כתיירים, אנחנו ניסע לעתים מרחקים לא מבוטלים כדי לראות איזו מזרקה מזמרת או אטרקציה אחרת. כעת, כשטיול בחו"ל שוב לא נראה באופק, אשדוד - כן, עיר הנמל הדרומית - החליטה להביא את ברצלונה ופריז אלינו.

לאחרונה החל לפעול בעיר "אורות אשדוד"- מסלול טיול אורקולי באורך כ־800 מטר. המיצג משלב הקרנות וידיאו ארט, אפקטים של תאורה ולייזר, מסכי מים והולוגרמות. המסלול מתחיל בבניין העירייה במיצג שמספר את סיפורה של אשדוד, הים והנמל. משם, בליווי אפקטים של אור, ממשיכים אל מוזיאון מונארט, שבו מוקרן מיצג של צלילה אל מעמקי הים. מהמוזיאון ממשיכים לכיוון פארק ים אשדוד, גם שם יוקרן מיצג וידיאו ארט על מסך מים ענק. המיצג מתחיל בשעה 20:30, בכל ימות השבוע (למעט שישי), וללא עלות.

הגענו אומנם בעקבות השמועות על מיצג האורות, אך התחלנו את הביקור באחד המקומות המרגשים שיש בעיר הנמל הדרומית - מצודת אשדוד ים. קו החוף של אשדוד הוא אחד היפים בארץ בעיניי. רבים מגיעים לחופי העיר כדי ליהנות מהמרחבים הפתוחים, מגלישה ומשיט, אך לא הרבה יודעים שלא רחוק מהחופים המוכרזים, מסתתרת מצודה יפהפייה.

מצודת אשדוד ים היא מבנה עתיק שנבנה כבר בתקופה הערבית הקדומה. לאחרונה המצודה עברה פרויקט שימור ופיתוח, וכעת היא פתוחה למבקרים, ללא תשלום. העבודות במצודה כללו את חיזוק הקירות התומכים, הוצאת חולות, יציקת רצפה וסלילת שבילים המנגישים את המצודה, בוצעו עבודות הצללה ותאורה, ומעל מבנה המצודה הוקמה מרפסת דק המשקיפה על החוף.

מעבר לסיור עצמאי במצודה אפשר גם לצפות בחיזיון אורקולי שמוקרן על קירותיה המערביים. המיצג, רווי האפקטים, נע על קירותיה ומספר את סיפורה של אשדוד לאורך ההיסטוריה.

המיצג מוקרן בימים שלישי וחמישי, בשעה 20:00.
מחיר כרטיס: 10 שקלים לאדם.
הרשמה מראש באתר: www.visit.ashdod.muni.il

אורות אשדוד (צילום: מייק אדרי)
אורות אשדוד (צילום: מייק אדרי)


במרחק כמה פסיעות מהמצודה נמצא הפארק האקולוגי מצודת־ים אשדוד. הפארק משתרע על פני כ־300 דונם. בפארק שלושה שבילי הליכה: החוף, הבוסתן והצבאים. כל אחד מהם כולל שלטי מידע שמתארים את תוואי השטח, הצמחייה ובעלי החיים שמצאו מפלט בפארק. אחד מהשבילים מוביל גם אל עמדות יוגה מבודדות, שבהן יש שלטים עם תרגילים מומלצים.

הפארק פתוח כל השבוע, ללא תשלום, כך שכל אחד יכול להגיע אליו ולבחור לצאת לסיור באחד או יותר מהשבילים. לאחרונה החל מורה הדרך אלכס אפשטיין לערוך סיורי ערב משולבים, שמתחילים במצודה ומסתיימים בפארק האקולוגי. הסיורים שלו יוצאים בכל יום רביעי בהרשמה מראש באתר תיירות אשדוד.

בלב אשדוד זורם לו נחל לכיש. הנחל עובר בשנים האחרונות תהליך שיקום וטיהור, ושוב ניתן לראות סירות שטות בו. הדור הוותיק יכול עוד לזכור איך לפני 50 שנה ויותר מי הנחל היו נקיים. כיום, עם התקדמות עבודות הטיהור, החלו בהשכרה של סירות פדלים. הסירות יפעלו וישוטו בתוואי של כ־1.5 קילומטר - החל מסביבות פארק אתגרים, שנמצא על תוואי הנחל, ועד סמוך לשפך הנחל אל הים.

השיט פועל לאורך כל ימי השבוע, עד אוקטובר - בשעות 09:30־18:30.
מחיר כרטיס: 60 שקלים לחצי שעה של שיט. המחיר הוא עבור סירה.
פרטים נוספים: עמוד הפייסבוק של תיירות אשדוד, ובאתר "פארק אתגרים".

