ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, וראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, קיימו היום (רביעי) מסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים.

"אנחנו ננסה דרך אחרת של יותר שקיפות ופחות סגרים. במקום לומר מה סוגרים, נבדוק איך אפשר להמשיך להפעיל באופן פתוח, החיסונים עשו עבודה טובה אל מול הנגיף המקורי והוציאו אותנו מהגל השלישי אבל ידעונ לאורך הדרך שבמגיפות לפעמים מתפתחות מוטציות וזה מה שקרה. התפתח זן דלתא, שהחלה בהודו והיא שוטפת את כל העולם עכשיו זה רק ההתחלה, עוד כמה ימים כל העולם יהיה בצבעים כאלה", פתח בנט את דבריו.

"המוטציה חדרה לישראל בסוף מרץ, אפריל מאי ודגרה והפרצה והיא המקור לעלייה הזו. עד לפני כמה שבועות כל ישראלי יכל לעלות על מטוס ועלה לכל מדינה כמה שתהיה אדומה ומלאת מוטציות וזנים, הרבה מאוד ישראלים עלו לערים הכי אדומות בעולם ואף אחד לא עצר את זה. הייתה אוטוסטרדה פתוחה לרווחה של נגיפים. זוה הזנחה חמורה שיהיתה קיימת שנה וחצי, ממש יום הכיפורים של טיפול הקורונה, וזה מחפיר, ירשנו את זה מקודמינו", הוסיף.

"סתמנו את הפרצה הזו, עכשיו ישראלים לא יכולים לעלות על מטוס ולא יכולים לעלות למדינה כבעלת סיכון גבוה ביותר. כבר למעלה מ-100 ישראלים הורדנו. יש עלייה מהירה ואם לא נבלום אותה היא תגרום לחולים קשים ומתים. יכול להיות שנכריז על צעדים קשים, אבל כליאת אנשים בבית שלהם זה הצעד האחרון. אנחנו רוצים לתת הזדמנות לדרך אחרת, של אמון איתכם הציבור, דרך של שיתוף פעולה ורתימת הציבור ולהציג את הדברים כמו שהם", המשיך בנט.

"יש שתי אפשרויות: להמשיך להיות אדישים, להגיד זו בעיה של הממשלה ואז אנחנו נזנק ונגיע לסגר. או, שהציבור כולו, כל אחד ייקח אחריות ואז אנחנו יכולים תוך חמישה שבועות להוריד את כל העסק הזה, לנצח. זה תלוי רק בנו, אנחנו יכולים למנוע אפילו יום של סגר ביחד. לא יכולים לבד, כי בסוף הנגיף מידבק מבן אדם לבן אדם, זו אחריות משותפת שלנו אבל זה לא דורש בשלב הזה פעולות כואבות או קשות במיוחד, לא מדברים על להגביל את הציבור. רוצים להגיע למן הסכם עם הציבור, אנחנו כממשלה נדבר איתכם בגובה העיניים נעשה הכל כדי לצמצם את הפגיעה בשגרת החיים ולשמור על החיים שלכם", הוסיף.

"מצד הציבור יש שלוש פעולות: מרגע זה עוטים מסיכות במקומות סגורים, לא מוותרים על זה. זה לא נעים, נכון, אבל המחיר הוא זעום מול סגרים. המסיכות, כמה שהן פרימיטיביות, הן ההגנה היעילה ביותר מול מגיפת הדלתא ומול נגיפים. זה עובד. אני לא מבקש מכם, זו חובה על פי החוק. מי שלא עושה את זה מסכן אותו, משפחה, עסקים ומעמיד בסיכון את פתיחת שנת הלימודים. הדבר השני - צאו להתחסן. החיסונים מועילים מאוד, הם מקטינים את ההידבקות, לא מונעים באופן מוחלט אך מצמצמים את המחלה אצל מי שנדבק. לשמור על ריחוק חברתי במיוחד באירועים המוניים - מפסיקים ללחוץ ידיים, מפסיקים להתחבק ולהתנשק חוץ מבמשפחה. בימים הקרובים יאושרו ערכות לבדיקה עצמית", המשיך.

עוד אמר בנט: "אני חושב בסבירות לא קטנה שבהמשך מי שיכול להתחסן ולא מתחסן, לא יוכל להיכנס להמון מקומות אלא עם בדיקה שלילית, כרגע אני רוצה לתת התרעה שאנשים יתכוננו פסיכולוגית ובעיקר ילכו ויתחסנו. כשעושים דברים לא הגיוניים הבעיה מתחילה והאמון מתכרסם. גאה בזה שהקבינט הוא מחכים ולא איזה פלטפורמה למריבות בין שרים. משהו טוב פועל פה. לגבי אכיפה - העברנו את זה לגורם אחד, עד היום זה יתפזר, האכיפה תתבצע באמצעות משרד הבט"פ, בוחנים אמצעים טכנולוגיים".

