ועדת השרים לענייני חקיקה התכנסה הבוקר (שני) לדיון עמוס במיוחד, כשעל סדר יומה 20 הצעות חוק של הקואליציה ושל האופוזיציה. חוק הדיינים חוק הדיינים שנפל בשבוע שעבר, בעקבות טעות של יו"ר הכנסת מיקי לוי, אושר מחדש, ויגיע בשבוע הבא למליאה.

לעומת זאת, החוק להחלת הריבונות ביהודה ושומרון מטעם חבר הכנסת מיקי זוהר, נפל בוועדה, אך זוהר נחוש להביאו להצבעה במליאה כבר השבוע.

המהומה בכנסת. צילום: ערוץ הכנסת

שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה בישיבת הסיעה להחלטת ועדת השרים לדחות בחצי שנה את הצעות להוזלת תעריפי המים למשפחות נזקקות, ולמנוע ניתוק חשמל מנזקקים, ואמרה: "דחינו כדי לבדוק את הדרך הכי אפקטיבית לקדם את זה. אנחנו במפלגת העבודה ראשונות לתמוך בחוק הזה. יש הצעות חוק קטנות שאפשר לסגור מיד בדיונים, ויש הצעות חוק גדולות כמו זו שצריך עבודה מערכתית גדולה, ובשביל זה צריך זמן".

חברי הכנסת אזולאי וארבל, שהציעו את הצעת החוק המדוברת, מסרו: "רק העברת הצעת החוק בטרומית באופן מיידי היתה מניעה את משרדי הממשלה הרלוונטיים לפעול. לנזקקים שצריכים לעבור את הקיץ בלי חשמל אין את הסבלנות לתירוצי הסרק של מיכאלי".

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

לפי תיקון חוק הדיינים, בהרכב הוועדה למינוי דיינים יהיו לפחות שתי נשים. לפי ההצעה, הוועדה תורכב מ־13 חברים: שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים מבית הדין הרבני הגדול, שלושה נציגים מהממשלה (במקום שניים כיום) - שר המשפטים, שהממשלה רשאית, בהסכמתו, למנות שר אחר במקומו, השר לשירותי דת, וחבר אחר של הממשלה שייבחר על ידה, שני עורכי דין שייבחרו על ידי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לשלוש שנים, ושתי טוענות רבניות, במקום אחת כיום, שאחת מהן תיבחר על ידי שר המשפטים והשנייה על ידי השר לשירותי דת, תוך שלושה חודשים ממועד כינון הממשלה החדשה.

לפי תקנון הכנסת, יש למנות את נציגי הכנסת לוועדה למינוי שופטים ולוועדה למינוי דיינים בתוך ארבעה חודשים מהשבעתה, כאשר המועד האחרון הוא בעוד כשלושה שבועות (ב־6 באוגוסט). בשל כך הקואליציה נקלעה לבעיה בלוחות הזמנים ותצטרך לנסות ולקדם את החוק במהירות.

שני חוקים נוספים שעלו בוועדה הוגשו על ידי שני ח"כים מש"ס, ינון אזולאי ומשה ארבל, המבקשים להגן על צרכנים בתחום אספקת מים וחשמל. לפי הצעת חוק המים, מוצע לקבוע שדירקטוריון של תאגיד מים וביוב ימנה ועדת הנחות שאליה יוכל הצרכן לפנות בבקשה להנחה בחיובי המים והביוב. הזכאות להנחה ושיעורה ייקבעו בהתאם לחוות דעת של המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית שהצרכן מטופל בה.

לפי חוק "משק החשמל", אספקת חשמל סדירה בהיקף מינימלי היא בבחינת זכות יסוד בסיסית, כמו הספקת מים. עם זאת, בתי אב רבים בישראל מנותקים מאספקת חשמל סדירה בגלל קשיים כלכליים בתשלום עבור אספקת החשמל למקום מגוריהם. מוצע לאסור על בעל רישיון ספק שירות חיוני (חברת החשמל) לנתק צרכן מאספקת חשמל.

בהנהלת הקואליציה פועלים לשנות את ההנחיה למנוע מח”כים חולים ומבודדים להצביע, והזכירו כי אפילו בבחירות לכנסת יכלו אזרחים חולי קורונה להצביע בקלפיות מיוחדות.

בינתיים הוחלט להעלות השבוע במליאת הכנסת רק הצעות חוק בהסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה. בהנהלת הקואליציה מעריכים כי בשבוע הבא צפויים לילות לבנים בכנסת, וההצבעות עלולות לגלוש עד ליום שישי בגלל שורה ארוכה של חוקים חשובים שיש להעבירם בטרם תצא המליאה לפגרת הקיץ.