"זו לא הקורונה שהפכה את תחום הנוודות הדיגיטלית לטרנד, אלא תהליך שהתרחש בעשור האחרון והואץ בשנה החולפת", אומר לי ד"ר אבי שניידר, מרצה לסוציולוגיה ארגונית מהמכללה למינהל, בזמן שאני נוסעת עם הלפטופ שלי ליקב בצפון הארץ. מיד נסביר מדוע הפרט הזה רלוונטי לכתבה, אבל קודם כל נעשה סדר קטן במונח digital nomads, שנדמה שהפך למונח מתגלגל בשפה לא רק בסדרות של נטפליקס אלא גם ברשתות החברתיות. ומי מאיתנו לא רוצה, בוודאי בעידן של מלחמות וקורונה, לשבת עם הלפטופ מול הים, לעבוד ולא לדאוג?

"המונח 'נוודות דיגיטלית' התפתח לפני עשור", מסביר ד"ר שניידר. "אנשים שנעים במרחב וממשיכים לעבוד במקומות שונים. התופעה היא רק חלק מהתפתחותו של עולם העבודה לאורך השנים. אל תשכחי שבמאה ה־21 הקשר למקום העבודה - עם דגש על המילה מקום - כבר לא דומה לחתונה קתולית. העבודה היא כבר לא עוגן עד הפנסיה, וכולם רוצים לנוע במרחב. כיום יש לך מרכיבי עבודה שהם חד־פעמיים, יש עבודות שאת יכולה לקחת באופן חד־פעמי, באופן קבוע, לפעמים את לוקחת, משיקולים שונים, 3־4 עבודות באותו יום. המשמעות בתופעת הנוודים הדיגיטליים היא שהם יכולים לעבוד מכל מקום, בכל זמן, בלי מחויבות פיזית".

מה זה עושה לשוק העבודה?
"היום לא באמת משנה אם העובד מרחוק נמצא בסן חוזה או בהרצליה. אך אין ספק שזה בעצם ממסמר או מקבע את חוסר היציבות של מקום העבודה, את התפיסה החדשה של עבודה במאה ה־21. אנחנו לא מדברים פה במונחים של 'טוב' או 'רע', אלא של תפיסה שונה של שוק העבודה, שממשיך להתפתח ולהשתנות כל הזמן".

ויזה יותר טוב מכסף

לאחר שסיים את ה־MBA שלו במכללה למינהל החל נמרוד דין קיכל, יזם סדרתי עם אהבה לעולם, לעבוד כיועץ לחברות וארגונים בנושא עבודה מרחוק בעזרת הרצאות, ייעוץ והכוונה מקצועית ובניית קהילות. שבע שנים שהוא נווד דיגיטלי, ובמהלכן ביקר ביותר מ־100 מדינות ובנה רשת ענפה של חברויות וקשרים מקצועיים מסביב לעולם בלי לפספס יום עבודה. והוא גם היזם והמייסד של "נוודים דיגיטליים בישראל", קהילת פייסבוק ענפה שעוזרת לנוודים דיגיטליים חדשים וישנים להסתגל לעולם החדש שכולו טוב.

בזמן שאני מוזגת לעצמי כוס יין ומביטה על הנוף בעמק חפר, דין קיכל נמצא בבולגריה, אחרי שיצא מכנס נוודים דיגיטליים בינלאומי שבו העביר הרצאה. "לא תכננתי להיות נווד דיגיטלי, אלא שעניין שלא הוסדר עם ויזה לארה"ב כשעשיתי רילוקיישן לפני כמה שנים גרם לי לנוע עד שהוויזה תסתדר ולעבוד מרחוק. אחרי שהעבודה כבר סידרה לי את האשרות, הייתי ביפן ובטאיוואן, ראיתי שהקונספט עובד וידעתי שאני לא חוזר יותר למשרד".

נמרוד דין כחיל (צילום: באדיבות נמרוד דין כחיל)
נמרוד דין כחיל (צילום: באדיבות נמרוד דין כחיל)


הלקוחות שלך לא יודעים היכן אתה נמצא בכל זמן נתון?
"לא. אני משתדל ללכת לאן שיש מזג אוויר טוב, היכן שהשעות מתאימות לסגנון העבודה שלי. אם ארצה בעיקר לפטופ וחוף ים, אני אטוס לתאילנד, אהיה בבוקר בים ואעבוד בלילה. זה משתנה".

דין קיכל מספר שעשרות אלפי ישראלים הם נוודים דיגיטליים, ובעולם עשרות מיליונים. "בתקופת הקורונה התופעה גדלה באופן משמעותי, מכיוון שאת רואה בשטח הרבה יותר משפחות. אנשים מבינים שאי אפשר לחכות יותר שהמחירים ירדו, שיהיה שלום וכולי. הם פשוט מעמיסים את המשפחה, צוברים חוויות וגם חוסכים המון כסף".

