כוחות ההצלה בגרמניה ובבלגיה המשיכו לאורך כל סוף השבוע בחיפושים קדחתניים אחר ניצולים מהשיטפונות ההיסטוריים שפקדו את מערב אירופה, כאשר מניין הקורבנות עומד על יותר מ־160 בני אדם. הרשויות הביעו חשש מקריסת סכרים, שעלולה להגדיל את ממדי האסון.

הצפות בגרמניה (צילום: רויטרס)

על פי הנתונים שנמסרו בגרמניה, יותר מ־93 בני אדם נספו במדינת ריינלנד־פפלאץ ויותר מ־600 נפצעו, כמחציתם במחוז אהרוויילר, שנפגע באופן הקשה ביותר. במדינת נורדריין־וסטפאליה עומד מספר ההרוגים על לפחות 43 בני אדם. ביום שישי נמסר כי יותר מ־1,300 בני אדם מוגדרים נעדרים. אף שהרשויות ציינו כי המספרים יורדים, עדיין יש חשש כי מספר ההרוגים הסופי יהיה גבוה באופן משמעותי.

כוחות הצלה גדולים, עם אלפי חיילים, שוטרים ויחידות סיוע נוספות, פועלים לאתר ניצולים שעדיין לכודים אחרי שהשיטפונות הכבדים החריבו בתים, גשרים וכבישים. במקביל, החלו הפעולות לשיקום התשתיות ולפינוי ההריסות, כאשר מאות אלפי בני אדם עדיין מנותקים מחשמל ומזרימה של מים נקיים.

החשש הגדול הוא מפני קריסה של סכרים שלא יעמדו בעומס של המים שהצטברו במאגרים שלהם. כפרים ועיירות שנמצאים במורד הזרם מסכר שטיינבך שבאזור קלן פונו במהלך סוף השבוע, והרשויות הזהירו כי עד שלא יצליחו המאמצים להוריד את המפלס יש סכנה ממשית להתמוטטות הסכר.

נשיא גרמניה פרנק־ואלטר שטיינמאייר סייר אתמול במחוז ריין־ארפט שבנורדריין־וסטפאליה, יחד עם ראש הממשלה המקומי ארמין לאשט, מועמד מפלגת השלטון הנוצרית־דמוקרטית לראשות הממשלה במקומה של אנגלה מרקל.  "גורלכם קורע את לבנו", אמר הנשיא. "מדובר בתקופת מצוקה וארצנו צריכה לעמוד יחד". הקנצלרית מרקל, שסיימה ביקור בארה"ב, צפויה לבקר היום באזורי האסון.

בבלגיה, שגם נפגעה קשות מהשיטפונות, עלה מניין הקורבנות ליותר מ־30 בני אדם וכוחות ההצלה ממשיכים בחיפושים אחר ניצולים ונעדרים, כאשר ההערכות הן כי גם פה מספר הנפגעים יעלה משמעותית. בדומה לגרמניה, גם בבלגיה ובהולנד חוששים כי חלק מהחומות שנועדו למנוע הצפות יקרסו בשל עליית מפלס המים ויובילו לשיטפונות נוספים.

הממשלה הכריזה על יום אבל לאומי ביום שלישי, ואתמול סייר ראש הממשלה אלכסנדר דה קרו ברושפור ובפפינסטר יחד עם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, כדי לסקור את הנזקים. "מה שהיו צריכים להיות ימי קיץ יפים הפכו פתאום לימים עצובים עבור האזרחים שלנו", אמר דה קרו. "אלה נסיבות יוצאות דופן שארצנו לא חוותה קודם לכן".