פארק אקולוגי-אשדוד (צילום: מיטל שרעבי)
פארק אקולוגי-אשדוד (צילום: מיטל שרעבי)

טיילת נחל לכיש מספקת עוד אטרקציות, ולמעשה כבר משעות הבוקר ניתן לראות עשרות מטיילים שהולכים לאורכה. מי שרוצה להעלות את הקצב, יכול לעשות זאת עם together - אופניים משפחתיים.

האופניים מתאימים לארבעה אנשים לכל היותר, והם מאפשרים לשלב בין פעילות ספורטיבית קלה לזמן איכות משפחתי. עם האופניים ניתן לצאת למסלול שמתחיל בפארק אתגרים וממשיך לאורך טיילת נחל לכיש. בסך הכל מדובר בנסיעה של שני קילומטרים, כשבדרך ניתן ליהנות מנופי הנחל, מציפורים שעוצרות למנוחה בחיק הטבע, מפינות החי שלאורך הטיילת ומפסלי אומנות. לאורך הטיילת הוצבו גם נקודות עצירה עם כתב חידה.

הפעילות מתקיימת לאורך כל השבוע.
מחיר: 100 שקלים לשעה לאופניים (עד ארבעה מקומות).
כרטיסים באתר תיירות אשדוד.

נחל לכיש (צילום: מיטל שרעבי)
נחל לכיש (צילום: מיטל שרעבי)

אם רכיבה על אופניים נשמעת לכם רגועה מדי, תוכלו לצאת לנסיעת שטח על טרקטורוני שטח חשמליים. גם כאן נקודת המוצא היא פארק אתגרים, ומשם יוצאים בליווי מדריך למסלול אתגרי המסתיים באתר מורשת עד הלום. הרכיבה קלה מאוד, והיא מתבצעת על כלים יציבים. מאחר שמדובר בנסיעה בתוואי שטח מישורי יחסית, הטיול מתאים מאוד להורים ולילדים. משך המסלול: כשעה.

מחיר: 100 שקלים לרכב.
הזמנות: 053־7506599.

גם אם אתם פותחים את הבוקר באשדוד וגם אם אתם מטיילים בה עם רדת השמש, כדאי לעצור לקפה ונשנוש ב"גן סיפור". לרשת בתי הקפה, שהתחילה לפני כשמונה שנים בגינה בעיר חולון, יש סניף בפארק אשדוד ים - ממש על שפת האגם. בית הקפה שצופה אל המים הוא נקודת פתיחה טובה לכל טיול בעיר. עם השקיעה, אפשר לצפות ממנו גם במיצג "אורות אשדוד", שמוצג על מזרקת האגם.

בבית הקפה תפריט חלבי עשיר, שבו המנות נקראות על שם סיפורי ילדים. התפריט כולל ארוחות בוקר קלאסיות, סלטים, כריכים, פוקאצ'ות, פיצות וקינוחים. האוכל טרי, טעים ומוגש בנדיבות וברוחב לב. והכי חשוב, הם מקבלים ילדים קטנים בשמחה, כך שהמשפחות שמגיעות יכולות להתרווח ולהוריד הילוך.

מפקורה 1, פארק אשדוד ים. כשר.
פתוח בראשון־שישי, ובמוצ"ש.

קפה גן סיפור (צילום: מיטל שרעבי)
קפה גן סיפור (צילום: מיטל שרעבי)

אנחנו נשארים באווירת התפריט החלבי וקופצים ל"ברבריני" - בית קפה איטלקי, שמתמחה בפיצות נפוליטניות בטאבון. "ברבריני" יושבת על חורבותיה של "קאזה אונו", אחת המסעדות האיטלקיות הוותיקות בעיר. למסעדה יש לוקיישן מיוחד, לא רחוק מכביש החוף - וכבר בכניסה אליה ניתן להרגיש באווירה המשוחררת שבה. המקום בנוי משני חללים, החלל המרכזי ובו נמצא הטאבון וחלל נוסף עם מרפסת עץ שצופה החוצה.

גולת הכותרת של המקום היא כמובן הפיצה, שעשויה מבצק נהדר, בסגנון נפוליטני. התפריט כולל יותר מ־15 סוגי פיצות עם תוספות לא שגרתיות. למשל פיצה עם קרם תירס, פיצה עם סלמון מעושן ועוד. בנוסף, יש בתפריט מיני סלטים, ירקות שנאפים בטאבון, פסטות נפלאות ועוד.

רוגוזין 74, אשדוד.
טלפון: 08-8554545.

ברבריני (צילום: מיטל שרעבי)
ברבריני (צילום: מיטל שרעבי)