מבלי שרשמה עדיין הישג מדיני מרשים, מבלי שביצעה מהלך פוליטי מקורי, מבלי שהובילה התפתחות דיפלומטית משמעותית - הממשלה החדשה בישראל מצטיירת בעיני שגרירים ודיפלומטים בכירים באו"ם ובקרב פרשנים ותיקים בוושינגטון כמהפך חיובי. ולא רק מבחינה פוליטית. בשיחות שלא לייחוס, גורמים מדיניים בניו יורק ובוושינגטון, גם כאלה שאינם מזוהים כאוהדי ישראל, מדברים על הממשלה החדשה בישראל במאמץ מורגש להישמע מחמיאים.

שמותיהם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושל שר החוץ יאיר לפיד עדיין אינם מוכרים בקהילה הבינלאומית. שגרירים ודיפלומטים ותיקים במשלחות של מדינות מערביות מרכזיות לא בדיוק מתמצאים בתוצאות ההצבעות בכנסת ולא כל כך מבינים מה התוצאות אומרות על מאזן הקולות בין הקואליציה לאופוזיציה. ב"ניו יורק טיימס" פורסם דיווח על "כישלונה של הקואליציה בישראל בהצבעה על חוק האזרחות", אבל הדיווח לא עורר תשומת לב מיוחדת. "זה לא מעניין אותי וגם לא כל כך אכפת לי", אמר בשיחה עמו סגן ראש משלחת של מדינה מערבית מרכזית באו"ם.

האיש, הידוע כאוהד ישראל מובהק, כמעט יצא מגדרו כשדיבר על ממשלת השינוי. "מה שחשוב לי ולקולגות שלי הוא שלישראל יש הנהגה פוליטית חדשה, שמייצגת הבדל אמיתי לעומת השנים האחרונות". מילים דומות נשמעות כמעט בכל שיחה, בכל התייחסות הנוגעת לממשלה החדשה בישראל.

בניגוד לדיפלומטים, הפרשנים בוושינגטון מפגינים כעת התעניינות מוגברת בחדשות מישראל ועוסקים בניתוח תוצאות ההצבעות בכנסת לעתיד הקואליציה. אחדים מהם הזכירו את שמו של מנסור עבאס. לדבריהם, נוכחותו בקואליציה של ערבי מוסלמי אדוק היא הוכחה לתמורה חיובית ומשמעותית ביותר בפוליטיקה הישראלית. "קשה עכשיו להאשים את הממשל והשלטון בירושלים כמי שמטפחים אפרטהייד", אמר פרשן ותיק ומוערך בוושינגטון.

מה שבנט ולפיד צריכים לזכור הוא שאין ארוחות חינם. המשך המעמד החיובי הראשוני שממשלת השינוי קיבלה בזירה הבינלאומית יהיה זקוק להתפתחות בתחום מדיניות החוץ. השיפור המשמעותי ביחסים עם הבית הלבן ראוי לציון ולשבח, אבל זה לא מספיק. בביקורו הצפוי בבית הלבן יתקבל בנט בלבביות, אך בוושינגטון מצפים למהלך, ליוזמה יצירתית שתצדיק את הציפייה שנוצרה סביב הממשלה החדשה בישראל.
מבחינת הקהילה הבינלאומית, הנושא העיקרי הראשון לטיפולה של הממשלה הוא שבירת הקיפאון המתמשך והשיתוק ביחסים, יותר מדויק - אי־היחסים - בין ישראל לרשות הפלסטינית. שגרירים ודיפלומטים בכירים באו"ם מציינים כי יוזמה ישראלית כנה לחידוש ההידברות עם הפלסטינים תתרום במידה רבה לחיזוק ולייצוב תדמיתה של הממשלה.

"ממשלת נתניהו דאגה לכך שיימשך ואפילו יתחזק הקיפאון ביחסים עם הרשות הפלסטינית", אמר בכיר ממשלחת מערבית במטה הראשי של האו"ם בניו יורק. "הטעות הגדולה של נתניהו הייתה שהוא סבר כי הסכמי השלום עם אחדות מארצות המפרץ הפרסי ישכיחו ויעלימו את השיתוק ביחסים עם הרשות הפלסטינית. זה לא עובד כך. הבעיה הפלסטינית לא נעלמה מסדר היום הבינלאומי ובמיוחד לא מרשימת העדיפויות של האו"ם".

בשיחות שלא לייחוס, מאשרים דיפלומטים את מעמדה של הרשות הפלסטינית, שמוגדר בפיהם כ"מעורער באופן חמור", כשגם תדמיתו של נשיא הרשות מחמוד עבאס מצויה בשפל חמור. עם זאת, גורסים דיפלומטים בינלאומיים בכירים כי דווקא המשבר שבו נתונה הרשות ובעיית תפקודו של מחמוד עבאס מהווים סיבה טובה ומניע למהלך ישראלי. "יוזמה כזאת תציג את הממשלה החדשה כגורם מדיני חיובי ולא רק במובן האזורי", אמר בשיחה עמו סגן ראש משלחת מערבית באו"ם. לדבריו, "גם בבית הלבן מאוד יאהבו מהלך מדיני ישראלי נועז".
ממתינים לתוצאות בשטח

יהודים בכירים בקהילה בניו יורק חשים מחויבים פחות להתאפקות הנדרשת מדיפלומטים באו"ם. כמעט חודש מאז כינונה של הממשלה, והסיפוק מקיומה כבר גולש להתמוגגות. אחדים מהם, השומרים ומטפחים קשרים הדוקים עם פוליטיקאים וראשי מפלגות בישראל, מדברים בהתלהבות על מה שהם מגדירים "המהפך הפוליטי בירושלים". בעיניהם, הדבר החשוב שקרה הוא "שנתניהו כבר לא ראש הממשלה".

אין זה סוד שהרוב הגדול והמכריע בקהילה בארה"ב לא אוהב את נתניהו. זהו הרוב הליברלי, שמתעב את דונלד טראמפ, ולא היה מסוגל לקלוט ובוודאי להשלים עם הידידות המופגנת ששררה בין טראמפ לנתניהו. "הידידות הזאת הייתה משהו נורא בעינינו", אומר אריק יופה, מי שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית. "עכשיו אין לנו לא את טראמפ בוושינגטון ולא את נתניהו בירושלים. לא יכולנו לבקש יותר מזה".

בקואליציה החדשה יש לראשונה חבר כנסת, גלעד קריב, שהוא רב רפורמי. עובדה זו מחמיאה להנהגת התנועה הרפורמית, אבל מנהיגי הזרמים הלא אורתודוקסיים, שהם הרוב בקהילה בארה"ב, ממתינים כעת לתוצאות בשטח. המבחן הראשון לממשלת השינוי הוא בעיני רוב הקהילה היהודית בארה"ב נגישות לכותל המערבי לרפורמים ולקונסרבטיבים. כעת הם ממתינים לביצועו המעשי של מתווה הכותל שאושר לפני כחמש שנים בממשלה, אבל יישומו סוכל בידי נתניהו.

[email protected]