ההצבעה הטרומית על הצעת חוק אי הפללה של חברת הכנסת שרן השכל (תקווה חדשה) נדחתה היום (רביעי) בשבועיים, זאת בעקבות בקשת יו"ר רע"מ מנסור עבאס לקיים דיונים פנימיים בקואליציה. השכל הגיבה כי "מתוך מחויבות לקואליציה, זה עניין של שבועיים אני מסכימה".

עבאס אמר טרם ההחלטה כי "אין ספק מבחינתו שהחוק הזה מנוגד לערכי הדת, קנאביס נחשב לסם מבחינתנו. אבל מצד שני אנו רוצים לבחון את ההשלכות את ההיבטים וההשפעות של החוק הזה על החברה עצמה ולכן בקשתי משרן השכל שניקח זמן כדי שנוכל לנסות ולהגיע להסכמה האם אפשר לטפל בהשלכות של החוק הזה ושל השימוש בסם הזה".

הוא הוסיף כי "אנו עקרונית נגד השימוש בקנאביס. כך היה וכך יהיה לתמיד. אבל אנו מתוך השותפות נדון, לכן אני פונה לחברי בקואליציה בוא ניתן לעצמנו הזדמנות. הדיון בין הקואליציה לאופוזיציה לא ענייני. לא שם טובת אזרחים מול עיניו, אנו נעשה את זה. אני מבקש משרן לדחות את ההצבעה שנוכל להמשיך ולדון".

בתגובה לדברים צייצה השכל בחשבון הטוויטר שלה: "המאמצים להעברת הצעת החוק לאי הפללת צרכני קנאביס נמשכים. בניגוד לאופוזיציה, שהוכיחה היום פעם נוספת כי היא מונעת משיקולים ציניים ולא מתוך מחוייבות לטובת האזרחים, אנחנו בקואליציה נחושים להגיע להסכמות ונעשה זאת בשבועיים הקרובים״.

קודם לכן, מליאת הכנסת התכוננה להצבעה טרומית בדבר הצעת החוק לאי הפללת צרכני הקנאביס שהעלתה להצבעה חברת הכנסת השכל (תקווה חדשה). לקראת ההצבעה אמרה השכל: "יש כאן בשורה אמיתית לציבור שוחרי החירות. הסדרת נושא הקנאביס לצריכה עצמית, היא אחד הסמלים בקרב הדור שלי, לחירותו של אדם לעשות בעצמו בחירות על גופו וחייו".

"זהו ביטוי לזכותו של אדם לפרטיותו ולצנעת חייו - ביטוי לזכותו לקיים את אורח חייו כרצונו, כל עוד אינו פוגע באחר − וזאת ללא הסיכון שברדיפה משטרתית, מעצר, או מיתוג כעבריין", הוסיפה. 

מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

לדבריה, יש הרבה גורמים שיש להם מה להפסיד משינוי המצב הקיים, "משפחות פשע אשר עושות את הונן מסחר בסמים, המשטרה שקל לה יותר לעצור קטין על שימוש בקנאביס מאשר לטפל באירוע של אלימות במשפחה, וכן פקידים במשרדי הממשלה שמבקשים למשטר את חיי האזרחים". 

"גם בתוך הבית הזה, מצאתי לא מעט מתנגדים, שבאופן עקבי מנסים לעצור את הקדמה. שמרנים, או כאלה שיודעים לדבר על חירות וחופש הפרט, אבל כשזה מגיע למעשים, הם לוקחים צעד אחד אחורה", אמרה. 

בהמשך דבריה פנתה השכל לחברי הכנסת הערבים בכנסת: "האוכלוסייה שנפגעת הכי הרבה מהמשך ההפללה של צרכני הקנאביס היא החברה הערבית בישראל. אם יש שיטור יתר בערים יהודיות בפריפריה, על אחת כמה וכמה שיש שיטור יתר בעניין הקנאביס בקרב האוכלוסייה הערבית".

"אתם דנים את האזרחים שלכם לחיי עבריינות. בקרב הערבים יש 45% משתמשי קנאביס. אתם יכולים לעצום עיניים ולהתעלם אבל ההצבעה שלכם היום עלולה להכניס את אנשיכם לכלא. ההתנגדות שלכם לחוק הורסת את העתיד והחלום של הצעירים שלכם".

בפנייה אל חברי סיעת הליכוד אמרה חברת הכנסת: "חוק אי ההפללה הוא דגל לחירויות הפרט בקרב הדור הצעיר בישראל. כמפלגה לאומית ליברלית, הייתי מצפה שתהיו הראשונים להצביע בעד החוק הזה. אבל כמפלגה שאיבדה את דרכה הערכית והאידיאולוגית אני מנמיכה ציפיות".

"החוק שאני מציעה היום יחסוך תקציבים אדירים, שאותם ניתן יהיה להפנות לטיפול בפשיעה אמיתית. כדי להציל נשים לפני רצח על ידי בן הזוג, כדי לעזור לחקלאים שנשדדים על בסיס יומיומי, לתפוס כנופיות של פורצים, שודדי קשישים. וגם, לא פחות חשוב, הסברה, חינוך וטיפול, בעיקר בקרב בני נוער ומכורים", הסבירה השכל. 

בסיום דבריה אמרה: "למעלה ממיליון ישראלים, כ-20% מהאוכלוסייה הבוגרת, צורכים קנאביס. רובם ככולם אנשים נורמטיביים, מכל שדרות העם, ולא עבריינים. הצעה זו מבקשת להפסיק את הפיכתם לעבריינים בעיני החוק, אני מבקשת מהבית הזה לאשר את הצעת החוק".