אין דבר שישראלים אוהבים יותר מאשר לטוס לחו"ל על מנת לקחת חלק באירועים שלעולם לא יגיעו לארץ. בין אם מדובר במשחק כדורגל בין ריאל מדריד לברצלונה, מחזות זמר בינלאומיים או הופעות חיות של מוזיקאים, תמיד תוכלו למצוא בקהל לא מעט ישראלים. מדי פעם  שומעים על ניסיון להביא אירוע שכזה לישראל, אך בשבוע שעבר הייתה זו דווקא קהילת הגיקים בארץ שעשתה צעד ראשון בדרכה להביא לכאן את החוויה הייחודית של כנס "הקומיק-קון" של סן דייגו. 

למי שלא מכיר, "קומיק-קון" בסן דייגו הוא אחד הכנסים הגדולים בעולם עבור חובבי הקומיקס, הפנטזיה והמדע בדיוני, אשר הפך להיות מוקד עלייה לרגל עבור כל מי שמתעניין בתכנים הללו. הכנס הפך להיות אירוע בקנה מידה בינלאומי, כאשר על פני סוף שבוע שלם נערכת חגיגה שמושכת מאות אלפי בני אדם בשנה.

הרצון להידמות לכנס הבינלאומי, הוביל להפקת האירוע "קומיקס-קון ישראל", שהתקיים בשבוע שעבר. נכון, לא מדובר בכנס ראשון בנושא פנטזיה או מדע בדיוני שמתרחש בישראל, אך על פי דניאל סאלוב, אחד ממארגני הכנס, "זו הפעם הראשונה שבה הכנס לא פונה לקהילה קטנה בתוך העולם הגיקי, אלא כל אחד יכל למצוא את הפינה שלו". 

עבור סאלוב בן ה-33, הכנס היה רגע שיא, לאחר חודשיים של הכנה, בה הוא ושותפיו, החברים כולם בקבוצת "אספני פסלים", ראו איך הרעיון שלהם לקיים תצוגת פסלים קטנה יחסית, הופכת להיות אירוע גדול ומשמעותי עבור קהילת הגיקים בישראל, כאשר כל המשתתפים והמארגנים עושים זאת בהתנדבות מלאה עבור קהילת הגיקים של המדינה.

אספן הפסלים דניאל סאלוב (צילום: ניב גילינסקי)
אספן הפסלים דניאל סאלוב (צילום: ניב גילינסקי)

למה הכוונה ב"גדול"? דוכני מכירה לבובות פאנקו פופ ושלל מוצרים, חדר מלא מכונות משחקי ארקייד עבור הילדים והמבוגרים הנוסטלגיים, מתחם המוקדש למשחק הקלפים ומוצרי פוקימון, שלל הרצאות בנושאים שונים ומגוונים, תחרות קוספליי (תחפושות לדמויות מעולם הקומיקס, האנימה והמנגה), תצוגת הפסלים, ואפילו יצירות ישראליות בהופעות אורח כמו ה"קרטוניש", "פיפוש" ויוצרים נוספים.

כאמור, הכנס עצמו החל כניסיון של אספני פסלים לייצר גישה לתחום עבור אנשים חדשים בארץ, "כמו שעושים באירועים הגדולים בעולם. אנשים מגיעים בגלל התעניינות רחבה בפאנלים וסלבס שמופיעים, אבל הם נחשפים למוצרי האספנות החדשים של כל החברות הגדולות, שלא מגיעות לישראל", מספר סאלוב, שמשתף כי התערוכה הנוכחית הייתה בנויה על יוזמה אישית של האספנים, שהסכימו לקחת את הסיכון ולהעביר את הפסלים למוזיאון האמנות בפתח תקווה עבור האירוע.

למה אתה מתכוון כשאתה אומר לקחת את הסיכון?
"הפסלים עצמם מאוד יקרים ומאוד שבירים. כל פסל עשוי מכמות שונה של חלקים שניתן לפרק ולהרכיב מחדש, אבל החלקים עדינים מאוד. מספיקה שניה אחת של חוסר תשומת לב כדי שהפסל ישבר. וזה עוד לפני שבכלל מכניסים קהל לאולם ולכן כל פירוק והרכבה מכילים אלמנט של סיכון, אחר כך צריך לוודא שאף אחד לא שולח יד ומפיל בטעות את הפסל. למרות המחסומים, ידיים נשלחו והיה צריך לפקח לאורך האירוע. אבל זה עבר בשלום ואין שברים".

פסלי הדמויות של Marvel ב''קומיקס-קון ישראל'' (צילום: אריק פרייס)
פסלי הדמויות של Marvel ב''קומיקס-קון ישראל'' (צילום: אריק פרייס)


בהקשר הזה, דניאל מציין את שרון כהן, אחד מאספני הפסלים הגדולים בארץ, שתרם 31 מתוך כ-60 פסלים שהוצגו בתערוכה: "ברגע שהוא נתן לנו אור ירוק, ידענו שיש היתכנות לתערוכה ולאירוע. ההתמקדות שלו היא בדמויות מארוול ו-DC, ככה שהוא דיי היווה את הבסיס עבורנו באירוע".

סאלוב, אספן פסלים בעצמו, הסביר מדוע החליטו המארגנים לשנות כיוון ולהפוך אירוע מצומצם, לאירוע מכונן עבור קהילת הגיקים בישראל: "בהתחלה, האירוע היה אמור להיות תערוכת הפסלים ומספר דוכנים, אבל חשבנו איך אפשר להגדיל את הפנייה לקהל הרחב ומעשירים עוד תכנים וככה נולד האירוע הראשון שבאמת משקף את אווירת 'קומיק-קון' של סן דייגו". 

