אני בעלת תואר ראשון, אבל כבר חמש שנים איני עובדת בגלל הריונות וכל מה שקשור בגידול הילדים. המצב הכלכלי שלנו טוב, ולכן אין צורך דחוף שאחזור למעגל התעסוקה, ולמרות זאת אני מרגישה חוסר נוחות עם העובדה שאיני עובדת. מצד שני, מאוד חשוב לי להיות נוכחת בחיים של הילדים שלי, ואני חוששת שאמצא את עצמי בעבודה מבוקר עד לילה. מה אני יכולה לעשות עם האופק המקצועי שלי?
“אין ספק שהקושי שלך להבין מה לעשות הלאה בחייך המקצועיים קשור בכך שאת רוצה לחיות בתנאים שלך. את מבינה שלעבוד כשכירה יגרום לכך שמישהו יהיה אחראי על חלק נכבד מהזמן שלך וייקח ממך לא מעט תשומת לב, ולצד זאת את יודעת שגם עבודה כעצמאית פעמים רבות יכולה לצרוך זמן רב ולהיות אף יותר תובענית מעבודה בתור שכירה. מנגד, המחשבות שלך על אופק מקצועי בהחלט מעידות על כך שאת רוצה למצות את עצמך ואת היכולת שלך, למצוא את הדרך לבטא את עצמך ולהגשים את הרצונות שלך.

"בראש ובראשונה, עלייך להבין מהם הרצונות שלך. אם את במצב כלכלי טוב ואין צורך דחוף לצאת לעבוד, ובכל זאת את חושבת על זה, אז אין ספק שאת מחפשת מקצוע שיהיה משמעותי עבורך. תחשבי מה יכול להיות המקצוע הזה, ולצד זאת תחשבי אם ישנו פתרון ביניים, שלא יאלץ אותך לעבוד כשכירה במשרה מלאה, ומנגד לא יוביל אותך לקריירה עצמאית ותובענית. תבדקי את האפשרויות שעומדות בפנייך מבחינה מקצועית, שבהן תוכלי להמשיך להרגיש לפחות במידה מסוימת שאת חיה בתנאים שלך, ויכולה לבלות גם זמן חשוב עם ילדייך ומשפחתך”.

אני גרה כיום בדירה שנמצאת ברשותי במרחק הליכה קצר מתחנה של הרכבת הקלה בגוש דן. אני רוצה למכור את הדירה כי איני אוהבת את האזור שבו אני גרה, ולקנות במקומה דירה באזור אחר, אך אני מרגישה שעליי לחכות בסבלנות עד שהרכבת הקלה תיפתח, כדי שערך הדירה שלי יעלה. האם פתיחת הרכבת הקלה תשפיע על ערך הדירה? והאם כדאי לי לחכות או לעשות את השינוי עכשיו?
“כאשר מסתכלים על ההיסטוריה, אז לרוב ככל שהדירה נגישה יותר לתחבורה ציבורית, כך גם הערך שלה עולה. אין ספק שאם המסלול של הרכבת הקלה עובר קרוב לדירה, ולא בצורה שפוגעת באיכות החיים בתוך הבית מבחינת רעש, אז ערך הדירה צפוי לעלות. אין טעם להמר ולמכור כיום את הדירה בערך נמוך יותר, אם אפשר לחכות ולמכור אותה אחרי שהרכבת הקלה תיפתח. למרות זאת, אם אינך מעוניינת יותר לגור באזור הזה, גם אין טעם להמתין, ואפשר ללכת על פתרון ביניים: להשכיר את הדירה הקיימת שברשותך, ולשכור דירה במקום שבו את רוצה לגור.

"כך לא תמכרי עכשיו ותפסידי את עליית הערך של הדירה, אבל גם לא תסבלי במקום שבו את גרה, אלא תחיי כבר היום כמו שאת רוצה לחיות. אם תעשי זאת, ותשכירי את הדירה במקום למכור אותה כבר עכשיו, תוכלי להרוויח זמן חשוב, לחיות בתנאים שלך כבר מעכשיו, לשפר את איכות חייך ובעוד שנתיים־שלוש להחליט מה לעשות עם הבית שברשותך”.


אני ומשפחתי גרים במרכז בשכירות. יש ברשותנו סכום של כ־500 אלף שקלים, ואני מעוניין להשקיע אותו בנדל”ן, אך כמובן שבמרכז אי אפשר לקנות דירות בעלות הזאת ללא משכנתה. לעומת זאת, ידוע לי שבעפולה ובעוד ערים בפריפריה ישנן דירות שלושה חדרים למכירה בסכום הזה. האם כדאי לנו להשקיע בנדל”ן בפריפריה?
“ישנם סוגים שונים של השקעות נדל”ן בפריפריה, זה תלוי בין היתר באזור שבו משקיעים וגם בנכס. דירות שהעלות שלהן היא 400־500 אלף שקלים בפריפריה, לרוב מביאות איתן גם שוכרים שעלולים להביא לא מעט התעסקות ואף תחלופה גבוהה. בנוסף, דירות כאלה לא עושות עלייה משמעותית במחיר, במיוחד כיום, כאשר יש “מחיר למשתכן”, ולכן גם בפריפריה יש היצע גבוה של דירות חדשות.

"מהסיבה הזאת ההמלצה שלי היא לא להשקיע בנדל”ן כזה עם הסכום שברשותכם, אלא לפתוח תיק השקעות סולידי, מגוון וארוך טווח, שיכול להעניק לך תשואות יותר גבוהות לעומת מה שתקבל משכירות על דירה כזו בפריפריה. בפועל, גם השקעה בנדל”ן וגם השקעה בשוק ההון הן ארוכות טווח, אך בשוק ההון ועם מעט סבלנות אפשר להגיע לתוצאות טובות, שאף יעזרו לך ולמשפחתך להגדיל את הרווחים השנתיים שלכם".