ניסיונות של ישראל וחמאס לגבש עסקה בתיווך מצרי לא מבשילים לכלל הסכם, ואף לא קרובים לכך - בין היתר בשל ויכוח על שחרור אסירים עם דם על הידיים הכלואים בישראל.

כזכור, הניסיונות כללו ביקור משלחת ישראלית בקהיר בהובלת מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום בקהיר, בזמן שמשלחת חמאס הייתה גם היא בקהיר וניהלה שיח בסוגיה זו מול המצרים בהובלתו של בכיר חמאס רוחי משתהא.

מדובר בדמות של אדם דומיננטי ששוחרר מהכלא הישראלי בעסקת גלעד שליט ונחשב מקורב ליחיא סנוואר, מנהיג חמאס בעזה. הסוגיה המורכבת ביותר נוגעת כאמור לשחרור אסירים ביטחוניים פלסטינים של חמאס עם דם על הידיים הכלואים בישראל. המתווכים המצרים עושים מאמצים לגשר על הפערים הגדולים בין הצדדים, בין היתר עם הצעות למסגרת העסקה.

בישראל סבורים שיש חשיבות להחלטה מי יגיש את הצעת הסיכום. לדברי גורמים ביטחוניים, לחמאס יהיה יותר קל לתרץ את סירובו להצעה אם תוגש על ידי ישראל בכך שהיא לא הוגנת, אך יידרש לספק הסברים למצרים ולמתווכים הנוספים מדוע הוא ממשיך לסרב להצעה שלהם לפריצת דרך בנושא זה, שעשויה לקדם את שיקומה של רצועת עזה ושיפור המצב הכלכלי בה.

בשלב זה הצד הישראלי לא מפתח ציפיות גדולות לאפשרות שהצעות המתווכים יובילו לפריצת דרך. ההערכה המובילה במערכת הביטחון היא שחמאס למעשה אינו רואה בהגעה להסכם בסוגיית השבויים והנעדרים אינטרס חשוב שלו.

זאת מתוך הבנה שיצטרך להתפשר מאוד במספרים הלא סבירים של המחבלים שהוא מבקש לשחרר מהכלא הישראלי ובבכירות שלהם. 

זאת ועוד: חלק מהגורמים בישראל סבורים כי חמאס מעוניין לנתק את הקשר בין ההקלות הכלכליות לרצועת עזה והסדרה בתנאים אף טובים יותר ממה שהיה ערב מבצע שומר החומות לבין עסקת שבויים ונעדרים.

בישראל מנגד, קבעו לאחר המבצע עקרונות קשיחים לכאורה, שכורכים יחד את שיקום עזה עם השבתם של החללים סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול ז”ל לקבורה בקבר ישראל ושחרורם של השבויים אברה מנגינסטו והישאם א־סייד, המוחזקים על ידי חמאס, לישראל.