השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג (מרצ), שוחחה הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על המשבר שהתחולל אמש בקואליציה, כאשר מפלגת רע"מ איימה להפסיק להצביע עם הקואליציה, עד שהוחלט למלא את דרישתה להעברת מנהלת הבדואים למשרד הרווחה.

"אני חושבת שצריך להבין איך מתנהלת פוליטיקה, זה ניהול קואליציה, להתחשב בשותפים. בהחלט היה מו"מ קואליציוני בזמן הרכבת הקואליציה כמו שהיו דרישות לכול סיעות הקואליציה, והקואליציה מתחילה למלא אחד הדרישות. "אני חושבת שזו הצגה ציורית של המציאות שחודש מתחילת הכהונה של הקואליציה מתחילים לאט לאט או מהר מהר למלא אחד דרישות קואליציוניות של כל השותפים. זה מה שעשינו כאשר התחלנו לשנות חוקים, כאשר הצבענו על חוקים. אתמול הצבענו על חוק אי הפללה בוועדת שרים לחקיקה וזה חלק מהדרישות הקואליציוניות", פתחה זנדברג את דבריה.

"פוליטיקה תמיד יש, וזה תמיד יותר חינני לסקר את הפוליטיקה מאשר המהות. המהות היא שזו קואליציה שבאופן היסטורי וחשוב לוקחת בחשבון סביב שולחן קבלת ההחלטות גם את נציגי הציבור הערבי, וזה מגיע עם דברים כמו התייחסות לציבור הבדואי בנגב, כמו למשל חוק האזרחות. השיטה היא לקחת בחשבון את העמדות ואת הדרישות והסיכומים עם כל סיעות הקואליציה, זה נכון למרצ וזה נכון לרע"מ. זו שיטה טובה, זו לא שיטה פסולה או יוצאת דופן", הוסיפה.

כשנשאלה האם נכון שלפיד ובנט והקואליציה יקיימו דיאלוג עם הרשימה המשותפת כדי שתהווה רשת ביטחון, השיבה זנדברג: "כן, אני חושבת שזה נכון ואין בזה פסול, להפך. גם המשותפת מייצגת נתח משמעותי מנציגי הציבור הערבי, כמו מרצ, ואני גאה שאנחנו שלחנו שר ערבי , יש גם ערבים במדינה ואני שמחה שיש ערבים בקואליציה. זה דבר טוב, זה דבר היסטורי. פעם ראשונה 20 אחוז מאזרחי המדינה מיוצגים באופן משמעות. תמיד יש פוליטיקה זה לגיטימי וזה קורה. תראה איזה סכסוכים יש בליכוד ובין סיעות הימין והשמאל. בשורה התחתונה יש מהלכים פוליטיים שלוקחים בחשבון את הקולות של הציבור הערבי, זו בשורה חשובה".

"הניסיון של נתניהו והימין לצייר כביכול שהשמאל מוקצה ומעולם לא דיברו או ידברו איתם, זה ציור לא נכון של המציאות שטבול בגזענות. נתניהו כשרצה להקים קואליציה היה הראשון שהעיף את הגזענות הצידה ואמר זה לגיטימי. אנחנו לא תלויים ולא צריכים להיות תלויים בנתניהו. חלק מהעידן החדש והשינוי שהממשלה הביאה זה התייחסות אמיתית לנציגי הציבור הערבי שנמצאים לפחות בשלוש-ארבע מפלגות", הוסיפה.

על העימותים בתוך הקואליציה הוסיפה זנדברג: "היה לנו דיון בוועדת השרים לענייני חקיקה יש מספר לא מעט של חוקים שהגיע מספסלי האופוזיציה, שרוצים לקדם חוקים שבעיניי ובעיניי הרבה מאוד מהשותפים בקואליציה פסולים לכן אנחנו מבקשים להתנגד או לדחות אותם. תראה, הקואליציה הזאת מבוססת על זה, היא לא הומוגנית, שיש בה חוסר הסמכות בהרבה נושאים וכמו שעשינו בחוק האזרחות או במקרים אחרים, יש לנו הסכמות שהנושאים ששנויים במחלוקת לא לקדם בתקופת הממשלה, זה המטרייה שנמצאת מעל כולנו".

כשנשאלה כיצד תצביע מרצ אם חוק האזרחות יבוא שוב להצבעה, השיבה: "מרצ מתנגדת לחוק הזה, זה לא סוד, היא התנגדה לו 18 שנה ועתרה נגדו לבג"ץ. הסכמנו תמורת שינויים משמעותיים במציאות של כמה אלפי משפחות ישראליות שחייהן ישתפרו בזכות המעורבות שלנו הסכמנו לעשות את השינוי הזה. כל הצבעה וכל אירוע כזה אנחנו נבחן. אם יהיה רצון להעלות את זה שוב, אני חושבת שאת האירוע הזה צריך לשים מאחורינו ולהתקדם הלאה".

לבסוף התייחסה זנדברג לפסיקת בג"ץ שאישרה הליך פונדקות לזוגות להט"בים: "יום בהחלט חשוב לקהילה שלמה שמצפה לשוויון זכויות ושהייתה מופלית עד עכשיו, וממשיכה להיות מופלית בהרבה דברים אבל לפחות בנושא זהה הייתה השוואה לזוגות הסטרייטים. זו החלטה חשובה, חשוב שניצן הורוביץ ומשרד הבריאות תמכו בה. עוד משהו שקרה אתמול, אתמול מומש עוד חלק חשוב בהסכם הקואליציוני איתנו וזה הכניסה של מס פחמן לתוקף. אני חושבת שיש כמה דבירם כמו נושא הפונדקאות והסביבה והכניסה בפעם הראשונה שמדינת ישראל תיקח בחשבון את המחיר האמיתי של זיהום האוויר שזה דבר שאני דאגתי ורציתי להכניס להסכם הקואליציוני וייכנס לחוק ההסדרים הקרוב .אנחנו משפיעים לטובה".