מורן בבאי - מסלולי נינג'ה לצד תל"ן בגנים
"רעייתי רונה הקימה את החברה ב־2003, ואני הצטרפתי אליה בהמשך. רונה היא בעלת תואר ראשון בחינוך גופני ותואר שני במינהל ומנהיגות בחינוך, וההתמחות שלנו היא בהפעלת תוכניות לימוד נוספות (תל"ן) בגנים עירוניים. עד שהגיעה הקורונה עבדנו בכ־50 רשויות מקומיות והעסקנו כ־150 פרילאנסרים בתחומים שונים. אנו גוף מאוד מקצועי ומוערך, ותוכנית הלימודים שלנו במוזיקה אף נחשבת מבחינת משרד החינוך ל'ירוקה' ומומלצת. במרץ אשתקד הוצאנו לדרך פרויקט שכלל את כל הגנים בעיר נתניה, גייסנו והכשרנו מורים ואנשי צוות - ואז הגיעה הקורונה וכל מה שעשינו ירד לטמיון.

"בסגר הראשון נפלה הפעילות שלנו לאפס תוך שנייה, וכל העובדים יצאו לחל"ת. מאז חזרנו לעבוד פה ושם, אבל בסוף נאלצנו לסגור את המשרדים ולהעביר את הפעילות אלינו הביתה. ניסינו להריץ את תוכניות הלימוד באונליין, אבל זה עבד רק במעט מקומות. בשלב הזה שילבנו ידיים עם חברת ספורטיגן מהתחום ופתחנו יחד חברה למסלולי נינג'ה שעשויים מטרמפלאסט, שזה חומר מונע החלקה. המסלולים של 'נינג'ה רחוב' מיועדים לילדים בגילי שנתיים עד 14, כשהרעיון הוא שהילד או הוריו סורקים ברקוד ומקבלים הוראות לתרגילים ומסלולים בהתאם לגילו. כבר התקנו קרוב ל־20 יחידות כאלה בפארקים ובמרכזים ציבוריים. במקביל, אנו מפעילים קייטנות קיץ עם תכנים בכמה רשויות מקומיות.

"המצב לא פשוט, כי אין לנו הכנסות משמעותיות זה יותר משנה, אבל אני מקווה שאחרי חגי תשרי נחזור להפעיל את תוכניות התל"ן בגנים. עד אז אנו מכשירים אנשי צוות חדשים במקום אלה שעזבו את התחום. למרבה המזל, פתחנו לפני כמה שנים חברה לייבוא של ציוד ספורט ומוזיקה לגנים, בתי ספר, חנויות ורשויות. יש בה פעילות, אומנם לא בסדרי הגודל שהתרגלנו אליהם, אבל בתקופה כזאת מורכבת גם זה מקור הכנסה חשוב עבורנו". 

הכותב הוא בעלים משותף של "ר.ב. תנועה בהנאה - חוגים וסדנאות בע"מ". ראשון לציון. טל': 077-3313344.

אביטל ששון - הקיץ עזר למלא את המצברים
"בעשור האחרון הקמתי עם שני שותפים שני מתקני לונה פארק גדולים בטיילת של אילת: טרנטולה, שזו קרוסלה בגובה 53 מטר, ובוסטר בגובה 50 מטר, שמסתובב כמו טחנת רוח. במקביל, יש לי ולשותף אחר חברה שמפעילה חמש מסעדות בעיר. באילת, אתה מפסיד כסף בחורף ומרוויח בקיץ, כך שיצא שהקורונה תפסה את העיר בסיטואציה הכי גרועה שיכולה להיות - סוף החורף ותחילת הקיץ, כשהקופות עדיין ריקות.

הסגר הראשון נפל על פסח, כך שנאלצנו לסגור את שני המתקנים למשך כחודשיים וחצי והוצאנו את העובדים לחל"ת.

"את מרב הפגיעה הרגשתי במסעדות, שהפסיקו לפעול. במתקנים המצב היה יותר טוב, כי אין בהם הוצאות שוטפות גדולות. הדבר הראשון שעשינו היה חשיבה פיננסית מחודשת, בין היתר מול בעלי הנכסים שאנו שוכרים מהם את השטח של המתקנים והמסעדות. ב־27 במאי נגמר הסגר הראשון, ומה שקרה הוא שהעיר אילת חוותה עד ראש השנה פריחה שלא זכורה זה שנים ארוכות.

