רונלד רייגן הוא אחד הנשיאים הפופולריים ביותר בארצות הברית, גם שנים אחרי פטירתו. בזמן כהונתו הכלכלה האמריקאית זינקה, השסע הלאומי התאחה ומעל לכל – הוא עמד בנחישות מול ברית המועצות והגוש הסובייטי. באחרונה יצאה המהדורה העברית של ביוגרפיה אותה כתבה פגי נונאן, 'האיש שהפיל את מסך הברזל: סיפורו של רונלד רייגן' (הוצאת סלע מאיר, תרגם: אילן חזות).

נונאן היא עיתונאית ופרשנית ה'וול סטריט ג'ורנל' שגם הייתה כותבת הנאומים שלו במהלך הכהונה. לאורך הספר שזורות גם חלק מהבדיחות ומשפטי המחץ שנרשמו בספרי ההיסטוריה.

הנה כמה מהמשפטים המופיעים בספר:

לאחר ניסיון ההתנקשות בחייו

1.הדבר הראשון שאמר לגברת הראשונה ננסי רייגן כשהיא הגיעה לבית החולים היה "מותק, שכחתי להתכופף".

2. לצוות הרפואי שניתח אותו לאחר ההתנקשות אמר: "אני מקווה שכולכם רפובליקנים".

3. במכתב שכתב בזמן ההתאוששות מהניתוח כתב: "שלחו אותי ללוס אנג'לס, שם אוכל לראות את האוויר שאני נושם".

4. במכתב אחר כתב לצוות הרפואי: "אם הייתי מקבל כל כך הרבה תשומת לב בהוליווד, הייתי נשאר שם".

5. לאחות שטיפלה בו כתב: "האם ננסי יודעת עלינו?"

6. כאשר ראשי הצוות שלו הגיעו בשעה מאוחרת אחר הצהריים, הוא שאל, "מי דואג לחנות?" וכאשר הם הבטיחו לו שהממשלה ממשיכה לתפקד כרגיל הוא אמר, "מה גורם לכם לחשוב שזה גורם לי להרגיש טוב יותר?"

7. “המילים המפחידות ביותר בשפה האנגלית הן: 'אני מהממשלה ובאתי לכאן כדי לעזור'".

עבודת הממשלה

8. "הדבר הקרוב ביותר לחיי נצח שאי פעם נראה על כדור הארץ הוא תכנית ממשלתית".

9. "ההשקפה של הממשלה על כלכלה מסתכמת בכמה שלבים קצרים. אם זה זז – מטילים על זה מס. אם זה עדיין זז  - מפקחים על זה ברגולציה. ואם זה מפסיק לזוז – מסבסדים את זה". 

10. "אומרים שפוליטיקה היא המקצוע השני העתיק בעולם. מניסיוני למדתי שהיא דומה מאוד למקצוע הראשון". 

11. "היפי זה אדם שנראה כמו טרזן, הולך כמו ג'יין ומריח כמו צ'יטה".

12. "זה נכון שעבודה קשה מעולם לא הרגה אף אחד, אבל למה לקחת את הסיכון?"

13. "יש יתרונות להיבחר לנשיאות. יום לאחר שנבחרתי, ציוני תעודת הגמר שלי בתיכון הפכו לסודיים ביותר".

14. "שני אנשים מברית המועצות הולכים במורד הרחוב ואחד מהם שואל: 'האם באמת מימשנו את הקומניזם? זהו זה? זה הקומוניזם במלואו?'

השני עונה: 'לא לא, זה הולך להתדרדר הרבה יותר'".

המירוץ לנשיאות נגד קרטר

15. "מיתון זה כאשר השכן שלך מאבד את משׂרתו, שפל כלכלי זה כשאתה מאבד את משרתך, והבראה תהיה כאשר ג'ימי קרטר יאבד את משרתו".

16. "זוג אנשים מבוגרים התכוננו ללכת לישון ערב אחד, והיא אמרה, 'הו, אני כל כך רוצה גלידה, ואין לנו גלידה בבית'. הוא אמר, 'אני אביא גלידה' והיא אמרה, 'אתה נהדר'. היא אמרה, 'וניל עם רוטב שוקולד'. היא אמרה, 'תרשום את זה, אחרת אתה תשכח'. הוא אמר, 'אני לא אשכח'. היא אמרה, 'עם קצת קצפת למעלה'. הוא אמר, 'וניל עם רוטב שוקולד וקצפת למעלה'. והיא אמרה, "ודובדבן'. הוא אמר, 'ודובדבן למעלה'. 'בסדר', היא אמרה, 'בבקשה, תרשום את זה, אני יודעת שאתה תשכח'. הוא אמר, 'אני לא אשכח. וניל עם רוטב שוקולד, קצפת ודובדבן למעלה'.

