שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, התחייבה שרפורמת הייבוא, שאותה מוביל שר האוצר אביגדור ליברמן, לא תתבצע ללא הקמת מערך אכיפה ובקרה יעיל, שיידע להתמודד עם "חאפרים" ושאר מפירי חוק.

שרת הכלכלה אמרה את הדברים בביקור בסוף השבוע במכון התקנים, שם חוששים מתוצאות הרפורמה. בפגישה השתתף מנכ"ל התאחדות התעשיינים רובי גינאל לצד ראשי המכון. השרה גם התחייבה שבדיקות של מוצרים חשודים ייערכו במעבדות המכון ולא מחוצה לו. הבדיקות לא יחולו על מוצרים המיובאים ממדינות מערביות כמו גרמניה או צרפת, שבהן ניתן לסמוך על התקן, אלא על יבוא ממדיניות שאיכות המוצרים בהן ירודה.

נשיא התעשיינים ד"ר רון תומר מזהיר כי גם היום מסתובבים בשוק דודי שמש שלא עברו תקינה, פלדה המיובאת ממקורות עלומים או לא תקינה, קירות גבס לא בטיחותיים המוברחים מירדן, או כלי חשמל לא תקניים המגיעים במכולות עלומות.

ד"ר תומר אמר: "בואו נהיה אמיתיים: גם מוצרים מגרמניה, צרפת או איטליה, אין לי בעיה ואין צורך להפעיל לגביהם חסמי יבוא. אני לא נמצא במלחמות העבר. אבל עם מוצרים שהוברחו ממדינות עולם שלישי, יש לי בהחלטה בעיה. אני לא יודע או מסוגל להתחרות עם 'חאפרים מירדן'."
ד"ר תומר הבהיר ששרת הכלכלה התחייבה שהיא לא תחתום על הרפורמה ללא מערכת אכיפה וענישה ראויה, ושיש בסמכותה לעשות את זה. לדבריו, היא קיבלה התחייבות מהאוצר שהדבר ייעשה מיידית, ושלא מדובר בהבטחות שווא.

ואילו נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין אומר כי "תוכנית משרד הכלכלה לפתיחת היבוא הינה חלקית, בלתי שלמה וחד־צדדית. יש לברך על הסרת חסמים ביבוא תוך שמירה נכונה על בריאות הציבור, ונכון גם לאמץ את התקינה האירופית".

עם זאת אמר: "אם אנו פותחים את ישראל ליבוא מוגבר, מהיר יותר ונעדר מחסומים, עלינו לאפשר למגזר העסקי שלנו להתמודד התמודדות שווה מול היבוא. כצעד משלים, יש לבטל את הפטור ממע"מ על יבוא אישי. מגבירים את היבוא, וממשיכים להפלות לרעה את המגזר העסקי".