כמה כסף נחסך?
"אני חתכתי את כל ההוצאות שלי בחצי כי אין שכר דירה גבוה, אין הוצאות דלק גבוהות. בבולגריה למשל אני משלם 200 דולר בחודש לדירת חדר וחצי. בסופו של דבר, אני נמצא איפה שמתייחסים אליי הכי יפה. בתקופת הקורונה למשל הייתי באינדונזיה, שהייתה פתוחה לחלוטין. יש היום יותר ויותר מדינות שקוראות לנוודים דיגיטליים לעבוד על ויזות מיוחדות, שבהן אפשר ליהנות גם משירותי בריאות ובנקאות".
בסיום השיחה שלנו ביקש דין קיכל להוסיף שהבחירה לחיות כך לא נובעת מכך שאינו אוהב את ישראל. "היא נובעת מתוך אהבה גדולה לעולם, וכך אני רואה שזה אצל רוב הנוודים הדיגיטליים האחרים".

אחד היעדים האטרקטיביים ביותר עבור ישראלים לאחרונה הם האיים הקנריים, שמלבד להיותם יעד מושלם למטיילים מכל העולם, הפכה גראן קנריה לאחד המוקדים המרכזיים והחשובים באירופה לכל מי שיכול לעבוד מרחוק ולבחור את המקום המושלם לשם כך. הקהילה הבינלאומית המגוונת שהתבססה באופן טבעי במקום היא כר פורה לשיתופי פעולה עסקיים חדשים. זה אולי ההסבר להייפ הגדול סביב האי בקרב ישראלים רבים, שמוצאים בו את הדבר הדומה ביותר לארץ, רק בלי הסטרס הנלווה לחיים פה.

"המגוון האנושי של העובדים מרחוק באי מורכב מאנשי מקצוע מכל התחומים, אך בייחוד מעובדים מתחום ה־IT והתקשורת", אומר קרלוס אלמו, שר התיירות של גראן קנריה. "במובן זה, ובהתחשב בפריחה העצומה של שוק ה־IT הישראלי, המקום יכול להיות הזדמנות פז לאנשי מקצוע מישראל להתפתח ולצמוח מקצועית, ליצור קשרים, להקים ולקדם עסקים ופרויקטים חדשים עם אנשי מקצוע מצטיינים מכל העולם".
האם זו תופעה חדשה אצלכם?

"העבודה מרחוק נמצאת במגמת צמיחה ברורה בחמש השנים האחרונות, ומגיפת הקורונה זירזה מאוד תהליכים שהיו צפויים להסתיים בעוד עשור, והושלמו בתוך חודשים ספורים בלבד. העולם העסקי והמקצועי הוכיח מעל לכל ספק ששיטת העבודה מרחוק עובדת ומצליחה".
מה מבדל את האי ממקומות אחרים כמו ליסבון, שגם  היא אהובה על ישראלים, או אפילו באלי או צ'אנג מאי?


"הבידול הוא במגוון שהוא מציע. האי מכונה 'היבשת המיניאטורית', בזכות צורות הנוף השונות והמיקרו־אקלים המאפיין אותו. מהיערות הירוקים והשופעים, דיונות החול הגדולות ועד הרי הגעש שלו, האי הוא עולם ומלואו. בתוך שעתיים בלבד תוכלי לעבור מהשלג המקפיא בפסגה לטמפרטורה מושלמת של 20 מעלות בכל אחד מחופי הים המרהיבים בו. האקלים החם ושטוף השמש מזכיר מאוד את ישראל, רק נעים וקריר מעט יותר ומאפשר חיי חוץ כמעט בכל ימות השנה".

אלמו מספר שבאיים הקנריים הוקמו כבר יותר מ־100 חללי עבודה משותפים, ויותר ממחציתם נמצאים בגראן קנריה. נוסך לכך הוקמו חללי מגורים משותפים, העונים על צורכיהם של אנשי המקצוע, והם מאפשרים לעובדים הישראלים הרבים במקום לפגוש אנשי מקצוע בסיטואציה נעימה ומשוחררת ולהחליף חוויות, "הן בתחומי העבודה והן בחיי הפנאי. החללים האלו מציעים מגורים פרטיים או משותפים, על פי רצונם וטעמם של כל אחד מהמשתמשים".

כדאי לזכור שגם רילוקיישן הוא לא פשוט.
"נכון, לכן חשוב לנו לספק כלים רבים ושונים לחיפוש מידע, לייעוץ ולהקלה בתהליך הרילוקיישן. המקום מציע את כל התנאים הנדרשים לעובדים מרחוק ,מכל הסוגים והמגזרים ומכל הקשת המקצועית ובכל רמה, שחולמים להקים עסק מצליח ומתפתח לאורך שנים, בלי להיות כבולים למקום אחד".

