ממצב של חיפוש בשעת הצורך, בררו מהי הקליניקה הקרובה ביותר למקום שהייתכם, מהן שעות הפעילות בה וכן דאגו שיהיה לכן טלפון של וטרינר לשעת חירום".

כלבים אורבניים

"כשהגעתי לפני יותר מ־40 שנה למשמרת הראשונה שלי כפקיד קבלה במלון בזל, קידמה את פני בדלפק הצ'ק אין טריקסי, מי שהייתה באותה עת כלבתו של לסלי אדלר, שותפי להקמת רשת אטלס ולניהולה", מספר דני ליפמן, מנכ"ל רשת מלונות הבוטיק אטלס. "לאורך שנים רבות אירחנו בחלק ממלונות הרשת את ההולכים על ארבע ובעליהם. חלק לא מבוטל ממנהלי המלונות שלנו הם בעלי כלבים, והם מביאים אותם עמם למלונות. גם במסדרונות המשרדים שלנו אפשר למצוא כמעט בכל רגע נתון לפחות כלב אחד שמתרוצץ לו. לכן היה זה אך טבעי עבורנו לעשות זאת - ובחמש השנים האחרונות מיסדנו את נושא אירוח הכלבים.

ברשת מלונות הבוטיק אטלס, שלה 16 בתי מלון ברחבי הארץ, פתחנו בצורה רשמית את שערינו בפני ההולכים על ארבע. כל מלונות הרשת מקבלים כלבים בכל גודל ומשקל ללא תוספת תשלום, ומציעים גם להם - ולא רק לבעליהם - שלל פינוקים ואטרקציות. כך, למשל, כלבים המתארחים במלונות יכולים ללון במיטה מיוחדת המותאמת לגודלם, ליהנות מקערות אוכל ושתייה ייעודיות ומצעצועים, כדי שגם הם יעשו חיים בחופש".

מלון "פבריק" בתל אביב, ששייך לרשת, הוא אחד המלונות שמאפשרים ליהנות מנופש אורבני במרכז העיר עם הכלב, שנביחותיו לא רק שלא יפריעו לאיש אלא גם ישמחו את יושבי מרפסת השיזוף הקסומה של המלון. זה מצוין גם לאנשים שעושים עסקים בעיר ולא מעוניינים להשאיר את כלבם בבית. כאמור, אירוח הכלבים הוא ללא תשלום נוסף וללא הגבלת גודל.
גם מלון NYX תל אביב ו־NYX הרצליה

כלב מתארח בניקס (צילום: יח''צ)
כלב מתארח בניקס (צילום: יח''צ)

 שמחים לארח אתכם ואת חבריכם הנאמנים ביותר לצדכם ולספק להם שירותי VIP מהשורה הראשונה כמו מיטה ייעודית מעוצבת, קערת מזון פרימיום, קערת מים וצעצוע. "אורחים רבים שמחים לגלות את חבילת Dog Friendly, המאפשרת כניסה של כלבים למלון, ומופתעים מהפסיליטיז שאותם אנו מציעים. יש לנו חדרים שנקראים 'חדרי דלקס חיות מחמד', והם מיועדים לאורחים שבאים עם הכלב שלהם", אומר ואדים דולז׳נסקי, מנהל מלון NYX תל אביב.

היידי בת ההרים

רשת מלונות מטיילים, המונה שישה מלונות באווירה כפרית ומתחם קמפינג חדש הפזורים בגליל המערבי והעליון, מאפשרת לכלבים לרוץ במרחבים הירוקים והפתוחים (כל המתחמים מקבלים כלבים, מלבד מלון מטיילים מטולה). הרשת מציעה לרכישה ערכת טיול חדשה למטיילים עם כלבים - "מטיילים על ארבע" - המכילה קערה מתקפלת למים או לאוכל, צעצוע ומחזיק שקיות לרצועה. מי שמגיע לקבלה יכול לקבל המלצות לטיול משפחתי עם הכלבים באתרים ובאטרקציות בסביבה.

כלב במלון (צילום: יח''צ מלונות מטיילים )
כלב במלון (צילום: יח''צ מלונות מטיילים )

מלון מטיילים ארץ דפנה וקמפינג דפנה ממוקמים בקיבוץ דפנה, למרגלות החרמון, טובלים בנופי הגליל העליון, עמק החולה ורמת הגולן. חדרי המלון המעוצבים מרווחים ומתאימים לאירוח זוגות ומשפחות עם כלבים. המרחבים הירוקים המקיפים את החדרים ונחל דן
שנמצא במרחק הליכה מהחדרים מזמינים לחוויית אירוח שלווה ונעימה גם את ההולכים על ארבע.

מלון מטיילים אילון, הממוקם בפאתי פארק גורן בקיבוץ אילון וגובל ביער אלונים וחרובים, מבטיח לכם חופשה שלווה ונעימה במרחק נסיעה קצרה ממוקדי עניין רבים וטיולים מונגשים שנוחים גם לכלבים. חדרי המלון מעוצבים בקווים נקיים ונעימים, מוקפים במרחבים המאפשרים מפגש משפחתי גדול וחיבור אמיתי לטבע.

בכפר הנופש הווילג' - מלון מטיילים על הירדן, בלב עמק החולה ובמרחק הליכה ממקור הירדן - תמצאו בקתות נעימות, וגם וילה, שישמחו לארח את חברכם הנאמן. בואו לטבול בנוף רכס הרי נפתלי ורמת הגולן כשמסביב מרחבי דשא ועצים נעימים. באזור שלל מסלולי טיול בדרגות קושי שונות שיתאימו גם למשפחות עם כלבים.

בנוגע לתוכנית המסע, הכל תלוי בתוכניות שלכם לחופשה. אם בכוונתכם לבלות בעיקר בשטח המלון, רוב הסיכויים שהכלב יוכל ליהנות מפעילות חופשית יחד אתכם, אבל אם אתם רוצים לטייל מחוץ למלון, בדקו אילו שמורות טבע פתוחות למטיילים עם כלבים או אילו אזורים יתאימו לטיול מסוג זה ומה תנאי הטיול השונים (למשל, שהכלב יהיה קשור ברצועה במהלך הטיול). התייחסו גם לכושר הגופני של הכלב בעת בחירת דרגת הקושי של המסלול וכן הביאו עמכם צידה לדרך וסמנו תחנות עצירה למנוחה למען רווחתו.

ארגנו את הטיול כך שתוכלו לצאת למסעדות והכלב יישאר בחדר. רצוי לסעוד בקרבת המלון כדי לא להשאירו לבד לאורך זמן במקום שאינו מוכר לו היטב. אפשר גם לבחור במסעדות שבהן יש מקום בחוץ ומותר להגיע עם הכלב.