"בתום הליך גישור מורכב": מדינת ישראל וחברת הביטוח של המכינה הקדם צבאית בני ציון יפצו את משפחות ההרוגים והנפגעים באסון נחל צפית בסכום של 24 מיליון ש"ח, כך הכריע היום (שני) החשב הכללי במשרד האוצר. 

אישור החשב התקבל על רקע המלצת הפרקליטות לפשרה בין משפחות הנספים למדינה ולחברת הביטוח. לפי ההסכם, חברת הביטוח תישא בחלק הארי של תשלום הפיצויים לתובעים, בסך כ-18 מיליון ש"ח, ואילו המינה תישא ביתרה בסך של כ-5.8 מיליון ש"ח.

במקביל, 11 תביעות הנזיקין נגד משרדי החינוך והביטחון, וכן נגד מנהל המכינה יובל כהאן, המדריך אביב ברדיצ'ב, העמותה המפעילה את המכינה וחברי הוועד המנהל של העמותה, תסולקנה מחוץ לכותלי בית המשפט.

אסון בנחל צפית (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אסון בנחל צפית (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

עם זאת, ללא קשר להליך הפיצויים, מתנהל בימים אלו הליך פלילי נגד מנהל המכינה, יובל כהאן והמדריך אביב ברדיצ'ב. נגד השניים הוגשו כתבי אישום המייחסים להם עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה, וזאת בשל אחריותם למותם של עשרה מתלמידי המכינה ומהמועמדים ללמוד בה, ופציעתם של שניים מהם.

כזכור, תשע נערות ונער אחד, תלמידי המכינה הקדם-צבאית בני ציון שלוחת תל אביב ומועמדים ללימודים במכינה, נספו לאחר שיצאו לטיול גיבוש בנחל צפית נקלעו בדרכם לשיטפון בזק עז, בעיצומו של פרק גשם חריג בעוצמתו לעונה.

בחודש פברואר השנה הוקמה ועדת בדיקה למניעת אסונות תוך כדי פעילותן של מכינות קדם צבאיות. ממשלת ישראל העניקה לוועדת הבדיקה סמכויות של ועדת חקירה, וזאת כביטוי להכרתה של המדינה בחומרת האסון ובחשיבות בחינתו.