עד 80' הספיקה צרויה להב, בת הקיבוץ הגלילי אילת השחר, לשרת בצוות הווי צנחנים, להינשא בגיל 19 וחצי עם חבר הצוות, לואי להב, ללוות בכינור את ברוס ספרינגסטין, להתגרש מלהב, ללמוד משחק בלוס-אנג'לס, להיות שחקנית בהצגות תיאטרון, לנגן בוויולה ולשיר בלהקת "הברירה הטבעית" ולהקים בית עם התפאורן איציק אלבלק. ברם, שיר אחד שכתבה באותה שנה, "דרך המשי", התווה לה בגיל 29, את הדרך מבין שלל כישוריה וכשרונותיה למעמד של אחת מבכירי הפזמונאים במדינה. 

היום, ה-16 ביולי, חוגגת להב 70 שנה להיווסדה. זאת הזדמנות-פז. למטס-הצדעה בין שבעה משיריה המוכרים והאהובים ביותר, שיר לכל עשור ושיר נוסף כהדרן. השירים - לפי סדר כתיבתם.

"דרך המשי". לחן וביצוע - יהודית רביץ (80'): "כמי שכתבה לעצמה מתמיד ועדיין חשבה שהיא זמרת, בפגישת-אקראי סיפרתי ליעקב גלעד שאני רוצה לעשות תקליט שבו אשיר שירים שלי ושאלתי אותו אם הוא יהיה מוכן להיות המפיק האמנותי של התקליט. הסתבר שהוא היה מוכן ואילו אני - לא. הראיתי לו שירים, בהם 'דרך המשי', שיר ארוטי במהותו. הוא סיפר עלי ליהודית רביץ, שאיתה עבד באותה תקופה. יודית באה אלי, לירושלים ומבין השירים שלי אכן בחרה את 'דרך המשי'. עד שחזרה הביתה, לתל-אביב, כבר היה לה לחן מוכן, אבל השיר התפרסם רק ב-84', כשיודית הוציאה אלבום שנקרא כשמו. למרות שאף פעם לא חיפשתי להיטים, השיר נהיה להיט גדול". 

"רומיאו". לחן - יהודה פוליקר. ביצוע יהודית תמיר (85'): "שיר-אהבה לרומיאו אחד שלא התגשם. עד שפגשתי את איציק, היו לי כמה אבירי-חלומות. מספר מלחינים ניסו להלחין אותו, עד שיודה הצליח וייעד את השיר לריטה, אבל היא העדיפה את 'ימי התום' והשיר עבר ליהודית תמיר, זמרת נפלאה. עברו שש שנים עד שהתפרסם בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה, כשחיפשו שירים לא נורא עצובים ובלי ההתלהמות של 'אנחנו נעבור!"

"ימי התום". לחן - רמי קלינשטיין. ביצוע  - ריטה (86'): "גם ההתחברות שלי עם הקלינשטיינים הייתה דרך יעקב גלעד וגישרה על פער השנים בינינו. איך ריטה אומרת? - 'את מקדימה אותי בניסיון השנים שלך'. יצא שיר-אהבה מפוכח".

צרויה להב (צילום: מירי צחי)
צרויה להב (צילום: מירי צחי)

"פרח". לחן - יהודה פוליקר. ביצוע - גידי גוב (86'): "גידי גוב היה זה שהציע להנציח בשיר את הילדים שנרצחו שנה קודם לכן  בהתקפה של שוטר מצרי על קבוצת מטיילים ישראלים בראס בורקה, במזרח סיני. אלמלא היוזמה שלו, לא הייתי מגיעה לכתיבת השיר, שכתבתי אותו על הלחן של יודה, שהביא לי את זה. בניגוד למה שחושבים, לשיר לא היה קשר לאסון הפרטי שלי, כשאיבדתי ילדה קטנה בתאונת דרכים, אם כי קרוב לוודאי שהייתה לכך השפעה על איך שכתבתי".