צריך להבין שמאז שהחלה מדיניות השמיים הפתוחים ב־2013 העיר אילת בירידה, כי הישראלים מעדיפים לנסוע לאתרים בחו"ל שהם גם זולים הרבה יותר וגם נותנים אווירה ותרבות אחרת. כשהתברר שאי אפשר לצאת מהארץ - כולם הגיעו לאילת, מה שעזר לנו למלא את המצברים ולשרוד את הסגרים שהגיעו בהמשך.

“ב־7 במרץ השנה פתחנו מחדש, ומאז אילת מלאה במבקרים, והמתקנים והמסעדות שלנו עובדים יפה מאוד. עם זאת, מה שהשתנה בעיר זה תמהיל המבקרים. כבר לא מגיעים לכאן חבר'ה צעירים כמו פעם, בין היתר בגלל המחירים המזעזעים, ובכל שנותיי בעיר אני לא זוכר את הטיילת סגורה ב־11. עכשיו יש אומנם דיבורים על סגר בחגי תשרי, אבל אנחנו נכנסים ללחץ. אנו שומרים על עצמנו ומבינים שכנראה זה עוד לא נגמר".

הכותב הוא בעלים משותף של חבת “אריא אילת בע"מ" המפעילה מתקני לונה פארק בטיילת אילת. טל’: 052-2898790.

אביטל ששון (צילום: ללא)
אביטל ששון (צילום: ללא)

נאור נרקיס - צרו בעצמכם את קהל הלקוחות
"יותר ויותר בעלי עסקים מנסים לבנות קהילה דיגיטלית סביב העסק והתחום שבו הם פועלים, בידיעה שלאורך זמן הם יוצרים את הקהל שאליו הם פונים. הם מזינים אותו בתוכן ובמקום שבו הם יכולים ללמוד עוד על השירותים שלהם. ההתחלה היא תמיד קשה, אך כאשר הקהל הולך ונצבר ונהנה לאורך שנים מהתכנים, החיים של מנהלי הקהילה נעשים קלים יותר. לא פעם הם בוחרים לתת לקהילה שלהם את רוב הבמה של התוכן בתוכה, ובכך למעשה יוצרים אסטרטגית את אותו הקהל שאחרים משלמים עליו לאורך זמן בקידום ממומן. 

"ההחלטה לבנות קהילה היא אסטרטרגית, ומטרתה כאמור ליצור לעצמכם קהל שאתם תמיד יכולים לפנות אליו בצורה אורגנית ושבונה את האוטוריטה בתחום שלכם לאורך זמן. כך תוכלו לשמור על קשר עם הלקוחות שאתם בונים לאורך השנים, וברגע שיש משבר או שינוי מקצועי בפעילות או בשירותים - תוכלו לגשת אליהם במהירות ובעלות נמוכה".

הכותב הוא מומחה לנטוורקינג ולניהול קהילות בפייסבוק ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים

נאור נרקיס (צילום: צוף פטרסון)
נאור נרקיס (צילום: צוף פטרסון)

שוש ביטון - לשמר את לקוחות תיירות הפנים
"אילת, כעיר המבוססת על תיירות, מאופיינת בעונתיות בפעילות העסקית, ואם לא די בכך - הקורונה גרמה לפגיעה מהותית בעסקים וכן באוכלוסייה בעיר שמועסקת בענף זה. אין ספק שלאחר חזרת המשק לפעילות, העיר חזרה לחיים - הנופשים מגיעים בהמוניהם, ותיירות הפנים משגשגת. עם זאת, עלינו לזכור שזו העת לתת שירות ברמה גבוהה על מנת לשמר את לקוחות תיירות הפנים, כדי שישובו לנפוש ולהכיר את העיר לא רק בימות קורונה. אותי מלווה המשפט 'תמיד תיתן ללקוח יותר ממה שהוא מצפה לקבל'. 

"מעבר לזה, לכל בית עסק יש פסגה ודעיכה. לכן חובה להיות מעודכנים ולהשתכלל, לנהל תזרים מזומנים, לחסוך בעלויות באמצעות קניות מרוכזות, לנצל את התזרים החיובי ולשמור חלק מהכספים לימות סגריר, תרתי משמע. לפיכך, השקעות לטווח ארוך במימון לטווח ארוך ולא על חשבון התזרים, מבנה האשראי הבנקאי והמימון צריכים להיות תואמים למבנה ההשקעות".

הכותבת היא מנהלת סניף אילת בבנק הפועלים

שוש ביטון (צילום: ללא)
שוש ביטון (צילום: ללא)