אם יום צום תשעה באב לא מספיק קשה לכם גם ככה, אז בבקשה, הנה תחזית מזג האוויר הצפוי ליום זה: "גל החום יגבר, ויהיו עומסי חום כבדים ברוב חלקי הארץ". למיטב זכרוני, זה לא רק השנה. איכשהו, בכל שנה, תשעה באב נופל בשיאו של גל חום נדיר, כאשר השרב וההכבדה בעומס החום כאילו עושים יד אחת עם מנהגי הצום והאבלות, במאמץ משותף להפוך את היום הזה לקשה במיוחד.

סתם מקרה, או שמא לא. אין כמו יום תשעה באב כדי להפנות את תשומת לבנו לסוגיית מזג האוויר: בין אם אתם נמנים עם חסידיהם של אל גור וגרטה הלוחמנית, או אפילו אם אתם מתומכיו של טראמפ המתכחש, אי אפשר עוד להתעלם מתופעת מזג האוויר הקיצוני המשתולל על פני כדור הארץ ומחולל שיאי חום וטמפרטורה קטלנית בקנדה הקרה, ושלל שיטפונות והצפות ברחבי אירופה.

מה לעשות, השפעתם המצטברת של גזי החממה שפולטת האנושות – במסגרת התפתחות הטכנולוגיה, התעשייה והצמיחה הכלכלית על האקלים היא הרת אסון, ואף איום קיומי של ממש. שהרי אין גורם חיוני המשפיע על איכות הסביבה, ועל החיים עצמם, כמו האקלים.

אני אומנם לא מדען אקלים ואף לא מטאורולוג חובב, אבל כבן אדם, אי אפשר לא לשים לב גם למשבר האקלים החברתי שבו אנו שרויים; משבר שנגרם גם הוא כתוצאה מפליטת גזי חממה רעילים, שאותם פולטים לא מפעלי תעשייה אימתניים אלא כל אחד ואחד מאיתנו, בשלל התנהגויות וביטויי שנאה אלימים, גסים ובוטים, המזהמים את האוויר ואת האווירה במרחב האמיתי או בזה הווירטואלי.

גזים רעילים אלו מחוללים פופולריות מיידית ומעניקים אולי הרגשה טובה של צדקנות, נצחנות ו"הנה הראיתי לו". אבל לטווח הארוך הם הרי אסון, כיון שהשפעתם המצטברת על האקלים החברתי שבו אנו חיים היא קריטית.

כולנו מכירים את סיפור קמצא ובר קמצא, שגורש בבושת פנים מהמשתה שנערך בירושלים, ואת מעשה הנקמה בעקבותיו שגרם לחורבן. אבל קמצא ובר קמצא הם רק הסימפטום. התנהגות אנושית מוסרית שפלה כזו לא הייתה יכולה להתרחש לולא מצע האקלים החברי המזוהם של "שנאת החינם" שאפף אז את ירושלים. באקלים כזה זה רק עניין של זמן עד שיפרצו איזה שיטפון או התחממות קיצונית שתצית את הבעירה.

תשעה באב כאן כדי להזכיר לנו שכדי לנטרל אחת ולתמיד את סימפטומי החורבן השונים העלולים לצוץ בכל רגע מכל פינה, עלינו לטפל בשורש הבעיה - לתקן את משבר האקלים. לצמצם עד למינימום את פליטת הגזים הרעילים של הבוטות והשנאה. ואף לפעול באופן אקטיבי לטהר את האוויר ואת האווירה שאנו חיים בתוכה, על ידי פיזור דברי טוב וקדושה, והקרנת אהבת חינם המטהרים את הסביבה. אכן, גורל האקלים החברתי בידינו, אם נתגייס כולנו למאבק, נהפוך אפילו את יום תשעה באב מיום צום שרבי, מכביד ולוהט ליום חג אביבי ונעים. 

הכותב הוא שליח חב"ד לשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת "סי אנד סאן" בתל אביב