אחת הסיבות להשמנה היא מחסור בשעות שינה, שלה יש הרבה גורמים. ד"ר מאיה רוזמן דיברה בתוכניתה ב-103FM על מזונות וגורמים שעלולים להפריע לשינה שלכם והסבירה ממה כדאי להימנע כדי לישון כמו שצריך. לדברי ד"ר רוזמן, כשישנים 6 שעות או פחות, יש הפחתה בהפרשת הורמון השובע, ועליה בהפרשת הורמון הרעב. גם העייפות בפני עצמה גורמת לצורך באנרגיה זמינה, כלומר סוכרים שייספגו מהר ויתנו כוח בזמן עייפות, ולכן יחד עם העלייה ברעב הפיזי יש צריכה מוגברת של פחמימות ושומנים. בנוסף, בגלל שאין הרבה כוח כשעייפים, אז גם שורפים פחות קלוריות במשך היום, במיוחד כאשר עושים פעילות גופנית - אז מצליחים פחות, ושורפים פחות.

אילו גורמים ומזונות עלולים להפריע לשינה?
רעב: לא כדאי ללכת לישון על קיבה ריקה ועם בטן מקרקרת. תחושת רעב מפריעה לאיכות השינה. אם עבר הרבה זמן מארוחת הערב עד שהולכים לישון, כדאי לאכול משהו קטן כמו יוגורט או כריך או בננה, ולא ללכת לישון רעבים.

ארוחה כבדה וגדולה: אם אכלתם ארוחה גדולה שעה לפני השינה והיא עדיין לא התעכלה, זה עלול להפריע להירדמות ולאיכות השינה.

דיאטת כסאח: דיאטות דלות מדי בקלוריות מפחיתות את ייצור החום בגוף ואת היכולת להירדם, וגורמות לשינה מקוטעת. חוסר השינה, כאמור, גם תורם לעלייה בצריכת הקלוריות.

פעילות גופנית לילית: הפעילות גורמת לעלייה בקצב הלב ובמטבוליזם של הגוף. העלייה בקצב הלב יכולה להימשך ולרדת בהדרגה אפילו כמה שעות אחרי הפעילות. אם אתם מתקשים להירדם, רצוי לבצע פעילות גופנית עד 4 שעות לפני שהולכים לישון. פעילות גופנית בשעות היום, לעומת זאת, עוזרת לשינה טובה יותר.

קפאין: אצל חלק מן האנשים, קפאין גורם לעלייה בלחץ הדם ולעירנות. כדאי לנסות למשך שבוע לשתות קפה רק בבוקר, ולוותר על משקאות שמכילים קפאין כבר משעות הצהריים, כולל תה, תה ירוק, קולה ומשקאות אנרגיה. 

סוכר לבן: הסוכר נספג במהירות לגוף ונותן אנרגיה זמינה ומיידית. כדאי לנסות להימנע מממתקים, עוגיות, עוגות, שוקולדים, מיצים וכל מה שמרוכז בסוכר החל משעות הערב המוקדמות.

צבעי מאכל: במחקרים מסוימים, התגלה שצבעי המאכל הסינתטיים הצהובים כמו טרטרזין גורמים להתנהגות היפראקטיבית. צבעים אלו מגיעים בדרך כלל בממתקים שמכילים סוכר ואז השפעתם גדולה יותר, אבל הם נמצאים גם בחטיפים ואפילו בדגני בוקר מסוימים. כדאי להימנע מהם לחלוטין בלי קשר לשעה במשך היום.

אז נכון שכדי לשפר את איכות השינה יש צורך בלא מעט שינויים, כמו גם הקטנת חשיפה למסכים בשעות הערב, יצירת תנאי שינה מושלמים מבחינת שקט ותאורה, וללא הסחת דעת - אבל אם התזונה יכולה לעזור, למה לא לנסות?

ואולי, חשוב גם לתאם עם עצמנו ציפיות. מה נחשב לשינה טובה? בגיל 60-50 לא ישנים כמו בגיל 8, ואין טעם לצפות לשינה רצופה של 9 שעות. חשוב לבדוק מה נחשב תקין או ממוצע בכל גיל, ולהקטין את הציפיות מהשינה בהתאם.