המסע לירח - ניסיון שני: עמותת SpaceIL הודיעה היום (ראשון) על השלמתו של גיוס כספי בהיקף יוצא דופן של 70 מיליון דולר. קבוצת יזמים-פילנתרופיים הכוללת את פטריק דרהי (Patrick and Lina Drahi Foundation), מוריס קאהן (Kahn Foundation), Moshal Space Foundation ושותפים אנטרה קפיטל תרמה את הכסף. בעקבות המהלך הזה, ישנה סבירות גבוהה שתקצוב הפרויקט, שעלותו מוערכת בכ-100 מליון שקל, תשולם ותאפשר לעמוד בלוח הזמנים לשיגור בשנת 2024.

בעקבות גיוס הסכום, מונה דירקטוריון חדש לעמותה והוא כולל את נציגי התורמים החדשים. בראש הדירקטוריון יעמוד מוריס קאהן, בנוסף אליו התמנו דירקטורים נוספים: אנג'לינה דרהי, יו"ר קרן פטריק ולינה דרהי; עמליה זרקא, מנהלת הקרן הפילנתרופית של משפחת דרהי; טל גרנות גולדשטיין' מנכ"לית קבוצת HOT; פרנק מלול' מנכ"ל i24; אביעד איל' שותף מנהל ב-Entrée Capital ונציג של Moshal Space Foundation; דפנה ג'קסון' מנכ"לית Kahn family office. אלו מצטרפים לחברי הדירקטוריון הקיימים' ביניהם: פרופ' איציק בן ישראל, אבי חסון, אריה הלזבנד ויעקב לוי.

משימת ״בראשית 2״ מתוכננת לשבור מספר שיאים בהיסטוריית החלל העולמית ביניהם: נחיתה כפולה על הירח במשימה אחת; נחיתה בצד הרחוק של הירח (עד היום רק סין הצליחה לנחות שם); הנחתות (הצמודות לחללית האם) תהיינה החלליות הקטנות ביותר ששוגרו אי פעם לחלל (כל אחת מהן שוקלת 120 ק"ג עם דלק ו-60 ק"ג בלי דלק); בנוסף, חללית האם מתוכננת למשימה ארוכת טווח של כ-5 שנים ותהווה פלטפורמה לפעילות חינוכית מדעית בארץ ובעולם, באמצעות חיבור מרחוק, אשר יאפשר לתלמידים ממדינות שונות להשתתף במחקר מדעי בחלל העמוק.

שתי נחיתות על הירח במשימה אחת? (צילום: הדמיה: spaceIL)
שתי נחיתות על הירח במשימה אחת? (צילום: הדמיה: spaceIL)

אנג’לינה דרהי, יושבת ראש קרן פטריק ולינה דרהי' אמרה כי "אנו שמחים להיות שותפים בפרויקט היסטורי זה, שיחזק את מעמדה של ישראל כשחקנית בזירה הבינלאומית ויעורר השראה בקרב בני נוער ברחבי העולם. קרן דרהי שמה לעצמה מטרה לקדם חדשנות ויזמות כמו גם חינוך מדעי, על מנת לבסס את מדינת ישראל כמעצמה עולמית בתחומים אלו. במסגרת הפרויקט הקרן תתמקד בקידום האספקט החינוכי החשוב. אנו גאים בשותפות זו, המתקיימת לצד פרויקטים נוספים של הקרן בהקמתם של מרכזי חדשנות אקדמיים מובילים בישראל ובחול".

מוריס קאהן, יו״ר דירקטוריון SpaceIL, אמר כי ״פרויקט 'בראשית' הוא משימת חיי ולכן החלטתי לשוב אליו. אני מתכוון לעשות הכול על מנת להחזיר את ישראל לירח, והפעם לנחיתה היסטורית כפולה. כיזם אני מאמין שצריך להמשיך ולדחוף לאתגרים חדשים כל הזמן ואף להכפיל את הסיכון, המשימה החדשה שלפנינו תשים שוב את ישראל הקטנה כחלוצה עולמית גם בתחום החלל. אני גאה להיות חלק בקבוצה של יזמים, פילנתרופים, חולמים ובראשם משפחת דרהי, שהצטרפו למסע החדש במרוץ של קבוצות פרטיות לחלל״.

אבי אייל, שותף ומנכ"ל באנטרה קפיטל ונציג Moshal Space Foundation: "אני מאמין כי ליזמים ומשקיעים שהצליחו במדינת הסטארטאפ, יש מחויבות להעניק בחזרה לשכבות שונות בחברה הישראלית כדי להרחיב את מעגלי ההצלחה. כחלק מהמחויבות שלנו לדור ההמשך ובכדי שישראל תמשיך לפרוח ולהיות דוגמה למדינות אחרות, אנו חייבים להשקיע בחינוך הטכנולוגי של הדור הבא, לפתח את סקרנותם, לחשוב מחוץ לקופסא ולפרוץ גבולות אל הבלתי אפשרי. זהו כבוד עבורנו להשתתף ולקחת חלק בפרויקט של SpaceIL״

שמעון שריד מנכ"ל SpaceIL ציין: ״אני מודה לתורמים היקרים שלנו אשר מאמינים בכוחה של משימתה הייחודית של בראשית2 לעורר השראה לדור שלם של תלמידים וחולמים, ועל הבעת האמון ביכולתה של SpaceIL לממש משימה אתגרית זו, אשר תמצב את מדינת ישראל והתעשייה הישראלית, בחזית הטכנולוגיה העולמית, בכל הקשור לפעילות בחלל העמוק".

SpaceIL היא עמותה ללא כוונת רווח הפועלת לקידום הדור הבא של המדענים, מהנדסים וחולמים דרך משימות חדשניות בחלל העמוק, באמצעות מדע מתקדם וחינוך והשראה בתחומי הטכנולוגיה והמדע. לעמותה מאות מתנדבים והיא הצליחה בשנות פעילות לגעת במעל לשני מיליון ילדים. באפריל 2019 הפכה לגוף הפרטי הראשון שהגיע לירח במסגרת משימת ״בראשית״, ובכך מיצבה את ישראל כמדינה השביעית שהגיעה לירח והמדינה הרביעית שניסתה לנחות על הירח אחרי ארה"ב, רוסיה וסין.