ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של חברת הכנסת שרן השכל לאי הפללה של צרכני קנאביס וכעת היא תעבור להצבעה טרומית במליאה.

לפי יוזמי החוק, מטרת הצעת החוק היא להפסיק את "הרדיפה המשטרתית" אחרי צרכני קנאיס, ולמנוע הפללה של בגירים העושים שימוש בקנאביס לצריכה עצמית בלבד. החוק יבטל את הוראת השעה שנחקקה ע"י ארדן לפני מספר שנים, הותירה את הפללת המשתמשים על כנה וגרפה מיליוני שקלים בדמות קנסות.

ההצעה קובעת כי בגיר לא יישא באחריות פלילית בשל החזקה של קנאביס במקום שאינו ציבורי, בכמות לשימוש עצמי. עוד קובעת ההצעה כי יש לתקן את פקודת הסמים המסוכנים ולהוציא את ה-CBD מגדר סם מסוכן. 

יו"ר סיעת תקווה חדשה, ח"כ שרן השכל אמרה: "לאחר שש שנות מאבק, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק שלי לאי-הפללה והיא תעבור להצבעה בטרומית. אני גאה להביא היום בשורה למעל למליון צרכני קנאביס ועשרות אלפי חולים שזכויותיהם נפגעות מעת לעת, ומובלים על ידי החוק למעגל הפשע בעל כורחם וללא כל סיבה מוצדקת. 

השכל המשיכה ואמרה: "אני מודה ליו"ר מפלגת תקווה חדשה, שר המשפטים גדעון סער, שהעביר את הצעת החוק בועדה למרות האתגרים ותמך בהצעת החוק שלי באופן מלא וגאה על כך שלא היסס להלחם על מנת להכניס את הנושא להסכמים הקואליציוניים בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל". 

"כמי שנאבקה בשש השנים האחרונות בנושא, אני שמחה ונרגשת", אמרה ח"כ השכל ל"מעריב" לקראת הדיון. 

"מפלגת תקווה חדשה הבטיחה וקיימה. לאחר שהכנסנו את הנושא בפעם הראשונה בהיסטוריה להסכמים הקואליציוניים, היום צפוי לעלות חוק אי־ההפללה של צרכני קנאביס, וזהו הצעד הראשון בדרך למימוש הבטחת הבחירות", אמרה.

לדברי שרן, כל חברי הקואליציה אמורים לתמוך בהצעת החוק, שהיא חלק מההסכמים הקואליציוניים.

הצעת החוק קובעת כי בגיר לא יישא באחריות פלילית בשל החזקה של קנאביס במקום שאינו ציבורי, בכמות של עד 50 גרם לשימוש עצמי או בכמות של עד 15 זרעים לשימוש עצמי, או בשל שימוש בקנאביס בנסיבות דומות.

עם זאת, המשתמש בקנאביס בכמות לשימוש עצמי בשטח ציבורי - דינו קנס של 500 שקל, והמחזיק קנאביס בכמות העולה על הכמות לשימוש עצמי שלא לצורך סחר, דינו קנס של 2,000 שקל. "אני מניחה שיהיו אתגרים נוספים בדרך, אך אני נחושה להמשיך בדרך הזו ככל שיידרש", אמרה השכל.

התכנון היה שבתוך שלושה חודשים מרגע הקמת הממשלה יעבור החוק לאי־ההפללה של צרכני הקנאביס. לאחר מכן, בתוך כשנה, תונהג רפורמה בתחום הקנאביס הרפואי.