"לסיום, אני ממליץ לישראלים לא לטוס לחו"ל. אתם יכולים להידבק ואני צופה בקרוב מאוד שהמפה תתמלא, המדינות שאליהם אתם מזמינים, כל העולם יהיה אדום, לכן ממילא זה יבוטל. אל תזמינו. אנחנו מסמנים את ההתקהלויות הגדולות של למעלה מ-100 איש, איך לקיים אותן בזהירות. בימים הקרובים נגבש ממתווה איך כן מקיימים חתונה ומארגנים הופעה. המטרה היא איך כן ולא מה לא. יכול להיות שבהמשך הדרך אנשים שיכלו היו להתחסן ולא הלכו לא יוכלו להתחסן למקומות בלי בדיקה שלילית. נקודה אחרונה - בני נוער יקרים - בואו נעשה הסכם, לכו להתחסן, יש 300 אלף שלא יכולים להתחסן, תתחסנו, ונעשה הכל כדי ששנת לימודים הבאה תיראה כמו הקודמת. זו הייתה שנה איומה ונוראה, הכי קל לשים אתכם מול הזומים לקמול", סיים בנט את דבריו. 

נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)

לאחר מכן דיבר שר הבריאות, ניצן הורוביץ: "כמו שאמר רה"מ, זה לא רק סיפור ישראלי אלא בינלאומי, שכל מדינה בעולם מתמודדת איתו. זה קורה בארה"ב, אוסטרליה, גם במדינות שנחשבו עד לא מזמן כירוקות. אנחנו כאן בארץ פועלים בצורה שקולה בלי לייצר פאניקה מיותרת ועושים הכל כדי לשמור על בריאות הציבור במינימום פגיעה באזרחי ישראל".

"בשנה וחצי האחרונות הקורונה ניהל את החיים שלנו, אנו משנים מדיניות. מבינים שהקורונה לא תחלוף מהר מהעולם, אחרי זן הדלתא עלול לצוץ זנים נוספים וצריך ללמוד לחיות לצידה. צריך לגבש מדיניות שמסתכלת קדימה, בטווח רחוק. ההנחיות שלנו במשרד, גם קבבינט, מתנהלות ברוח הזו. נוקטים צעדים שיגנו עלינו מפני תחלואה קשה, שיפגעו כמה שפחות בשגרת חיינו ונוכל לחיות איתם לאורך זמן", המשיך.

"המסיכה היא בסה"כ עניין קצת לא נוח אבל מאפשרת לנו לא לסגור שום דבר, להשאיר דברים פתוחים אפילו במקום סגור עם מסיכה. כפי שראיתם, בעבר היו כל מיני שיקולים פוליטיים, מגזריים, אצלנו זה ענייני לחלוטין. סגרנו פרצות וקלקולים רבים שגרמו לתחלואה להתפשט. התור בנתב"ג הוא בין דקה לרבע שעה במקסימום. שיפרנו, סגרנו פרצות שאפשרו לטוס למדינות אסורות, הצבנו אכיפה בשטח וממשיכים את מצבע החיסון לבני הנוער", הוסיף הורוביץ.

"כמו שאמר רה"מ, קיבלנו החלטה חשובה על קיצור ימי בידוד. זה נובע מהסתכלות ארוכת טווח, קיצרנו את ימי הבידוד כדי שכל מי שצריך בידוד יעשה כך. לצערי, הרבה ממי שחייבים לא מקיימים בידוד וזה פוגע בכולם, ולכן לצד קיצור הבידוד קיבלנו החטלה על החמרה באכיפה, אני אומר - שימו לב. מאמין שזה לא יהיה באכיפה, אלא מהבנה ואחריות", המשיך הורוביץ.

ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

מנכ"ל משרד הבריאות, נחמן אש, אמר: "אין לנו תחזיות, המגיפה לימדה אותנו שקה לחזות מה יקרה בהמךש, יש תרחישים, בניתוח שלנו מעריכים שללא צעדים נוספים תהיה עליה בתחלואה ויהיו יותר מאומתים, אבל אנחנו כרגע לא יודעים להגיד בדיוק גם לאן יגע מספר המאומתים והקשים, צריך לראות מהמספרים הקטנים, העלייה ברורה אלב מקדם ההדבקה יורד. אנחנו יודעים מדי יום לומר מה מקדם ההדבקה עשה, בוודאות לא יודע לומר אם יהיה יותר נמוך".

מהליכוד נמסר בתגובה למסיבת העיתונאים של בנט: "בנט כינס מסיבת עיתונאים כדי להודיע שאין לו שום החלטות או הנחיות בזמן שהקורונה חוזרת לישראל תחת אחריותו. אף תירוץ שקרי של בנט לא יסביר איך הוא נתן לקורונה לחזור לישראל אחרי שהוא קיבל מנתניהו מדינה במצב הטוב ביותר בעולם. אולי כדאי שיחזור לספרון שהעתיק ויזכר איך דרש ״לפתוח את כל המשק״ בעיצומה של מגיפת הקורונה בשנה שעברה".

הבוקר, עדכן משרד הבריאות כי ביממה האחרונה אובחנו 754 ישראלים כחיוביים לנגיף הקורונה, זאת לאחר ש-1.45% מתוך 52,781 הבדיקות שנערכו היו חיוביות. מהנתונים עולה עוד כי מספר החולים שמצבם מוגדר קשה עומד כעת על 53, בהם 15 מונשמים. מניין הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 6,440. 

על פי נתוני תכנית הרמזור של משרד הבריאות, שערי תקווה, צופים ויהוד נותרו אדומות, כאשר אחריהן ברשימה חמישה יישובים כתומים - כפר יונה, עץ אפרים, אורנית, חריש וגני תקווה.