יאיר מעיין, מנכ"ל הרשות להסדרת התיישבות הבדואים, שוחח עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM, וענה בהרחבה על שלל השאלות בנושא ההתיישבות החוקית והבלתי חוקית של החברה הבדואית בנגב.

תחילה, הכחיש את הדיווחים לפיהם הרשות הפסיקה להרוס בתים לא חוקיים ביישוב הבדואי ביר הדאג': "שקר, אתמול הגיעו פקחי היחידה הארצית ומסרו צווי הריסה לתושבים בביר הדאג'. זה פשוט שקר. בימים הקרובים יגיעו שוב לשם. האכיפה על בנייה חדשה נמשכת כרגיל ותימשך כרגיל ואין אדם במדינה שיכול לעצור אותה. יש חוקים במדינה וכל הנושא כפוף ליועמ"ש".

"שקרנים לא חסר, רוכבים על הצלחות שממציאים ומנכסים לעצמם גם לא חסר", הוסיף להזים את הפרסום. "אין אדם אחד שדיבר איתי על זה, אף אחד לא ידע על זה, אלה דיונים פנימיים מקצועיים שלנו. בשכונת זיאדנה תוך חודשיים-שלושה התושבים יכולים להוציא היתרי בניה, פניתי לגוף האכיפה והסברתי שאני מבקש דחיה בצווים".

מעיין הסכים עם הטענה שעלתה לפיה מחד רע"מ רוצים להראות שהם "נותנים עבודה", ומאידך "הימין רוצה להראות שבנט מוכר את הנגב",אך האמת היא ש"כולם שקרנים": "אין הרבה מה להוסיף על דבריו, הוא צודק כשאמר 'כולם שקרנים'".

עדר כבשים סמוך ליישוב בדואי בנגב (צילום: אלנה פרינו, פלאש 90)
עדר כבשים סמוך ליישוב בדואי בנגב (צילום: אלנה פרינו, פלאש 90)

הוא אמר כי פנה "לגוף האכיפה בחודש ינואר כשהייתה ממשלה אחרת, כבר אז דחינו את הצווים עד יולי דרך ביהמ"ש, מכיוון שהגיע יולי קיבלנו דחיה נוספת. זה לא קשור לממשלה אלא לזה שאנחנו רוצים שהתושבים יבנו בתים בהיתר. המטרה היא לא להרוס לאף אחד".

"האכיפה נמשכת כרגיל, התושבים מודעים לכך" הדגיש. "ועד התושבים אמר שיקרא לתושבים להפסיק לבנות באופן לא חוקי. היחידה הארצית תגיע לכל בנייה לא חוקית ותתן להם צווי הריסה".

"התוכניות של הרחבת היישוב ביר הדאג' קיימת לפני חמש שנים, להקמת שלושת היישובים החדשים. זו החלטת ממשלה שהוגשה בימי הממשלה הקודמת בחודש נובמבר. אנחנו עושים עבודה מקצועית", ציין.

מעיין המשיך להרחיב על עתיד ההתיישבות הבדואית בנגב: "אנחנו ממשיכים באופן מקצועי לתכנן להם יישובים, 150 אלף יחידות דיור וזה אמור לתת מענה לכל התושבים הבדואים ואני בטוח שההסכמים עם רע"מ יובילו לשיפור שת"פ עם כל התושבים".

"על בנייה חדשה יש בשנה כ-3,500 צווים בשנה", פירט, והמשיך כי "לגבי צווים משפטיים יש הליכים בבתי משפט בסדר גודל של 1,500 משפחות, 5,000 מבנים שיושבים על תשתיות לאומיות. בהסכם הקואליציוני שרע"מ חתמו עליו כתוב שהם מודעים ומסכימים שתמשיך האכיפה".

בסוף דבריו, כשנשאל כמה בתים אמורים להתפנות בחודשים הקרובים, ענה: "קצב הביצוע תלוי בגורמי האכיפה אבל מדובר על עשרות משפחות. הזניחו את הנגב הרבה שנים אבל בשנות ה־90' היו שרי פנים שנתנו הנחיה תפסיקו לאכוף בנגב. זה גרם להקמה של עשרות אלפי מבנים בלתי חוקיים, אך בשנים האחרונות יש בלימה מוחלטת. אין התפשטות בכלל, כי הכפילו את כמות העובדים בגורמי האכיפה, מצלמים את כל הבנייה החדשה. אין התפשטות, אין גידול. הבנייה החדשה בתוך המקבצים הקיימים".