מי שלקחו פיקוד על הבאת התכנים המרובים היו מנהלי עמוד הפייסבוק Geeklopedia, שבנו הרצאות בתכנים שונים וסדנאות לקהל. אליהם חברו מנהלי קהילת האספנים של פוקימון ואמא"י, ארגון המנגה והאנימה הישראלי שביחד איתם יצרו את "קומיקס קון ישראל".

פסלי DC ב''קומיקס קון ישראל'' (צילום: אריק פרייס)
פסלי DC ב''קומיקס קון ישראל'' (צילום: אריק פרייס)

עוד נגיע לכולם

עבור המארגנים, המטרה הייתה לייצר אירוע שבו כל אחד יוכל למצוא את הפינה שלו, בין אם הוא בן 50, או בן 8. על פי סאלוב, כנסים ממוקדים וגדולים אחרים אמנם מושכים קהל, "אך זה תמיד צעירים בשנות ה-20 או מתבגרים בתיכון, לא תראה שם כמעט מבוגרים ומשפחות. המטרה שלנו הייתה להביא משהו למי שלא מוצא את עצמו בכנסים אחרים, וגם לאלו שכן. לשמחתנו, זה הצליח".

עד כמה זה הצליח? האירוע היה סולד-אאוט, כל 1,500 הכרטיסים שהוצעו למכירה נמכרו כבר שבועיים מראש, כאשר 500 הכרטיסים של המכירה המוקדמת נגמרו תוך שלושה ימים בלבד, ורק אז החליטו המארגנים להרחיב את האירוע ל-1,500 איש: "ההיענות של האנשים שלא הספיקו לקנות במכירה המוקדמת, גרמה לנו להבין שיש לנו משהו מיוחד בידיים".

הורים וילדים במתחם ה''ארקייד'' ב''קומיקס קון ישראל'' (צילום: אריק פרייס)
הורים וילדים במתחם ה''ארקייד'' ב''קומיקס קון ישראל'' (צילום: אריק פרייס)

עידן קנר, בן 29 מתל אביב שהגיע לאירוע עם אחיו הקטן בן ה-8, סיפר: "הספקתי לקנות שני כרטיסים ביום שנפתחה המכירה המוקדמת. אחי הקטן החל לאסוף קלפי פוקימון בחודשים האחרונים ואני התלהבתי בעיקר מהפסלים והפאנל שאירח את 'פיפוש'. אין הרבה דברים ששני אחים בהפרש של 20 שנה זה מזה יכולים לעשות יחד, אבל הכנס הזה נתן לנו חוויה משותפת נהדרת, למרות החום הכבד, שאני בטוח שישפרו את זה בהמשך".

החיבור בין העולמות הוא לא רק בהפרשי הגילים שניתן היה לראות בקהל, אלא גם בתכנים. בעוד תערוכת הפסלים הציגה בעיקר את הדמויות המוכרות של גיבורי העל ושר הטבעות, תחרות הקוספליי  כבר הביאה שלל דמויות צבעוניות למסך ממנגות ואנימות שונות, מלחמת הכוכבים, סרטי דיסני ועוד עולמות שונים ומגוונים.

תחרות הקוספליי ב''קומיקס קון ישראל'' (צילום: אריק פרייס)
תחרות הקוספליי ב''קומיקס קון ישראל'' (צילום: אריק פרייס)

התחרות עצמה החלה רק בשעות הצהריים, אך המחופשות והמחופשים הסתובבו בתלבושות כבר משעות הבוקר. לא עניין מובן מאליו כשנזכרים שהאירוע נערך בחודש יולי הלוהט. 

"היה ברור לנו שתהיה תצוגת קוספליי באירוע, זה מה שעושה את ההבדל בין יריד פשוט לבין ההגדרה של קומיק-קון, שם אנשים משקיעים אלפי דולרים בתחפושות", מספר סאלוב ומוסיף כי לאור כך שמארגני הכנס אינם מבינים בתחום, האחריות על התצוגה הייתה של אמא"י: "אני מוריד את הכובע גם בפניהם וגם בפני כל מי שהשתתף בזה למרות החום, הרבה מאוד מהאווירה באירוע זה בזכותם ומגיע להם כל הקרדיט על זה".

ספיידרמן הגיע ל''קומיקס קון ישראל'' (צילום: אריק פרייס)
ספיידרמן הגיע ל''קומיקס קון ישראל'' (צילום: אריק פרייס)

להביא את אמריקה לישראל

לאחר ההצלחה של הכנס השנה, המארגנים כבר החלו להתארגן לקראת העתיד. עכשיו כשברור להם שיש קהל שצמא לאירועים ורוצה להגיע, סאלוב לא מתבייש להגיד שהאירועים הבאים יוכלו למשוך מספר גבוה הרבה יותר של אנשים.

"אנחנו רוצים להביא את כל מי שמתעניין. אם נעשה את הכנס לאורך מספר ימים, במקום ממוזג, אין שום מניעה שנכפיל את כמות המשתתפים ואף יותר. בדובאי עושים את קומיק-קון מידל איסט בהשתתפות של עשרות אלפים, אין סיבה שבישראל זה לא יהיה דומה", הוא טוען.

האם ניסיתם לפנות לידוענים בארץ שקשורים לתחום? 
"לא ידענו מה הולך להיות, אז לא. הכנס הזה יהיה הקבלות שלנו לעתיד ולא נצטייר בתור כמה אנשים מהפייסבוק שמנסים להרים כנס. החלום? שוונדר וומן הישראלית, גל גדות, תשתתף".