בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (רביעי) את דינה של סגנית שר הפנים לשעבר פאינה קירשנבאום במסגרת פרשת "ישראל ביתנו" והטיל עליה 10 שנות מאסר בפועל. בכך אימץ בית המשפט את בקשת הפרקליטות והטיל על סגנית השר לשעבר את העונש שביקשה. עורך דינה של קירשנבאום, גיורא אדרת, הודיע כי הוא מתכוון לערער על העונש. "גזר הדין אכזרי, אין בו טיפת רחמים", אמר.

בנוסף, בית המשפט המחוזי הטיל עונש של 30 חודשי מאסר על מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר ומקורבו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן - רמי כהן, שהורשע בפרשה במתן שוחד, לקיחת שוחד, הלבנת הון, עשיית פעולה ברכוש אסור, זיוף מסמך בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במרמה, שיבוש הליכי משפט ואיומים. הפרקליטות ביקשה להטיל עליו עונש של חמש שנות מאסר.

בגזר הדין נכתב כי מדובר ב"שיטה פלילית שבה נקטה מפלגת ישראל ביתנו כדי לספסר בכוחה השלטוני ולקבל כספים לצורכי המפלגה ולצורכיהם האישיים של אנשיה. קירשנבאום, ששימשה מזכ"לית המפלגה, ויתר מקבלי השוחד בתיק, לרבות כהן, נהגו לסייע לגורמים שונים לקבל תקציבים ממשלתיים ותרומות – בתמורה לאחוזים מאותם התקציבים והתרומות, שהושבו להם בדרכים יצירתיות".

רמי כהן (צילום: אבשלום ששוני)
רמי כהן (צילום: אבשלום ששוני)

עו"ד ד"ר מאור אבן-חן מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה אמר כי "העונש שנגזר על פאינה קירשנבאום ורמי כהן הולם את המעשים החמורים בהם הם הורשעו. בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות וקבע כי הגיע העת להחמיר את הענישה בגין עבירות שחיתות שלטונית. העונשים שנגזרו על קירשנבאום וכהן מהווים תמרור אזהרה ברור לכל עובד ונבחר ציבור שידעו כי השחיתות אינה משתלמת".

עורך הדין אילן בומבך, מומחה למשפט אזרחי, מנהלי ועבירות צווארון לבן, התייחס לכתב האישום ואמר כי "גזר הדין מבטא עליית מדרגה משמעותית מבחינת יחסו של בית המשפט לעבירות של שחיתות שלטונית. ככל שאדם הוא בכיר יותר במערכת השלטון, ייחסו חומרה רבה יותר למעשיו. מה שעומד לרועץ זה שהשוחד התקבל מגורמים שונים, במשך תקופה ארוכה, בסכומי כסף ניכרים. פסק הדין מראה שהשופטים החליפו דיסקט".

"אם בעבר התייחסו בסלחנות ואמרו שלא יתכן שאדם בתפקיד כה בכיר היה מודע למעשה, היום מייחסים מודעות מלאה לאישי ציבור. ככל שאדם בכיר יותר, הוא חשוף לכך שאם לא יתנהל בצורה ראויה - הוא יחבוש את ספסלי הכלא שנים רבות. ענישה מחמירה כזאת היא גורם מרתיע ראשון במעלה. זה מכניס אנשי ציבור לחרדה והם מבינים שלא כדאי להסתכן ולהסתבך", הוסיף. 

"משלמת על מעשי השחיתות של ליברמן"

במערכת הפוליטית התייחסו לגזר הדין ולעונש הכבד שהושת על סגנית השר לשעבר:

ממפלגת ישראל ביתנו נמסר בתגובה כי ‏"מפלגת ישראל ביתנו מצטערת על העונש הכבד שהוטל על פאינה קירשנבאום. אנו סבורים שמדובר בהחלטה מחמירה ומקווים שבית המשפט העליון יתחשב בעובדה שגברת קירשנבאום עברה הליך משפטי ארוך ומתיש של למעלה משבע שנים ויבחר לקצר את העונש".

