העלייה להר הבית עבור יהודים החלה היום (ראשון) בשעות הבוקר ב"קבלת פנים" שהכינו כמה עשרות מוסלמים שהחלו ביידוי אבנים לעבר שוטרים לכאורה כתמרור אזהרה. אלא, שכוחות המשטרה ממחוז ירושלים שהיו ערוכים מבעוד מועד, הגיבו במהרה, ירו מספר כדורי ספוג והדפו את הפורעים תוך השבת השקט והסדר על כנם.

מיד לאחר מכן התאפשרה עלייה של מאות יהודים להר הבית במסגרת תפילות ט' באב. המשטרה איפשרה ליהודים להתפלל בקצה האולם בהעלמת עין, למרות האיסור להתפלל בשטח הר הבית. זאת, מבלי שהאירוע יפריע או יעורר פרובקציות מיותרות במיוחד לא בימים רגישים כמו בתקופה זו.

ממשטרת ישראל נמסר: "החל משעות הבוקר ולאורך היום נפרסו כוחות משטרה ולוחמי משמר הגבול על מנת לאפשר את שמירת הסדר ומהלך ביקורם התקין של מאות רבות במקום. עד כה קבוצות מבקרים רבות סיימו את ביקורם באופן תקין ללא חריגים, למעט קבוצה אחת שיצרה פרובוקציה ובתוך כך לוותה ע"י כוחות המשטרה וסיימה את ביקורה במקום. נמשיך לאפשר את הביקורים בהר הבית בכפוף לתנאי הביקור הנהוגים במקום אשר נועדו לאפשר שמירה על הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו, כפי שאלו מועברים בטרם כניסת המבקרים לשטח ההר".

בתוך כך, במשטרה נערכו בכוחות מתוגברים של שוטרים, מתנדבים ולוחמי מג"ב וכל זאת לאור הפקת הלקחים מהפרעות האחרונות שפרצו במסגרת חגיגות יום ירושלים. וכן, מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן עקב בדריכות אחר המתרחש בהר והעביר כל העת דיווחים למפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי.

אלא, שלמרות פעילות המשטרה שאפשרה עלייה של למעלה מ – 1,300 יהודים להר עד לשעה 11 בבוקר, נרשם אירוע חריג אחד בעטיו נאלצו השוטרים להוריד משטח ההר קבוצה של יהודים שנעצרו לתפילה באופן שעורר פרובקציה לכאורה והיה בו כדי לסכן המשך עליית יהודים להר בשל הנפיצות השורה עדיין במקום.

ההחלטה שהתקבלה באותם רגעים הורתה לפנות את אותה קבוצה ולאפשר את המשך עליית המבקרים היהודים שמאות המתינו עדיין מחוץ להר. מי שטענה נגד ההתנהלות האמורה היא נחמה ארנסטוף תושבת קריית ארבע וחברת ארגון להב"ה. "עלינו להר קבוצה שמנתה כ-60 יהודים ובתוך הקבוצה היה גם הרב ישראל אריאל שעלה לראשונה להר הבית לפני 53 שנים. בעודנו מתקדמים דרך שער המוגרבים לעבר המזרח במסלול של היהודים, נזרקו לעברנו אבנים מחלון במסגד אל אקצא", אמרה.

"כוחות משטרה הורו לנו להמשיך בהליכה ובשלב הזה עצרנו להתפלל. זה נכון שאסור להתפלל אבל מידי יום נערכות פה תפילות והמשטרה מאפשרת את זה, נוצר משום סטטוס קוו בנושא והמשטרה חייבת היתה להשיט את הריבונות שלה במקום", הסבירה.

"המשטרה החלה לזרז אותנו לצאת מהמקום מבלי שנעבור דרך בית המדרש, מתפלל יהודי זעק לעבר הוואקף הירדני שיפסיק לצעוק עלינו. התגובה של המתפלל הלהיטה את היצרים מבחינת המשטרה והיא הורתה לנו לעזוב דרך שער השבטים למרות שמדובר ביום הכי רגיש של בכי וקינה. היום הוכיחו לנו שהר הבית לא נתון בידינו אלא בידי הוואקף הירדני ונתון למצב הרוח של המשטרה", סיכמה. 

ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים הערכת מצב בהשתתפות השר לביטחון הפנים ומפכ"ל המשטרה בנוגע לאירועים בהר הבית. בנט הנחה להמשיך בעלייה מסודרת ובטוחה של יהודים להר, תוך שמירה על הסדר במקום.

כמדי שנה אישר המפכ"ל שבתאי את תוכנית ההיערכות של מחוז ירושלים במשטרה לקראת האירועים הקשורים לתענית ט' באב, התפילות וגם הצעדה שהתקיימה כבר אמש ושבה נטלו חלק כ־1,000 בני אדם. "האזור עדיין רגיש אחרי מצעד הדגלים, ולכן נוכחות המשטרה מחייבת כוחות מתוגברים. אנחנו בשליטה במקום, ונעביר את האירועים בצורה נקייה כדי למנוע התלקחויות מיותרות", אמר גורם בכיר במשטרה.

צום ט' באב, שהחל אמש עם צאת השבת בקריאת מגילת איכה, יתקיים היום על רקע החום הכבד. תענית ט' באב היא לזכר חורבן הבית הראשון והשני. הבית הראשון נחרב על ידי צבאו של נבוכדנאצר מלך בבל, בשנת 586 לפני הספירה הנוצרית, והבית השני נחרב על ידי צבא רומי בראשותו של טיטוס, ב־70 לספירה.

על פי תחזית השירות המטאורולוגי בבית דגן, היום תחול עלייה קלה נוספת בטמפרטורות, ובהרים ובפנים הארץ יהיה חם מהרגיל עד שרבי. ברצועת החוף יהיה הביל ועומס חום כבד ישרור ברוב האזורים. מידות החום בירושלים יגיעו ל־34 מעלות, בתל אביב – 30, בחיפה – 29, בטבריה – 39, בבאר שבע – 38, במצפה רמון – 33 ובאילת – 43.

לנוכח עומסי החום הכבדים, המליצה ד"ר רלי אבל, דיאטנית בכירה בשירותי בריאות כללית במחוז מרכז, על שורת צעדים לצמים. "מזג האוויר חם, ולכן מומלץ לשהות במקומות קרירים ככל האפשר כדי למנוע איבוד נוזלים, וכן גם להמעיט בפעילות גופנית", ציינה. "חשוב לדעת כי כל מי שסובל ממחלה כרונית, כגון חולי לב, סוכרת ולחץ דם, היה חייב להיוועץ עם הרופא המטפל לפני תחילת הצום לקבלת הנחיות בריאותיות". עוד המליצה כי את הצום יש לסיים בשתייה - לא חמה מדי ולא קרה מדי - עדיף תה חמים עם מעט דבש.

"גם מומלץ להתחיל לאכול לאט ובמנות קטנות. למשל, שתייה לצד עוגה לא מתוקה במיוחד, או קרקר עם גבינה לבנה", הוסיפה. "אחרי הצום הגוף זקוק לאנרגיה זמינה, אבל באכילה מאוד מבוקרת. אכילה גסה עלולה לגרום לכאבי ראש ולתחושת חולשה, וזאת כאשר הגוף מקבל בבת אחת כמויות גבוהות של סוכר ושומן". בנוסף, לאחר כשעה מומלץ לשתות מרק ירקות חם או מרק עוף, ולאחר כחצי שעה נוספת - עוף מבושל או דג בתוספת קלה של בטטה או תפוח אדמה. "השתייה חשובה הרבה יותר מאוכל בשלב הזה", היא הדגישה.