"על הגשר הישן". לחן וביצוע - רמי קלינשטיין (89'): "בעקבות הלחן של רמי,  השיר בא לי במכה, כמו...ללדת על שולחן. הביצוע הראשוני של רמי היה בסגנון של רוק ספרינגסטיני. אחר-כך הוא עבר לשיר את השיר כמו בלדה וכך השיר התקבל".

"שרה ברחובות". לחן - רמי קלינשטיין. ביצוע: ריטה (90'): "את הלחן הנהדר של רמי קיבלתי מרוני בראון, מנכ"ל הליקון, לשם ביצועו באירוויזיון שנערך בזגרב. כתבתי בלדה, שבמבט לאחור לא נראה לי שהתאימה לאירוויזיון וריטה אכן דורגה במקום ה-18 מתוך 22. רק אחרי זה השיר התקבל כאן, כשלא בוצע כשואו, אלא יותר לעומק. אגב, לא נסעתי לאירוויזיון. אני ותחרויות זה לא משהו שהולך יחד, אם כי אכתוב אפילו לפסטיגל אם יציעו לי סכום שלא אוכל לעמוד בפניו. בסיכומו של דבר, אמנם אני בשואו-ביזנס, אבל השואו ממני והלאה".

"אף אחת". לחן - שמוליק נויפלד. ביצוע - מירי מסיקה (2002): "הקשר בין מירי, בוגרת רימון לביני נוצר דרך יהודה עדר, מי שעומד בראש המוסד הזה. 'זאת תכבוש את קיסריה', הוא אמר. אמרתי לו - 'עזוב את קיסריה, זה בכלל לא משנה לי'. מי שלא מכיר את מירי, לא יודע איזה מקור של השראה האשה הזאת, אוטוסטרדה של רעיונות. קשקשנו וקשקשנו וכשחזרתי הביתה, כתבתי את 'אף אחת'. הלחן הצרפתי הפאטאלי של שמוליק נויפלד העיף את הטקסט שלי למעלה".

"תפילת האמהות" כהדרן. גרסה עברית של להב לשיר יווני שהולחן בידי אנטוניס וארדיס. ביצוע - גליקריה, יהודית תמיר ואמאל מורקוס (1998): "השיר היווני הוא במקורו על שלוש נשים, שמקטרות על הבעלים שלהן, משהו שבכלל לא עניין אותי וכתבתי נוסח שונה לגמרי. ההקלטה של שלוש זמרות מדתות שונות הייתה מאוד מרגשת. גליקריה לקחה בהתחלה את השיר למקום פומפוזי. כשהסברתי לה שיש כאן אם שכולה, היא לקחה את השיר למקום שבור וזה יצא מאוד מרגש".

"יש הרבה שרלטנות בתחום", קובלת להב, מדריכתם של לא מעט זמרים צעירים. "כמעט אין קהל לכתיבת טקסטים טובים, חוץ מאשר בנישות קטנות. לקהל הרחב זה בכלל לא משנה. אם אני רואה את ...כוכב נולד(הלו, צרויה, הכוכב הבא...), אני לא מבינה מה הסיפור שם. יש כשרונות אדירים, זמרים וזמרות סוף העולם, אבל הביטוי האמנותי שלהם דל".

ואת?
"אני כותבת מעט. את השיר האחרון כתבתי לפני שנה. איפשהו מיציתי את זה. הרי אני נודדת בין כל מיני ערוצים של יצירה. ניגנתי, שיחקתי, כתבתי ספרים, חיברתי ליברטו לאופרה, עכשיו אני מתעניינת יותר בכתיבה לתיאטרון. בקרוב יוצג מחזה שלי".

ב-27 החודש ייערך בתיאטרון החאן ערב ספרותי תיאטרלי-מוזיקלי, שיוקדש ליצירתה של צרויה להב. ישתתפו: ריטה, דיאנה גולבי והבנים יונתן ויוסף אלבלק. עורכת ומנחה: כרמית ספיר-ויץ.