והוא יצא מהבית. כאשר הוא חזר היא כבר הייתה במיטה והוא נתן לה את שקית הנייר. היא פתחה אותה והיה בה כריך עם נקניק. והיא אמרה, 'אמרתי לך לרשום את זה – שכחת את החרדל!'".

17. "הסירוב להשתמש במשאבים העצומים העומדים לרשותנו מזכיר לי את הגברת הבאה בימים שביתה הופצץ בבליץ הגרמני במלחמת העולם השנייה. כאשר כוחות ההצלה הסתובבו במקום הם מצאו בקבוק ברנדי שהיא שמרה מאחורי גרם המדרגות, והיה הדבר היחיד שנותר שלם. מאחר שהיא בקושי הייתה בהכרה, אחד מאנשי ההצלה פתח את הבקבוק כדי לתת לה לטעום ממנו. היא שבה להכרתה מייד ואמרה, "שם בבקשה, שים את זה חזרה, זה מיועד למקרי חירום". 

המלחמה הקרה

18. "אמריקני ורוסי התווכחו לגבי שתי הארצות שלהם.  האמריקני אמר, 'תראה, אצלנו באמריקה אני יכול להיכנס למשרד הסגלגל, אני יכול לדפוק על שולחנו של הנשיא ולהגיד, אדוני הנשיא, אני לא אוהב את הדרך שבה אתה מנהל את המדינה שלנו!'  הרוסי אמר, 'גם אני יכול לעשות את זה'.  האמריקני היה מופתע, 'באמת, אתה יכול?'  והרוסי ענה, 'כן, גם אני יכול לצעוד אל תוך משרדו של המזכיר הכללי, לדפוק על שולחנו ולומר, אדוני המזכיר הכללי, אני לא אוהב את הדרך שבה הנשיא רייגן מנהל את המדינה שלהם!'"

 19. "בברית המועצות, אם אתה רוצה לקנות מכונית יש זמן המתנה של עשר שנים. כשאתה מוכן לקנות אתה עובר תהליך שלם ונותן את הכסף מראש. וכך, היה בחור צעיר שסוף כל סוף הצליח לעשות את זה, והוא עבר את כל המשרדים שצריך ללכת אליהם וחתם על כל הניירות שצריך ללכת ולחתום עליהם, ובסוף, במשרד האחרון שבו נותנים את החותמת האחרונה, אמרו לו 'בסדר, יש לנו הכול, תחזור בעוד עשר שנים'.  הבחור הצעיר שאל, 'בבוקר או אחר הצוהריים?'  והאיש ענה, 'זה יהיה בעוד עשר שנים – מה זה משנה?' הבחור הצעיר אמר, 'כי השרברב אמור להגיע בבוקר'".

20. "מתווך מקרקעין נסע בכביש צדדי והביט בנכס מסוים. פתאום הוא ראה תרנגול שהתחיל להתקדם איתו יחד. הוא נסע במהירות של כמעט מאה קמ"ש, ופתאום התרנגול הגביר את מהירותו ועבר אותו. והיה נראה לו כאילו לתרנגול יש שלוש רגליים. בסופו של דבר התרנגול פנה לדרך צדדית ליד אסם תבואה, והנהג פנה ונכנס לדרך הזאת וראה שם חוואי.  הנהג שאל אותו, 'האם ראית תרנגול עובר כאן?' החוואי השיב שכן.  הוא שאל, 'האם היו לו שלוש רגליים?'  החוואי ענה שכן, 'כך אני מגדל אותם, אני מרביע אותם'.  הבחור שאל, 'אתה מרביע אותם? איך זה יכול להיות?' החוואי השיב, 'תראה, אני פשוט אוהב את השוקיים של העוף, אמא שלי אוהבת את השוקיים והבן שלי אוהב את השוקיים. פשוט נמאס לנו להילחם עליהם, ולכן התחלתי לגדל תרנגולים עם שלוש רגליים'. 

הבחור המשיך, 'אז נו, הם טעימים?'  החוואי ענה, 'אני לא יודע, לא הצלחתי לתפוס אף אחד מהם עד עכשיו'".