מהליכוד נמסר: "פאינה קירשנבאום, יד ימינו של שר האוצר אביגדור ליברמן, נשלחה היום ל-10 שנות מאסר על שוחד בפרשת ״ישראל ביתנו״. כשבהקלטה בפרשה נשמעו שני חשודים משוחחים על העברה מפוקפקת של כספים ואומרים שזה ״לשביעות רצונו של הבוס״, נשאלה קירשנבאום בעדותה : ״מי הבוס?״. היא השיבה: ״כנראה ליברמן״. באופן מדהים יו״ר המפלגה ליברמן אפילו לא זומן לחקירה בעקבות העדות בפרשה. האיש המושחת ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית מאותרג לחלוטין וביתר שאת מאז שהחליט לעבור לשמאל. בתו של ליברמן קיבלה מיליוני דולרים בגיל 21 ואף אחד עדיין לא יודע על מה ולמה. זה האיש שבידו קופת המדינה - וכמובן התקשורת שותקת".

ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה) אמר כי "פרשת השחיתות מהחמורות בתולדות המדינה חתומה על שמה של מפלגת ישראל ביתנו שהמזכ״לית שלה פאינה קירשנבאום קיבלה הבוקר עשר שנות מאסר בפועל. איזו בושה".

ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) מסר כי "גזר הדין החמור של פאינה קירשנבאום ממפלגת ישראל ביתנו, מזכיר לנו מאיזה חומר אנושי מורכבת המפלגה ש'ממשלת השינוי' נתנה לה את השליטה על הקופה הציבורית, שר האוצר, שר במשרד האוצר, יו"ר ועדת הכספים וכל מה שנדרש כדי לשחק בכספי המדינה, ועל הדרך להתעמר בחלשים ובילדים".

ח״כ מאיר פרוש (יהדות התורה) אמר בתגובה לגזר הדין: "מסכנה פאינה קירשנבאום, את המיליון שקל איווט ליברמן כנראה יסדר לה, אבל נשארו לה תשע שנים בכלא". 

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) התייחס גם הוא לעונש שהושת על קירשנבאום: "במשך שנים רבות 'ישראל ביתנו' לוקחים את הכסף הציבורי של כל עם ישראל לצורכיהם הפרטיים. בישראל ביתנו כולם עושי דברו של ליברמן ופועלים בשליחתו. הם לא רק לקחו אלא השחיתו את המערכת, זו פרשת שחיתות המתאימה לנגירה ומה שמעניין את ליברמן זו גזלת פת לחמם של הילדים החרדים. לצערנו השרה לעבר פאינה קירשנבאום משלמת היום על מעשי השחיתות של ליברמן".

מ"התנועה לאיכות השלטון" נמסר כי "בית המשפט אמר את דברו באופן חד ובהיר - לשחיתות שלטונית חייב להיות תג מחיר. נבחרת ציבור אשר עשתה בכספי ציבור כבשלה, ולאחר מכן מילאה פיה מים בחקירה והקשתה על גורמי שלטון החוק לבצע עבודתם צריכה להיענש באופן החמור ביותר הקבוע בחוק.

אנו קוראים לכל נבחרי הציבור וחברי הממשלה להיזהר בחרדת קודש כאשר הם פועלים בכספי הציבור, גם בכספים קואליציוניים, לפקוח עיניים בנוגע לשחיתות שלטונית ולבער מקרבנו את הנגע הרע הזה.

על רקע זה פנינו ליחידת האכיפה האזרחית בדרישה שתוגש כנגדה תביעה אזרחית בגין הנזקים הכלכליים והכלל-משקיים שנגרמו בשל פעילותה הפלילית, על מנת שההרתעה תהיה שלמה".

פאינה קירשנבאום (צילום: אבשלום ששוני)
פאינה קירשנבאום (צילום: אבשלום ששוני)

קירשנבאום הורשעה במרץ האחרון בלקיחת שוחד בפרשה שזכתה לכינוי "פרשת ישראל ביתנו". חברת הכנסת לשעבר הורשעה ברוב הסעיפים נגדה. הפרקליטות ביקשה להטיל עליה 10 שנות מאסר בפועל וקנס של שני מיליון שקלים. 

בכתב האישום הואשמה כי קיבלה כספים לצרכים אישיים, מתוך כספים קואליציוניים. השופט ירון לוי כתב בהכרעתו כי "פאינה קירשנבאום לקחה במשך שש שנים שוחד באופן שיטתי".

פאינה קירשנבאום בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
פאינה קירשנבאום בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

"הנאשמים פעלו בדפוס פעולה מושחת. הנאשמת ניצלה את כוחה השלטוני כממונה על הכספים הקואליציונים של ישראל ביתנו והנאשם את קשריו עם הנאשמת, כדי להשיג הון אישי. הפרשה מעלה ראיות להתנהגות מטרידה ולזילות בכספי ציבור", הוסיף השופט.