אחרונה התפנתה משרת יו”ר הסוכנות היהודית עם בחירת יצחק הרצוג לכהונת נשיא המדינה. שמות רבים של מי שאולי יוכלו לאייש את המשרה מועלים חדשות לבקרים, בעיקר במסדרונות הפוליטיים.

במשך שנים רבות הייתי מעורב במה שמכונה "עסקי העם היהודי" ועסקתי בקשרי ישראל והעולם היהודי. במשך שנים רבות טיפלתי בדוברות של הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית העולמית וקודם לכן של מגבית קנדה בישראל. כמו כן, במשך שנים שימשתי כדובר וכיועץ לארגון העולמי להשבת רכוש יהודי (איל”ר) ולאחר מכן כדובר וכיועץ מיוחד למצעד החיים הבינלאומי. גם כיועצו הקרוב של שמעון פרס בתקופת כהונתו כנשיא המדינה הייתי מעורב מאוד בקשרי בית הנשיא והעולם היהודי. כך שהעולם היהודי, על מבנהו וצרכיו, מוכר לי היטב.

מניסיוני רב השנים ומהיכרותי הקרובה עם הארגון והעולם היהודי, לדעתי השר לשעבר מיכאל ביטון מירוחם הוא האיש המתאים לשמש כיו”ר הנהלת הסוכנות היהודית. ביטון יכול להיות היו”ר הראשון מ"ישראל השנייה"; זו שהייתה מושא הפעילות של הסוכנות היהודית במשך שנים.

ראש מועצת ירוחם מיכאל ביטון (צילום: יח''צ)
ראש מועצת ירוחם מיכאל ביטון (צילום: יח''צ)


ביטון, 51, נולד למשפחת עולים ממרוקו, והוא בוגר תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן־גוריון ותואר שני בניהול מלכ"רים באוניברסיטה העברית. בין היתר, הוא גם בוגר קורסי מנהלים של החברה למתנ"סים ושל הסוכנות היהודית, עמית במכון גשר למנהיגות ובוגר תוכנית "גוונים" למנהיגות יהודית פלורליסטית בישראל. בין השאר, בשנים 2005־2006 שימש מנהל תכנון ופיתוח של מגבית קנדה בישראל, כך שעולם גיוס התרומות אינו זר לו.

לביטון יש, לדעתי, את הכישורים הנדרשים לשמש כיו”ר הנהלת הסוכנות היהודית. יש לו ניסיון ניהולי עשיר, ניסיון מיניסטריאלי והיכרות קרובה עם הפריפריה החברתית של ישראל, בזכות העובדה ששימש כראש המועצה המקומית ירוחם בשנים 2010־2018.

כמו כן, לביטון יש יכולת לגייס תרומות מהמקום האישי של קורות חייו וסיפורו האישי. גם מזגו הנוח והפשרני מתאים לדרישות התפקיד. ועל כן המלצתי הברורה והחד־משמעית לוועדת האיתור ליו”ר הסוכנות היא להתעלות מעל שיקולים מפלגתיים ופוליטיים ולבחור בלי היסוס בביטון לתפקיד.

יחד עמו כיו”ר, תחזור הסוכנות היהודית לימיה הגדולים כבעלת השפעה חשובה על בניין הארץ ובניין חברה צודקת ופלורליסטית כאן. ביטון הוא האדם הנכון במקום הנכון בזמן הנכון, ועל כל הנוגעים בדבר להתעלות מעל שיקולים מפלגתיים ולבחור בו לכהונה הרמה.