מה צריך לדעת בנוגע למיסוי ולבריאות והאם גם משפחות עם ילדים הן קהל יעד?
"יש מערכת מיסוי יעילה וגם מערכות בריאות וחינוך פרטיות וציבוריות. יוקר המחיה נמוך בהשוואה לאזורים מפותחים אחרים בעולם. חשובות לא פחות הן הגישה האווירית הנוחה ותשתיות האינטרנט מהטובות בעולם. תנאים מצוינים אלו זמינים גם עבור המשפחות שמלוות את אנשי המקצוע, כדי לספק איכות חיים ברמה גבוהה לכל המשפחה. זה בהחלט מתאים גם למשפחות".

ההזדמנויות העסקיות המרובות אינן מוגבלות לאי, אלא מתקיימות גם עם אופק קדימה אל מחוץ לסביבה הקרובה שלו. "גראן קנריה הוא למעשה הבסיס הטבעי לעסקים המכוונים לאפריקה", מוסיף אלמו.

קנריים על הגג
זה הזמן אולי להזכיר שכחלק מהאזור המיוחד של האיים הקנריים, האי גראן קנריה מציע תמריצי מס נכבדים למשקיעים שמקימים חברה שבסיסה בו. "זוהי אחת המערכות הכלכליות הנדיבות ביותר באירופה ואפשרות נהדרת לכל מי שרוצה להשקיע את הונו בצורה יעילה מבחינה פיננסית. המערכת כוללת מס חברות נמוך במיוחד, בשיעור של 4%, ופטורים רבים ממיסוי", מסביר אלמו.

"המודל הכלכלי ותנאי המיסוי המיוחדים של גראן קנריה מותאמים לחלוטין לתקנות ולרגולציות האירופיות. האי מציע מיסוי מופחת על רווחי החברה וטובין, ומציע גם גישה לתמריצים אחרים להשקעה עסקית".

אחת הפלטפורמות המובילות בעבודה מרחוק וביחסי הגומלין היא repeople.co, שלה ניסיון של חמש שנים ביצירת חיבור בין יזמים ואנשי עסקים דיגיטליים המעוניינים להתמקם באיים הקנריים. החברה מציעה משרות פנויות, מגורים משותפים, ומארגנת אירועים רבים לקידום שיטת העבודה של עבודה מרחוק וסגנון החיים השוקק שכבר אומץ בידי אלפי עובדים ברחבי העולם.

"הגישה לעבודה מרחוק צמחה באופן אקספוננציאלי, והיא כאן כדי להישאר, בייחוד במדינות כמו ישראל, שבהן קיימת נוכחות גדולה של חברות טכנולוגיה שהן גמישות יותר בעניין העבודה מרחוק. בספרד, אחוזי העבודה מרחוק, שעמדו על 5%־10%, גדלו בשל המשבר הבריאותי ועומדים כיום על 35%־40%", אומר נאצ'ו רודריגס, מייסד Repeople.

"אנו מתכוונים לטפל בחלק מאותה הכשרה שכל מי שמסתגל לעבודה מרחוק צריך, ובעיקר להרחיב את נושא העבודה הגמישה מרחוק. כדי שהקהל שלנו יבין, מלבד למשמעות ולשיפור ברמה האישית והמקצועית, גם את היתרונות החברתיים והכלכליים שעבודה מרחוק מייצרת אם היא מיושמת היטב ואת ההזדמנויות שחבויות בה", הוא מוסיף.

למי שהכתבה הזו עוררה בו במשהו, כדאי לציין שבמקומות שונים בעולם, וגם בישראל, אפשר למצוא הוסטלים רבים שמאפשרים עמדות עבודה לנוודים דיגיטליים, מתוך הבנה שחללי עבודה ומגורים משותפים הם המקומות האידיאליים ליצור קשר עם הקהילה הבינלאומית שתחלוק איתכם את השהייה.

מי מכם שכבר עלה על הטרנד עוד לפני שקרא את הכתבה ונמצא בשלבי נסיעה או מעבר לגראן קנריה לעבודה מרחוק, ימצא באתר nomadcity.org תוכן ממוקד ושימושי בנושא העבודה מרחוק בגראן קנריה. היוזמה, בהובלת repeople.co, ובתמיכת משרד התיירות של גראן קנריה, נועדה לשמש כמדריך שימושי לכל מי שמגיע לאי או מתכנן לעשות כן. דרך האתר אפשר ליצור קשר עם יזמים, משקיעים ומוסדות שונים באי כמו האוניברסיטה של לאס פלמאס דה גראן קנריה או האגודה לקידום כלכלי של גראן קנריה, שם גם אפשר למצוא אנשי מקצוע המתאימים לעסקים של כל אחד, לפי צרכיו המקצועיים.